Annons

Softad hud

Produkter
(logga in för att koppla)

maxzomborszki

Aktiv medlem
Atena skrev:
Tack alla för era tips om hur man på ett snyggt och proffsigt sätt softar hud.

Huruvida jag gjorde fel eller inte med den bifogade bilden hoppas jag få svar av SFFs förbundsjurist.

Hör av mig här så fort jag fått svar.
Så allvarligt ser jag inte på det, jag reagerade mer på det underliga bemötande Anders fick av andra när han lugnt poängterade detta. Alla kan göra en miss någon gång.

Tänk på att även om vissa saker inte är olagliga kan Fotosidan ha sagt att de inte ska förekomma här, så för att vara grundlig bör man även kolla med redaktionen. Men det är jättebra att expertis på området uttalar sig och det är snällt av dig att vidareförmedla kunskapen.

Angående din ursprungsfråga så föredrar jag brusreduceringsprogram (Noise Ninja) före Gaussisk oskärpa när jag gjort mina få softningar. Men återigen gör jag ett lager med den softade bilden överst som jag sedan "suddar fram" partier ur och ändrar opacitet. Med Noise Ninja räcker det ibland att bara "brusreducera" kraftigt för att önskad effekt skall uppnås.
 

Atena

Aktiv medlem
maxzomborszki skrev:


Angående din ursprungsfråga så föredrar jag brusreduceringsprogram (Noise Ninja) före Gaussisk oskärpa när jag gjort mina få softningar.
Det finns olika versioner av Noise Ninja. Vilken är att föredra?
 

maxzomborszki

Aktiv medlem
Atena skrev:
Det finns olika versioner av Noise Ninja. Vilken är att föredra?
Noise Ninja finns både som fristående program och som plugin till Photoshop. För detta ändamål är pluginversionen helt klart lättast att använda, men jag köpte Noise Ninja främst för att brusreducera bilder och då tycker jag det fristående programmet är att föredra.

När man köper Noise Ninja finns antingen Standalone som bara är det fristående programmet eller Bundle som är både det fristående programmet och pluginen.

Sen så finns Home respektive Pro av dessa två, som erbjuder 8-bitars respektive 8- och 16-bitars funktionalitet av programmen samt att Proversionen stödjer batchmöjligheter.

Eftersom det var det sistnämnda jag var ute efter köpte jag en gång Proversionen. Sen uppgraderade jag till bundle när han släppte plugin-versionen av Noise Ninja. Om du inte tänker köra batchkörningar och inte redigerar bilderna i 16-bitarsläge räcker Home-versionen för dig. Det går också att uppgradera för mellanskillnaden om man senare ångrar sig.

Det bör nämnas att det finns andra brusreduceringsprogram, vissa gratis tydligen, men jag har inte använt dem och vet inte om de finns i plugin-versioner.

Innan du köper Noise Ninja, ladda ned demot och testa. Du får visserligen vattenmärken över bilden men du ser om den softar som du vill (tänk på att dra ordentligt i reglagen bara). Att registrera handlar bara om att köpa ett serienummer över nätet. Med visakort får du ett på några minuter.
 

madsochmarja

Aktiv medlem
Tycker hellere du skal ta ooch kopiera dett röda lagret i rgb, derefter läger du en mask på bilder och trycker apply image i masken, detta ger du efteråt en gaussian blur, derefter kan du kopiera lageret efter behov :)
Ger en glow effekt.
 

epep

Aktiv medlem
maxzomborszki skrev:

Läsvärt och nyttigt, men i detta fall är det inte fråga om djuplänkning. Den bifogade filen ligger på Fotosidans server efter att den laddats upp. Dessutom är den förminskad och har fått en svart ram jämfört med den som ligger på sidan som länken i inlägget pekar till.
Dessutom är inte heller djuplänkning upphovsrättsligt ok om jag förstått saken rätt. Bilder plockas vid djuplänkning ur sitt sammanhang och det strider sannolikt mot upphovsrätten, precis som det står i artikeln som länkas i postningen ovan.
Det finns dock vad jag *tror* är en antydan till felaktighet i sidan. På sidan står:
"Länkläggare har ett ansvar: att länka är ett aktivt medvetet handlande. Om man länkar till
en sida där det finns olovligt kopierade dataprogram att ladda ner, medverkar man till att
fler hittar den olagliga webbsidan."
Detta kan tolkas som att det är oligligt att länka till sådana sidor. Vad jag vet så är det inte så, men rätta mig gärna om jag har fel. Jag har för mig att för ett par år sedan var ett sådant fall uppe till prövning, där personen som länkat på detta sätt frikändes.
Någon som har koll på detta?

/erik
 

Atena

Aktiv medlem
Okej, fick svar från SFF (Svenska fotografers förbund) angående om jag gjorde fel eller ej.

"Du får aldrig använda någon annans bild utan att fråga först!
Hälsn
Birgitta"

Så enkelt var det!
Känns skönt att man nu har det på svart&vitt att aldrig använda någon annans bild, oavsett hur, utan att fråga.

/Marie
 

madsochmarja

Aktiv medlem
Atena skrev:
Okej, fick svar från SFF (Svenska fotografers förbund) angående om jag gjorde fel eller ej.

"Du får aldrig använda någon annans bild utan att fråga först!
Hälsn
Birgitta"

Så enkelt var det!
Känns skönt att man nu har det på svart&vitt att aldrig använda någon annans bild, oavsett hur, utan att fråga.

/Marie
Bra Marie
Nu vet vi andra hur vi ska göra, tack för hjälpen :)

Men ägaren är väl egentligen stolt över att du har användt hans bild som ett exempel på hur en bra bild ser utt ;-)
 

Atena

Aktiv medlem
madsochmarja skrev:
Bra Marie
Nu vet vi andra hur vi ska göra, tack för hjälpen :)

Men ägaren är väl egentligen stolt över att du har användt hans bild som ett exempel på hur en bra bild ser utt ;-)

Ja, det skulle jag vara i alla fall =0)
 

The Tor

Aktiv medlem
Atena skrev:
Okej, fick svar från SFF (Svenska fotografers förbund) angående om jag gjorde fel eller ej.

"Du får aldrig använda någon annans bild utan att fråga först!
Hälsn
Birgitta"

Så enkelt var det!
Känns skönt att man nu har det på svart&vitt att aldrig använda någon annans bild, oavsett hur, utan att fråga.

/Marie
Varför ligger bilden kvar i första inlägget då?
 

epep

Aktiv medlem
Atena skrev:
Okej, fick svar från SFF (Svenska fotografers förbund) angående om jag gjorde fel eller ej.

"Du får aldrig använda någon annans bild utan att fråga först!
Hälsn
Birgitta"

Så enkelt var det!

/Marie
Vilket väl också är felaktigt. Du får tex använda bilden för eget bruk, som att dra ned den till din egen dator (annars skulle ju för övrigt websurfning omöjliggöras om inte någon speciellag instiftas i syfte att tillåta det). I princip får du alltså dra ner en bild till din egen dator, skriva ut den eller får den utskriven, och sedan hänga den på väggen.
Detta med reservation för att jag kan vara helt ute och cykla.

/erik
 
Senast ändrad:

madsochmarja

Aktiv medlem
ok tillbaks till tråden, tror bilden Maria visade var tagen med mellanformat och mycket kort skärpedjup, tror en 85/1.2 kan fixa dett.
 

maxzomborszki

Aktiv medlem
Nej, även om det är ganska kort skärpedjup i bilden så är det inte det som gav effekten av softad hud, det var gjort i efterbehandling. Bilden finns om man följer länken i första inlägget, sjunde bilden uppifrån i vänstra kolumnen (bild 19).

Off-topicfråga: Finns 85/1.2 till mellanformatskameror? Den mellanformatsoptik jag sett har inte varit så ljusstark.
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
hej
har ett mamiya 80/1.9 o mamiya skryter med att det e det ljsstarkaste mf objektivet på sin hemsida, men saken kan ju ha förändrats.

Roine
 

madsochmarja

Aktiv medlem
maxzomborszki skrev:
Nej, även om det är ganska kort skärpedjup i bilden så är det inte det som gav effekten av softad hud, det var gjort i efterbehandling. Bilden finns om man följer länken i första inlägget, sjunde bilden uppifrån i vänstra kolumnen (bild 19).

Off-topicfråga: Finns 85/1.2 till mellanformatskameror? Den mellanformatsoptik jag sett har inte varit så ljusstark.
Nä Maria som startade tråden har en Canon kamera, dett var i dett hensende jag nämde 85 1.2
 

Eeros

Aktiv medlem
madsochmarja skrev:
Tycker hellere du skal ta ooch kopiera dett röda lagret i rgb, derefter läger du en mask på bilder och trycker apply image i masken, detta ger du efteråt en gaussian blur, derefter kan du kopiera lageret efter behov :)
Ger en glow effekt.
Ja, detta är det bästa tipset Maria fått hittills. Här förklarar Mattias Karlsson på moderskeppet.se utförligt hur det går till.
 

xandx

Aktiv medlem
Ett trick som proffsen använder är gausian blur tillsamans med Highpas filtret!

Gör en kopia av ditt lager och aplicera en lager mask, sätt gausian blur på bilden 11,4 i värde kanske? Gå nu till lagermasken aplicera Highpass på den, samma värde som Gaussion 11,4 nu har du softad hud men du kan fortfarande se porerna. Sedan får man sudda bort softningen från ögon, hår etc i lagermasken. Detta resultatet blir bättre eftersom huden blir softad men man kan fortfarande se hudstrukturerna dvs porer och sånt.

Finns en annan version av detta, men då skapar men ett lager med gaussian och ett med highpass och så sätter man opacitet på tex highpass lagret tills man är nöjd med resultatet och så sätter man lageregenskaperna för highpass till annat än normal (glömsk här, men man kan nog googla fram det).
 
ANNONS