Annons

Gamla objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

BephemNhor

Medlem
Hur vet man om ens gamla nikon objektiv som använts till en analog kamera fungerar till digital fotografering?
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Man frågar här ;)

Ett uttömmande svar blir långt, och det finns i flera upplagor i forumet redan om du söker lite. Men om du vill ha ett snabbt ja/nej-svar kan du berätta
  • Vilka objektiv du har
  • Vilken kamera du tänker köpa
    [/list=a]
 

OscarM

Aktiv medlem
alla nikon med AF funkar. nikon AI/AI-S funkar, fast du får ingen ljusmätning på D40/50/70/80, däremot med D1/2/200. äldre än AI-objektiv bör inte användas på digitala enligt nikon. tror det kunde skada kameran på nåt vis.

sen kan man testa att läsa i kameramanualen oxå, eller söka på nikons supportsida...
 

D Gulliksson

Aktiv medlem
OscarM skrev:
äldre än AI-objektiv bör inte användas på digitala enligt nikon. tror det kunde skada kameran på nåt vis.

Som tillägg så bör alla objektiv tillverkade från och med 1977 och framåt funka på en dslr (finns undantag!) men som du sagt så funkar endast ljusmätningen på vissa modeller.
 

BephemNhor

Medlem
Jag är rädd att jag kommer framstå som den totalt okunige fotograf som jag är men dock måste jag erkänna att jag inte har en anning om hur jag ska kunna veta vilka objektiv jag har!
 

Bokeh

Aktiv medlem
BephemNhor skrev:
Jag är rädd att jag kommer framstå som den totalt okunige fotograf som jag är men dock måste jag erkänna att jag inte har en anning om hur jag ska kunna veta vilka objektiv jag har!
Alla är vi barn i början :)

Titta runt kanten på frontglaset, där brukar det stå vilket objektiv det är frågan om.

/kent
 

BephemNhor

Medlem
Ok jag tror att jag har ett 717858 (Ai 200/4 LMIJ white 5+ 710001 < 712424 - 738684 > 1977 -) hur skulle det fungera med en digital kamera någon som vet?
 

echorec

Aktiv medlem
De funkar men ger endast mätning med vissa kameror som tidigare nämnts. Vad har du för kamera?
 

BephemNhor

Medlem
Jag har inte köpt någon kamera ännu, funderar fortfarande på vad jag ska välja. Någon som har en anning om dom här objektiven är något att ha? Ska jag välja kamera efter vad som passar dom eller är det dumt? Vilka kameror skullle dom kunna fungera på?

Tack alla som hjälper mig!!!
 

perstromgren

Aktiv medlem
Att köpa en kamera av speciell modell bara för att passa din optik verkar vara att ta i. Ingen av dem är något som inte kan matchas rätt billigt nuförtiden. Att det sedan är kul att återanvända gamla saker, är ju en annan sak.

Alla Nikon kan använda din optik, men det är bara några (D1/2/200) som får exponeringsautomatik med dem. Ingen får ju autofokus, förstås, och det gör att du bör ha en stor och ljus sökare för att fokusera manuellt, eller lita på den passiva audtofokusen: en grön lampa lyser i sökaren när fokus är korrekt. Det senare lär inte vara att lita på, enligt andra här på FS, men jag tycker själv att det fungerar hyggligt.

Mitt ödmjuka råd: välj kamera utifrån andra parametrar och använd din gamla optik för skojs skull, om det blir Nikon.

Per.
 

Qualfoot

Aktiv medlem
Varför?

Vad är den tekniska skillnadem mellan D200 och D80 som gör att ljusmätningen fungerar med den förstnämnda men inte den andra när det gäller AIS optik.
 

rydan

Ny medlem
Snabb fråga i ämnet. Vinner man någonting på att bara köpa en Nikon D70 kamerahus och sedan använda en Nikon AF NIKKOR 70 - 300mm 1:4-5.6 G
mer text på objektivet är Nikon 62 liggande 8 - 1.5m/ 5ft.

Alltså vilka funktioner tappar man jämfört med att köpa TEX en Sigma 18-200 / 3,5-6,6 DC Ni.

Funderar på att handla en digital systemkamera nämligen och funderar hur mycket pengar det skulle gå åt.

Vidare, funkar samma objektiv med en D80?

TAck för er hjälp.
 

joelchr

Aktiv medlem
Lars: Den tekniska skillnaden mellan D80 och D200 gällande vilka objektiv som har ljusmätning är enbart mjukvarurelaterade för att skapa ett större gap mellan D80 och D200.

Peter: En liggande 8 betyder oändligt och "8" - 1.5m/5ft är fokusområdet, alltså närmaste fokusgräns är 1.5m (eller 5 feet) och oändligt.

Nikons dslr (digital systemkamera) har en mindre sensor än vad en småbild har, så man får multiplicera brännvidden med 1.5, så ett 70-300mm blir alltså 105-450mm och ett 18-200mm blir 27-300mm. Alla objektiv som funkar med D70 funkar med D80.
 

j_s

Aktiv medlem
joelchr skrev:
Lars: Den tekniska skillnaden mellan D80 och D200 gällande vilka objektiv som har ljusmätning är enbart mjukvarurelaterade för att skapa ett större gap mellan D80 och D200.
Det är inte bara en mjukvarurelaterad skillnad.
 
ANNONS