Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Leica M6 Ttl

Produkter
(logga in för att koppla)

tomasis

Aktiv medlem
berätta vad tycker ni om denna kamera?

Jag funderar mycket på denna

Den passar mig utmärkt eftersom jag kräver mycket god skärpa o hög kontrast och kameran ska vara liten, smidig o tyst,

Men jag vet inte hur fungerar mätsökare egentligen? Går det snabbt fokusera på en viss punkt? är det lättare fokusera jämfört med manuell småbildskamera?

Var kan man hitta billigaste kamera? begagnad?

Hör av gärna om nackdelar o fördelar på denna kamera
 

utström

Aktiv medlem
Skärpan och kontrasten beror ju självklart på vilken optik du väljer till M6:an... dock är kameran extremt liten, smidig och ruskigt tyst. Ang. mätsökaren anser vissa att det till och med är enklare att ställa skärpan med än med en vanlig snittbild eller vad man nu kan ha för mattskiva i sin kamera. Det handlar om att man skall få två bilder att överlappa varandra, vilket är väldigt lätt och intuitivt när man väl har sett hur det fungerar.

Att hitta en leica billigt, är nog fel ord.. men, mindre dyrt än andra kanske.. pröva att köpa den begagnat, då det är sällan dessa kameror går sönder...

En annan fördel är att man ser mer än vad som kommer bli själva bilden i sökaren, till skillnad från många systemkameror som tvärt emot visar mindre än vad bilden blir i sökaren.. sen fungerar huset utan batteri också.. inte ljusmätaren samt ttl:en, men resten! Plus att människor inte bryr sig så mycket när man kommer med en vad som ser ut som en liten plastkamera när man plåtar.. värre är det när man kommer med sin eos1:a med 70-200 2.8 med motljusskydd och tar bilder.. då springer folk bort ;-)

MVH Erik
 

tomasis

Aktiv medlem
hmm vilka objektiv menar du ??

jag menar var kan man importera ny/begagnad m6 TTL billigast? jämfört med sverige .. en ny leica m6 kostar ca 23 tusen kr här i sverige.. kanske i Tyskland kostar det några tusenlappar mindre?

vad e skillnad mellan M2 M3 M4 M6? jag vet att på äldre modeller saknas ljusmätare och TTL mätning

Har Leicas objektiv bättre skärpa o kontrast jämfört med andras? T.ex Carl Zeiss, topklassiga Nikon/Canon obj, Hexanor...
 

julgus

Aktiv medlem
hej, vad jag förstår så är det lättare att konstruera bra optik till denna typ av kamera då gluggen hamnar närmare filmplanet, de behöver ju inte ta hänsyn till speglar mm. Leica gör väl sedan bland de optiskt finaste gluggar som går att komma över (?) åtminstone om man ska tro tester mm - att man sedan får betala för dem är ju självklart helt sekundärt :D

Lycka till!

mvh
Johan
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Speciellt vidvinklar är lättare att konstruera. Man får gå ganska rejäla omvägar för att göra en vidvinkel till en spegelreflex. Kolla t ex på Hasselblad som bygger ett hus utan spegel med ett fast monterat Biogon bara för att komma runt det.
 

Sonnaren

Aktiv medlem
Hasselblad Biogon

Mjaaaa nu var det väl inte precis så att det inte går att konstruera vidvinklar till den vanliga Bladaren. Det finns både 30 mm, 40 mm 50 mm och 60 mm att använda till den vanliga spegelreflexkroppen. Samtliga dessa är retrofokuskonstruktioner ("omvänd kikare") som andra vidvinklar till spegelreflexer. Och de är bra. Men Biogon 38 mm är en äkta vidvinkel och finns kvar än idag trots att det är en konstruktion från 40-talet. Detta beror på att det är en helt makalöst bra glugg. Mycket hög upplösning och ingen som helst märkbar distortion.
Exempel: Om man av någon obskyr anledning får för sig att fotografera en jämntjock 8 meter hög stång (flaggstång t. ex. om det finns jämntjocka sådana??) och sedan gör en förstoring på 1 x 1 meter av bilden är skillnaden i tjocklek på stången som mest 0,6 mm på bilden. Svårslaget!
Undra på att arkitekturfotografer blir lyriska. Sedan har den ett fokuseringsområde från 36 cm - oöndligt. Med grym skärpa hela vägen. Också reprofotografen blir överlycklig. Sedan är den liten (ja, förhållandevis) och mycket tyst med sin centralslutare. Perfekt resekamera!
Jag använder min väldigt mycket och till det mesta.
 
ANNONS