Annons

Två nya Pentaxkameror i år

Produkter
(logga in för att koppla)

quarc

Aktiv medlem
papi skrev:
Nej, den ena är en ersättare för K100D men med fler mp. Den andra en "step up" från K10D och det är känt sedan tidigare att en sådan är på gång. Man får väl tro och hoppas det ligger mer i det än Pentaxloggan i guld ;)
Tråkigt värre om de ersätter den fina 6MP med något större. Jag är verkligen sugen på en sådan som extrahus för lågbrusigt högISOfoto. Men det kan ju iofs inebära att man kan få tag på dem ännu billigare än nu. En K1D kan ju vara intressant, men det beror ju på vad de gör med kameran. K10D känns bra nog just nu tycker jag, bortsett från lite smågrejer som de kommer att fixa i firmware.
 

interpix

Aktiv medlem
quarc skrev:
Tråkigt värre om de ersätter den fina 6MP med något större. Jag är verkligen sugen på en sådan som extrahus för lågbrusigt högISOfoto. Men det kan ju iofs inebära att man kan få tag på dem ännu billigare än nu. En K1D kan ju vara intressant, men det beror ju på vad de gör med kameran. K10D känns bra nog just nu tycker jag, bortsett från lite smågrejer som de kommer att fixa i firmware.
Jag tänkte det samma. Då om inte förr blir det dax att köpa en K100D med 6 mp sensor. Oslagbar combo med en stabliserad 50/1.4 för lågljusfoto mmmm
 

larsborg

Aktiv medlem
Dynamiskt omfång, en hel lista av spec.värden.
Pentax lär ligga i topp, troligt visst, men i verkligheten, ser en betraktare av en pappers bild/bild från en digital projektor skillnaden i det dynamiska omfånget, från olika D-SLR?
 

larsborg

Aktiv medlem
_________________________________________________
Patrick Pihl skrev:

... men jag håller för troligt att det är få tillfällen det är synlig skillnad från en dslr.
_________________________________________________

Javisst, så är det, jag kunde svaret oxå, frågan var ett konstaterande hur mycket oviktiga diskussioner det ofta förekommer, när det enbart är den färdiga bilden, som är viktig, allt annat är "rundsnack"!

Hur fint det dynamiska omfånget än är på en Pentax K10D, bestämmer till slut enbart fotopapprets möjligheter till att återge det dynamiska omfånget - där ligger fotopappret något efter, tyvärr.

Detsamma gäller den digitala projektorn, där det dynamiska omfånget påverkas av lampan och av projektionsdukens kvalité, dock, här kan en liten skillnad upptäckas mellan olika D-SLR, alltså bästa sättet för att undersöka det dynamiska omfånget.
Om nu någon orkar göra en jämförelse, det behövs tillgång till flera olika D-SLR, förutom en Pentax K10D, växla mellan olika bilder, testaren blir säkert ensammen i lokalen, de övriga betraktarna har tröttnat för länge sedan ...
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Visst är det synd om 6Mp försvinner, skulle gärna se en uppdaterad K100D tex K50D som en mer avancerad kamera, men fortfarande 6Mp, men en sån får vi nog inte se.
Pentax K1000 tillverkades från ca 1975 till ungefär 1990 och den var slitstark, manuell, enkel, i metall, med ett batteri för ljusmätaren och var en omtyckt kamera.
K1000D har det spekulerats en del om, det är väl inte omöjligt att en sådan kommer att ersätta K100D, dock inte i metall, K1000 blev för dyr att tillverka...
Troligare är nog en K100D2 med 10Mp.
En Pentax K1D tror jag inte på nu utan en K5D med ett pris mellan 10.000 och 20.000:-.
 

Makten

Aktiv medlem
kuva skrev:
underbart att läsa det du skrev Roland
just meningen "Olympus är de som har den smartaste lösningen hitills, de stöttar både skakreducering i huset och i objektivet."

Jag är speciellt sugen på en kommentar från en viss " makten " som verkar tycka att du är HELT FANATISKT PENTAX-POSITIV !!!

Roland, jag brukar faktiskt läsa dina inlägg på http://forums.dpreview.com oxå.
Vilket ger mig den insikten att du bidrar mycket i fråga om "Pentax-kunskap" även i detta GLOBALA forum!!!

Makten kanske känner sig MAKTLÖS ibland..............

Puss på er pentaxianer!!!!
Vad är det här för jävla påhopp? Ät grus.
 

interpix

Aktiv medlem
larsborg skrev:
_________________________________________________
Patrick Pihl skrev:

... men jag håller för troligt att det är få tillfällen det är synlig skillnad från en dslr.
_________________________________________________


Hur fint det dynamiska omfånget än är på en Pentax K10D, bestämmer till slut enbart fotopapprets möjligheter till att återge det dynamiska omfånget - där ligger fotopappret något efter, tyvärr.

Papper kan jag inget om men för att snöa in på mer K10:s dynamiska omfång så är det visserligen mätbart högre än många andra men tonkurvan är av mycket ovanligt slag. Enligt IR gör kurvan att man får mindre tonal upplösning i lågdagrar men mer i ljusare delar som tex hudtoner.

I de testbilder (porträtt på papper) som Pentax visade upp när man promotade K10D och 22 bitars ad-omvandlaren var det många som hävdade att just hudtonerna återgavs bättre hos K10 än från andra kameror.Lite intressant att detta i vart fall stämmer med Imaging resource mätningar.
 

Makten

Aktiv medlem
elmfeldt skrev:
Det där är verkligen på gränsen för vad som accepteras. Svordomar och sådan där uppmaningar funkar kanske IRL men inte här. Skärp dig!!
Jag hoppas att du skämtar. Annars är du extremt löjlig. Herr Mannela försöker förlöjliga mig utan att ens våga ha en egen åsikt, utan syftar till gamla diskussioner som han själv antagligen inte ens varit delaktig i. Maken till lågt agerande är svårt att finna, och du försvarar honom? Då lämnar jag gärna Fotosidan kan jag meddela. Nån måtta får det vara på idiotin. Vad jag och Roland Mabo pratat om har inte Håkan Mannela att göra med.
 

Makten

Aktiv medlem
Jag vill också tillägga att jag har all respekt för Roland Mabo. Vi har uppenbarligen olika åsikter om saker och ting, men det är bara kul att diskutera (om än stundom hetsigt) med honom.
 

Punkk

Avslutat medlemskap
Makten skrev:
Vad jag och Roland Mabo pratat om har inte Håkan Mannela att göra med.
Undrar om ett öppet forum på Internet är bästa stället för er diskussion isåfall, om inga andra får ha åsikter om det ni diskuterar....
 

Makten

Aktiv medlem
Punkk skrev:
Undrar om ett öppet forum på Internet är bästa stället för er diskussion isåfall, om inga andra får ha åsikter om det ni diskuterar....
Visst får folk ha åsikter. Men Håkan Mannela har uppenbarligen lurat i skuggorna, för att nu långt senare komma fram och försöka smäda mig med saker som han själv inte ens uttryckt en åsikt om förut. Det är väl i och för sig så patetiskt att man borde ignorera det, men det är svårt att låta bli att replikera.

Jag citerar Håkans oerhörda inlägg en gång till för sambandets skull.

kuva skrev:
underbart att läsa det du skrev Roland
just meningen "Olympus är de som har den smartaste lösningen hitills, de stöttar både skakreducering i huset och i objektivet."

Jag är speciellt sugen på en kommentar från en viss " makten " som verkar tycka att du är HELT FANATISKT PENTAX-POSITIV !!!

Roland, jag brukar faktiskt läsa dina inlägg på http://forums.dpreview.com oxå.
Vilket ger mig den insikten att du bidrar mycket i fråga om "Pentax-kunskap" även i detta GLOBALA forum!!!

Makten kanske känner sig MAKTLÖS ibland..............

Puss på er pentaxianer!!!!
 

Bokeh

Aktiv medlem
Jag håller med dig Martin.

Nån måtta får det väl ändå vara, att ge Martin bannor för att han svär är väl helt i sin ordning, men att totalt ignorera anledningen, dvs. Mannelas låga påhopp (smutskastning) är helt oförsvarligt !

/kent
 
Senast ändrad:
ANNONS