Annons

Multiexponering under lång tid med D200?

Produkter
(logga in för att koppla)

fotoleffe

Medlem
Jag har en uppställning med Nikon närbildstillbehör som mellanringar och Micro-Nikkor som tar en bild i minuten av en biologisk process (forskning).
Idag använder jag ett F3-hus med en elektronisk fördröjning som fixar att slutaren löser ut vid rätt tid, och huset har automatik i slutaren som ser till att exponeringen blir "rätt", hela denna uppställning fungerar perfekt.

Men nu behöver jag följa förloppet under MYCKET längre tid (månader eller mer), och funderar på att byta huset mot ett D200.

Kommer jag att t.ex kunna köra bilder kontinuerligt till en ansluten dator?

Eller måste jag vid "lämpligt" tillfälle byta minneskort?

Kan jag "köra" D200 från datorn?

Att byta optik etc är inte möjligt, men enligt vad jag läst mig till skall D200 klara att arbeta med motsvarande slutarautomatik som F3:an med optik som passar F3 (Ai).

Någon som provat?

Leif
 

Maxe

Aktiv medlem
Du behöver givetvis en AC-adapter till kameran. Du behöver Capture Camera Pro som för över bilderna till datorn.
Intrevallfoto kan du ställa in i kamera, vet ej dock dess begränsningar vad avser tid och intervall. Ladda ner manualen på Nikons hemsida så finns säkert svaren där.

Ai-gluggar funkar med D200.

// Maxe
 

fotoleffe

Medlem
Tack för snabbt svar, jag kollade på programvaror och misstänker att det är "camera control pro" som jag behöver.

Har någon på forumet provat denna programvara?
Har man tillgång till styrkommandon så man ev. kan "hacka" lite själv?

Leif
 

Maxe

Aktiv medlem
fotoleffe skrev:
Tack för snabbt svar, jag kollade på programvaror och misstänker att det är "camera control pro" som jag behöver.

Har någon på forumet provat denna programvara?
Har man tillgång till styrkommandon så man ev. kan "hacka" lite själv?

Leif
Det finns en demo-version på Nikon's hemsida.

Kommer inte ihåg - men finns det inte utvecklingsverktyg för Nikon-programvaror?

Ta ett samtal till Nikon på måndag så får du nog bättre hjälp än detta.

Vet inte vad det är för styrkommandon du behöver.

// Maxe
 

maxzomborszki

Aktiv medlem
fotoleffe skrev:
Har någon på forumet provat denna programvara?
Ja, jag har använt föregångaren Nikon Capture Camera Control som följde med Nikon Capture 4. Enligt rykten så är det i princip samma program, men efter att Nikon släppte in-houseproduktion av Capture och lejde ut för göra Capture NX så blev Camera Control en "egen" produkt som vid nästa version kallades Camera Control Pro. Vet inte om det är hela sanningen men av vad jag har sett så är Camera Capture och Camera Capture Pro i det närmaste identiska.

Hursomhelst så får du upp ett fönster med massa flikar som ger dig motsvarande inställningsmöjligheter du har direkt på kameran. Så det är i princip som att ratta på kameran fast från datorn istället.

Nu var det länge sedan jag använde Camera Control, men har bestämt minne av att intervalltagning finns och att den, när man använder Camera Control, läser över bilderna till PCn och går "förbi" minneskortet.

Intervallbildtagningen som finns i D200 tar bilder med max 24 timmars intervall och max 999 intervaller.

Har man tillgång till styrkommandon så man ev. kan "hacka" lite själv?
Tänkte du på om någon har kartlagt protokollet Nikon använder? Jag har inte hört om det eller något tredjepartsprogram för att kommunicera med kameran från en dator. Tyvärr.
 
ANNONS