Annons

Vilken film ska man välja???

Produkter
(logga in för att koppla)

dannepetson

Medlem
Jag söker lite tips om vilken film som är bäst om vi antar dagsljus och vinterväder??? Och var man köper film billigt??? Är nybörjare så utförliga svar emotses tacksamt...
 

Maverick

Aktiv medlem
Vinterväder är inget lätt väder när man ska fotografera är min erfarenhet. För mycket ljus som reflekteras i snän jämfört med övriga objekt i bilden.

Men en bra allroundfilm är Kodak Supra 400 tycker jag. Fujis 400 film är också bra. Jag har inte bestämt mig än vilken jag gillar bäst men de är väl ganska lika antar jag. Fast det är ju negativt dårå.

När det gäller dia får någon annan svara för jag har inte provat så många rullar ännu. Fast jag tror jag föredrar Fuji Sensia framför Kodaks Elite. Kodaks film verkar vara mer kännslig för underexponeringar och får blåstick tycker jag.

Negativt så gillar jag Ilford Delta 400, men den kan vara lite svår att få tag på om du inte beställer via nätet.

Mvh
Maverick
 

flutte

Aktiv medlem
www.fotoelektronik.se

... på Nobelvägen i Malmö har bra priser på negativ färgfilm. Övriga filmer har de också humana priser på, även om jag inte vet ifall de är allra billigast på just dia och s/v.

/Fredrik
 

mrsandin

Aktiv medlem
Skall du plåta i vintermiljö idagsljus rekommenderar jag Fuji Reala 100. Enligt mitt tycke den absolut bästa ISO100 färgfilmen (negativ film). Vill du köra ISO400 så rekommenderar jag Kodak Portra NC400 eller VC400, VC400:an ger mustiga pastelliknande färger!

Vill du plåta dia så kan jag rekommendera Fuji Provia 100F eller 400F.. Mycket bra film med fin färgåtergivning..

Ingen av de nämnda filmerna är speciellt billiga, men de är värt en liten slant extra. Vill du absolut köra med billig film, dock inte dålig så har jag bara en rekommendation
- Fuji Superia 200 Eller 400
 

dannepetson

Medlem
Märkar att jag bör komplettera... jag plåtar med negativ film i färg och kan använda stativ om det är nödvändigt... Ser att ni föreslår iso 400 filmer... Är inte dessa för när det råder svagt ljus???

Annars tacksam för de svar jag fått...

Vad gäller billig film, menade jag det som en allmän fråga, oberoende den andra frågan!!!
 

Tomas J

Aktiv medlem
Superia eller Reala?

Vad är skillnaden på Superia (100) Reala (100)?
Är det värt att lägga nästan det dubbla på Reala?

/Tomas
 

mrsandin

Aktiv medlem
REALA vs SUPERIA

Skillnaden mellan Reala och Superia är att realan är en "proffsfilm" dvs tillverkad under högre precision gällande ISO värde samt att den har finare korn och högre färgmättnad, samt återger nyanser mer exakt än Superia. Är det bara "point and shoot" bilder du ska ta typ semesterbilder så finns det ingen anledning att köpa Realan. Men ställer du lite högre krav på realistisk färgåtergivning och finare korn så är Realan att föredra.

Köp Realan på
www.fotoelektronik.se, där är den billig om du köper i 5-pack
 

Tomas J

Aktiv medlem
Förlåt!!
Det skiljer inte halva priset,jämförde Reala 36 bilder med Superia 24 bilder.Priset hos Björns Foto är för Superia 33kr och Reala 46kr.Det var ju inte så stor skillnad om man lär sig titta rätt.Men frågan kvarstår ,vad är det för skillnad mellan dem.
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
Drar upp den diskussionen igen.

Jag har hört att riktig Reala inte finns i 135-format utan bara som 120.
Den Reala som omnämns ovan skulle bara vara någon form av proffsvariant av Superia, men ej riktiga Reala.
 
ANNONS