Annons

Skriva ut från Photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)

Greve Nickon

Aktiv medlem
Hej!
Jag har precis börja scanna lite. Jag har Photoshop limeted edition som jag fick med scannern.
Mitt problem är att jag inte riktigt är kompis med programmet.
Ibland så vägrar den skriva ut. Datorn tänker så mycket att man knappt kan göra något annat på den samtidigt i ca 3-5 minuter och sedan så spottar den ut ett tomt papper.
Det roliga är att om jag tar en annan bil som jag har scannat in så skriver den ut utan problem. Kan det bero på storleken eller vad??

Önskar att få hjälp in i den digitala jungeln :)

MVH
Greve Nickon
 

Maverick

Aktiv medlem
Det finns en del att hålla rätt på när det gäller utskrifter i PS. Men dels så måste du kolla vad du har för utskriftsstorlek inställt. Bilden är ursprungligen lika stor som det scannade orginalet, dvs 24X36mm om det är från ett småbildsdia.

Nästa sak att tänka på är när man gör om storleken. Man ska bocka av rutan som söger åt programmet att räkna om upplösningen. Gör du inte det får du filer som lätt är flera hundra MB. Vilket iofs kan fungera, men beroende på skrivare så blir filerna ännu större temporärt under utskriften och det är inte säkert att vare sig skrivaren eller datorn klarar av att hantera.

Mvh
Maverick
 

jns

Aktiv medlem
Ytterligare fråga i ämnet

Är det möjligt att styra var på sidan bilden hamnar vid utskrift och dessutom placera flera bilder på samma blad (för att spara på det dyra pappret) :(

//Jens
 

Maverick

Aktiv medlem
Nupp, inte i PS. Åtminstone inte i 5.5. Bilden hamnar alltid centrerat(diskutabelt, men ändå). Det går inte att skriva ut flera bilder på ett papper såvida du inte gör om flera bilder till en bild.

Mvh
Maverick
 

mbn

Aktiv medlem
För att kunna välja var på pappret bildet skall hamna är man hänvisad till Photoshop 6 där det funkar utmärkt. I annatfall spara bildet som tiff och montera in den i exempelvis Pagemaker eller liknande program. Då är det enklare att skriva ut fler bilder samtidigt.

/Mats
 

Greve Nickon

Aktiv medlem
Jag tackar för tipsen, det verkar som om det fungerar nu.

För att fortsätta lära mig om digitalt så kanske någon kan reda ut för mig vad som menas med jpg-komprimering. Jag har ibland fått kommentarer att det har förstört bilden. Jag kan iblan se att bilden förändras när jag ska lägga upp den på sidan.

Hur undviker man det??

MVH
Greve Nickon
 

Maverick

Aktiv medlem
När du jobbar i PS så jobbar du i regel med PSD-filer. Sedan kan du välja att spara kopia och då välja jpg. När du gör det så ska du få upp en ruta som frågar hur mycket du vill komprimera. Du skall då kunna skriva in ett värde från ett till tio.

Ju mer du komprimerar bilden desto sämre blir den enkelt räknat. De sk jpg-artefakterna är det som ser ut som en extra kontur runt linjerna i det fotografi.

Det finns ingen generell regel om hur mycket du kan komprimera utan det beror på färger och motiv skulle jag tro. Så det är bara att testa sig fram.

Mvh
Maverick
 

Cj^

Aktiv medlem
jpg komprimerar genom att lägga ut nyklar i vissa pixlar som talar om färgen. ex. var 5:e pixel. sedan räknar den ut färgerna i mellan och antar att de är ungefär lika färger.
det du bör tänka på är att varje gång du ändrar något i en jpg bild och sparar om den så gör den samma sak.. dvs. om du sparar den många gånger kommer den tillslut att tro att alla färger är lika. du får alltså sämre kvalitet varje gång du sparar.
har du svartvita bilder så spar i gif. den blir ingen som helst kvalitetsförsämring eftersom det bara finns 256 färger i gråskalan. där innehåller första pixeln i varje rad i en bild information om det övriga.

har jag för mig.. ;)
 

Greve Nickon

Aktiv medlem
Jag tackar för svaren, jag känner att jag lär mig vaje gång :D

Vad jag dock inte hängde med på var åt vilket håll man komprimerar. Är 10 mest komprimerat eller minst?

Fattar nada :confused:
 

micro

Aktiv medlem
Du kan ju även ge fan i att komprimera helt om du vill. Spara bilden som tiff eller raw. Alltså när du ska spara en bild kan den ju t.ex heta Agnes.jpg, då tar du bara bort jpg och skriver tiff istället, innan du sparar, eller väljer nåt annat som låter ballt i rullisten, gif eller psd t.ex. Bilden blir tar mycket mer plats i tiff, men blir bara en liten smula bättre, men har du gott om utrymme som jag så varför inte? Hade
 
ANNONS