Annons

Vilken exponeringsteknik använder du mest?

Produkter
(logga in för att koppla)

Vilken exponeringsteknik använder du mest?

  • Bländarautomatik

    Röster: 9 18.4%
  • Tidsautomatik

    Röster: 20 40.8%
  • Manuell

    Röster: 7 14.3%
  • Program

    Röster: 8 16.3%
  • Handhållen mätare

    Röster: 5 10.2%

  • Totala väljare
    49
  • Enkät stängd .
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Vilken exponeringsteknik använder du mest?

Själv kör jag nästan uteslutande så att jag ställer bländaren och kameran väljer tiden (tidsautomatik). Detta tycker jag fungerar bäst eftersom det oftast är skärpedjupet som är viktigast. Dessutom finns det flera slutartider att välja mellan än bländaröppningar. Min kamera kan exponera en bild på en 1/376 om det är den som är den korrekta.

När jag fotograferar med blixt gör jag nästa alltid tvärtom (dvs bländarautomatik). Här vill jag bestämma slutartiden och så får kameran välja bländaren.

Manuellt använder jag vid knepigare situationer som exempelvis fågelfotografering (flygande fågel mot himmel. Här ställer jag in exponeringen manuellt mot marken).
 

acke

Avslutat medlemskap
Manuell mätning av infallande ljus

I situationer då man har gott om tid, t.ex. fotografering av statiska miljöer, arkitektur, landskap, växter osv., då ger manuell mätning av infallande ljus med en handhållen ljusmätare oftast mycket säkrare exponering än kamerans inbyggda mätare. Med en lös ljusmätare slipper man fundera på exponeringskompensation för mörka/ljusa motiv. Mycket bekvämt!

Om du har exponeringsproblem och har en tusenlapp över, köp en beg. ljusmätare för infallande ljus. Det ångrar du inte.

(Mätaren ska ha en vit kopp framför ljussensorn, annars är den inte avsedd för infallande ljus.)
 

Emla

Medlem
Jag håller med dig David. Tidsautomatik är den mesta användbara eftersom man då kan ställa in skärpedjupet som ofta avgör bilden.
ett bild utan skärpedjup blir tom. Plan och intetsägande.
Över reps. underexponera kan man göra på andra sätt..
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS