Annons

Blixtfotografering utomhus?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jimsan

Aktiv medlem
Har lite funderingar på hur man skall använda blixten utomhus när man tar porträtt i bristfälligt ljus.

Om man inte har något att reflektera blixten mot, hur skall man då vinkla blixten?
Skall man köra "rakt på" som många pressfotografer gör eller skall man ha blixten riktad 45 grader uppåt och hoppas att det klarar sig?
Finns det något bättre sätt?
Vill gärna veta hur ni gör samt få lite tips och råd i ämnet.
/Jimmy
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Har du inget att reflektera mot så förlorar du bara på att inte rikta blixten rakt mot motivet.

Vad du kan göra för ett trevligare ljus är ju att ta med dig en reflektor, t ex i form av ett paraply, att studsa i.
 

Liax

Aktiv medlem
köp en kabel så du kan hålla blixten i handen. Då kan du slå blixten från lite olika håll, något som kan ge rätt sjyssta och ovanliga utomhusporträtt.

Har du pengar över så investerar du i ett paraply med stativ till, och så en hållare för blixten. Då kan du ta jävligt snygga utomhusporträtt med blixt.

men vad du än gör, rikta inte blixten i 45 graders vinkel uppåt utomhus, det är helt meningslöst.

Hälsn. Joakim
 

Anderzon

Aktiv medlem
Rätt på...

Tryck på en bouncer på blixten och slå rakt på, eller som Jim nämnde skaffa ett paraply. Själv äger jag inget paraply, så jag brukar göra som förstnämnda. Synd att man måste använda blixt ibland :mad:
 

Liax

Aktiv medlem
Martin, du ska inte se det där med blixt som något negativt, med rätt inställning (mentalt och på kameran) kan du ta helsköna utomhusbilder med blixt.

Se till exempel på Anton Corbijns bilder under kategorin blue, alla tagna med blixt:

http://www.corbijn.co.uk/photo_index.htm

Hälsn. Joakim
 

NiklasK

Aktiv medlem
Jag vinklar min blixt med bouncer 45 grader och underexponerar blixten 2-3 steg. Tycker det blir kanon.

Så har jag nog aldrig sett en pressfotograf ta bilder med blixten rakt på (om de inte kör med tele och står en bit bort iaf)
 

Wolfgang

Aktiv medlem
Blixt utomhus

Fotograferar man utomhus, så måste man slå blixten rakt på, om man inte har något att reflektera den mot.
För min Osram-blixt finns ingen bouncer, därför har jag tejpat vitt Melittafilterpapper på blixten och det gör blixtljuset mjukare. Jag har inte TTL, därför kör jag med automatik på blixten och bländare 8 eller 4 på blixten och motsvarande på kameran (avståndet avgör vilken bländare). Exponeringstiden med bl 8 eller 4 beror på omgivningens ljus, vilket jag fastställer med mätare. Jag kan använder 1/250 eller långsamare synkrontid på min Nikon FM2.
Men det gäller att reducera blixtljuset med
1 steg, annars blir ansiktet för ljus. Det gör jag genom att ställa 200 ASA på blixten, när jag kör med 100 ASA-film.
 

NiklasK

Aktiv medlem
Jag har en 540 EZ. Det var dumt att skriva 2-3 steg, det beror ju förstås på situationen. men jag brukar underexponera den så mycket för att bara lätta upp skuggorna runt ögonen etc. Vill inte att det skall synas att jag har blixt. Som en parantes kan jag säga att orangefärgade bouncers är guld värda i vissa situation!!!

Så håller jag inte med wolfgang om att man måste slå blixten rakt på bara för att man inte har nånstans att rikta blixten i. Jag kör i stort sett alltid med blixten i 45 graders rikting. Det kommer ju inte bara ljus i linje med hur blixten är vinklad om ni förstår hur jag menar!
 

ravi

Aktiv medlem
Jag har tagit en del blixtbilder utomhus där jag studsat blixten mot en reflexskärm med diametern 80cm. Det blir ganska bra tycker jag. Det är en billig och enkel lösning dessutom.
Här är två exempel:
http://www.ludd.luth.se/users/ravi/taltklun.html
http://www.ludd.luth.se/users/ravi/saxskar.html
Kameran är en Mamiya 6 med 50mm objektiv. Blixten är en Nikon SB28 på manuell full effekt. Ljuset mättes med en blixtljusmätare. Från blixten har jag dragit kablar (2st Nikon SC-19) till tältet. Inne i tältet har jag en Nikon SB22.
 

Wolfgang

Aktiv medlem
NiklasK skrev:
Jag har en 540 EZ. Det var dumt att skriva 2-3 steg, det beror ju förstås på situationen. men jag brukar underexponera den så mycket för att bara lätta upp skuggorna runt ögonen etc. Vill inte att det skall synas att jag har blixt. Som en parantes kan jag säga att orangefärgade bouncers är guld värda i vissa situation!!!

Så håller jag inte med wolfgang om att man måste slå blixten rakt på bara för att man inte har nånstans att rikta blixten i. Jag kör i stort sett alltid med blixten i 45 graders rikting. Det kommer ju inte bara ljus i linje med hur blixten är vinklad om ni förstår hur jag menar!
Jag är med på det Niklas. Jag menade egentligen bara att man inte kan vinkla blixten uppåt utomhus, som man ju kan göra inomhus, mot ett tak.
Jag tänkte fel, när jag läste 45 grader.
 

Wolfgang

Aktiv medlem
Ravi skrev:
Jag har tagit en del blixtbilder utomhus där jag studsat blixten mot en reflexskärm med diametern 80cm. Det blir ganska bra tycker jag. Det är en billig och enkel lösning dessutom.
Här är två exempel:
http://www.ludd.luth.se/users/ravi/taltklun.html
http://www.ludd.luth.se/users/ravi/saxskar.html
Kameran är en Mamiya 6 med 50mm objektiv. Blixten är en Nikon SB28 på manuell full effekt. Ljuset mättes med en blixtljusmätare. Från blixten har jag dragit kablar (2st Nikon SC-19) till tältet. Inne i tältet har jag en Nikon SB22.

Fina blixtbilder, Ravi!!!
 

Liax

Aktiv medlem
Jag vill påstår att det i de flesta fall är helt meningslöst att vinkla blixten över huvud taget när man fotograferar utomhus, så tillvida man nu inte ämnar slå blixten i någon form av reflektor.

Det enda som händer om du vinklar blixten är att du leder bort en stor del av blixtens kapacitet. Resultatet blir att dina batterier tar slut dubbelt så snabbt, och risken för felexponeringar ökar.

Visserligen finns det unantag från detta men det är i ett fåtal situationer när du går nära med vidvinkel, eller vill skapa någon form av effekt.

Hälsn.Joakim
 
ANNONS