Annons

Canon 1d Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)

SM0SBI

Aktiv medlem
Arne S skrev:
Hej Pontus!

Genom att registrera AF-punkt (Enl. C.Fn III-10 i boken) kan du få en liknande funktion, du trycker då på joysticken för att växla mellan alla eller den centrala. Det är nog det närmaste du kan komma.
Japp det har jag gjort, men det är inte lika bra som att ha dubbla knappar...en sak som uppenbarligen är sämre enligt mig... Men det är mycket som är bättre:)
 

Arne S

Aktiv medlem
Och för mig som kommer från 20D känns det bättre, då var jag tvungen att trycka på +-knappen innan fokuspunktsbyte. :)
 

SM0SBI

Aktiv medlem
SM0SBI skrev:
Hej alla MK3 experter!

Jag har ett problem, får inte till MK3'an som jag hade mk2'an vad gäller knappar.

På mk2 hade jag mittfokuspungt när jag tröck in *-knappen och alla fokuspungter när jag tröck in motsvarande af-on knappen.

Men jag lyckas inte få till dubbla fokuspnappar på mk3, någon som har lyckats eller går det inte?
Jag hittade en C.Fn 1-14 som inte var så dum. Den använde jag till att programera in en "säkerhets" knapp, dvs den tar bild i P läge och så mycket automatik man kan få, den enda man behöver hålla reda på är iso. Det är bra när jag tar pressfoto och man helt plötsligt snabbt måste ta en bild i en helt annan sitvation en den man har kameran inställd för. Då är det bara att trycka på * itsället för AF-on så "räddar" automatiken föhoppningsvis bilden.
 

PhotoJoe

Aktiv medlem
SM0SBI skrev:
Hej alla MK3 experter!

Jag har ett problem, får inte till MK3'an som jag hade mk2'an vad gäller knappar.

På mk2 hade jag mittfokuspungt när jag tröck in *-knappen och alla fokuspungter när jag tröck in motsvarande af-on knappen.

Men jag lyckas inte få till dubbla fokuspnappar på mk3, någon som har lyckats eller går det inte?
Dagens I-landsproblem? ;)

Mark III är ingen vidareutveckling av Mark II, det är en helt ny kamera från grunden. Så visst finns det funktioner som saknas eller har ändrats så mycket att gamla Mark II-användare inte känner igen sig.
 

SM0SBI

Aktiv medlem
Omar skrev:
Hej

Jag tyckte själv att jag fick mycket mer damm på mina mark2 än på min 20D.

Mvh

Omar
Sensorytan är ju mycket större, så det är mycket mer plats för dammet att landa på.

När jag hade en 5D tykte jag att jag alltid hade något damm på den. Känns som att dammer ökar dramatisk med storleken på sensorn, men det är ju logiskt....
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Nej
det är inte logiskt att ytan avgör, ccd och cmos verkar vara olika vad det gäller statisk laddning, dvs att vissa sensorer tycks ha större förmåga att dra till sig damm än andra.Min d1x var mästare att dra till sig skit och är en APS stor sensor.Min d2x är inte lika känslig.
Canon 10d verkar vara förskonad från damm.Samtidigt med d1x körde jag 10d och kunde se skillnaderna. Min 5d drar lätt till sig smuts medan min 30d verkar inte vara lika känslig. Efter snart 2 år med 5d har jag inte behövt göra rent den kameran lika ofta som exv d1x.
Det är mer än ytan som avgör.

Mikael
 

SM0SBI

Aktiv medlem
Jo jag vet att det är skillnad, tycker även att nya kameror drar till sig mer damm en gamla, har inget statistiskt belägg för det. Men det är en känsla jag har. Specielt på de 2st 20D jag ägde förut.
 

PhotoJoe

Aktiv medlem
SM0SBI skrev:
Jag skiter i om det är ett I-landsproblem, eller om det är en helt ny kamera;)

Jag är intresserad av att få kameran att fungera som jag vill!
Finns inte möjligheten så finns den inte, då kan du lägga dig ner som en femåring och skrika och sparka hur mycket du vill, det går ändå inte. Släpp det och gilla läget.

Pungt slut eller jag menar punkt slut! ;P
 

Omar

Aktiv medlem
Hej

Paul Pope verkar inte så nöjd med Mark3 AF. De har testat 4 markIII och de fallerar både i oneshoot och i Al-servo. Kan tänka mig att de typ testat med EF 85 mm f/1,2L USM på bländare 1.2, men vad vet jag. Jag kör ju på f/8 så jag upptäcker inte af problemen så mycket.

"After I tried one the other day and was unhappy with its one shot centre point AF performance we have done some further testing with the examples available to us.

I'm not going to go into the details of the testing for the pixel peeping fools except to say a variety of lenses and shooting situations were used and experienced professional photographers took the shots.The results were disappointing to say the least and I'm sorry to say that all 4 of the cameras exhibited unacceptable AF performance in both one shot and AI servo modes regardless of settings used. 2 of the cameras were markedly better at one shot AF then the other 2 but all 4 were exhibiting the issues spoken about in AI servo mode.

The issue seems to be the camera not being able to "hold" its focus rather then failing to acquire focus as often it was noted the camera click into focus quite quickly and then after a second or so began to "hunt" for focus again. This happened most often on stationary targets and occurred both in one shot and AI servo mode.

So I've read there are some good , some bad Mk III's with 40% being bad. Well all I can say is we have a 100% dud rate at the moment and I think the AF issue probably applies to all Mk III's.

My conclusion .... yep Canon's got a issue and its serious enough to require some kind of fix to be made available as soon as possible as its the kind of issue that can seriously damage a workflow for a operation like ours when such a large % of shots are OOF.

Our current solution is to use the Mk III only for situations where the opportunity for several shots of the same scene is possible. Not something a so called sports camera should be restricted to.

I am well aware that over the years I've been a unabashed supporter of Canon's DSLR's and lens system and that hasn't changed. The chip in the Mk III is superb and more then capable of producing the finest low noise digital images ever produced from a DSLR and the camera ergonomics and operations have evolved nicely but I'm afraid this AF issue is going to put a stain on what otherwise is a wonderful camera.

Canon needs to fix this issue and fix it fast.


Canon also needs to look at the (new) way its been testing its cameras. If their testing failed to pick up a serious flaw like this then they need to consider their testing methods a failure. The old way would have picked this up months before production began."

Från http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1032&message=24329243

Jag bävar för om det behövs en hårdvarufix, vill helst inte lämna in den.

Mvh

Omar
 

PMD

Aktiv medlem
Omar skrev:
Jag bävar för om det behövs en hårdvarufix, vill helst inte lämna in den.
Det borde inte behöva bli så farligt. Det kan rimligen inte ta mer än en dag att modifiera kameran, och med lite planering kan väl de flesta vara utan sin kamera en dag?
 

rogge

Aktiv medlem
hehe
då blir det väl kö för det oxå då.


Nu som först hade jag fått min från cyberphoto, de fick in 5 st igår.
Har ju haft min i exakt 2 månader nu.
trodde från början att jag skulle få vänta tills nu men turen ville något annat, hur som helst fick nån annan den i mitt ställe.
/Rogge
 

Palletheking

Aktiv medlem
Jag är lite undrande över en del av de mest negativa testrapporterna. Själv upplever jag kameran som mycket bra. Tycker själv att jag är för oerfaren för att bedöma kamerans kontinuerliga af till 100% men min upplevelse är att den fixar det mesta. Kameran är som en dröm att hantera och känns som ett rejält lyft jämfört med min D200. Jag har också haft problem med att sätta focus med min 85:a på bländare 1,2 men det är väl i det närmaste att betrakta som normalt. Gluggen har ju erkänt långsam focusering och med det korta skärpedjup son blir, krävs att motivet inte flyttar sig en millimeter. När focusen väl sitter så blir det dock mycket bra. jag hade tidigare en 85 1,4 (Nikon) och den var inte lättare att focusera med på bl 1,4. Något jag upplevt under tiden jag ägt min Mark III är att det är lätt att vara kritisk under rena tester av prestandan. Men om man helt förutsättningslöst bara fotograferar så kommer man i slutändan hem med bra resultat. Jag tror man skall testa mindre och fota mer. Sen förstår jag de som i direkt jämförelse med sin förra Mark II upplever en försämring, att de är missnöjda. Jag tror dock inte att alla ex är dåliga. Kanske är mitt ex också en kalkon, men jag tycker ändå att fler bilder blir bra än tidigare, och jag har fotat i ca 20 år med otaliga modeller. Mark III är min tredje DSLR och den hittills bästa. De noteringa (negativ) som jag gjort är att min kamera verkar ha svårt att hänga med i af på högsta serietagning 10 bilder/sekund. Sen tycks det vara svårt att fylla bufferten med 30 RAW på raken. Normalt tycks prestandan snarare ligga på 20-25 bilder i RAW, fast specen verkar kräva optimala förhållanden. Min kamera klarar ca 360 mb i högsta hastighet sen tar den en kort paus. Antar att om jag lyckas med 30 RAW-filer i högsta hastighet så krävs det att de inte överstiger 360 mb. Focus på stillastående föremå upplever jag bölev lite bättre och säkrare efter uppgraderingen med nya programvaran. Det var inget märkbart problem innan men en viss skillnad dock, till det positiva. Ljusmätningen är bra, men inte lika bra som på min Nikon-kamera. Marginell skillnad som lätt uppvägs av att lära sig hur kameran tänker. Tycker att jag börjat göra det vid det här laget också. Det enda riktigt negativa är nog att blixtljusmätningen beter sig betydligt mer nyckfullt än än på Nikons kameror. De är helt klart säkrare i sin ljusmätning och ger jämnare resultat. Just blixtljuset tycker jag verkar vara svårare att lära in eftersom jag inte upplever dess mätning som helt konsekvent. Kanske kommer jag lära mig blixten bättre med tiden, fast upplever i nuläget en viss otrygghet med den. Kommentera gärna om ni upplever liknande erfarenheter eller tvärtom. I det stora hela har jag nog aldrig varit så nöjd med en kamera som just denna.
 

PhotoJoe

Aktiv medlem
Det är ett känt faktum att Nikon har bättre blixtljusmätning än Canon. Det man får göra är att man mäter blixtljuset separat med FEL. Med E-TTL II så blev systemet bättre, men fortfarande inte så bra som Nikons system. Även solen har sina fläckar. :)

Att få 10fps med AI SERVO är nästintill omöjligt, beroende på hur du ställt in servolägets prioriteringar. Kör man på fokusprioritet så är det svårt för den att hålla en hög och jämn hastighet.

Siffrorna som Canon anger som max för bufferten kan vara lite svåra att uppnå, i synnerhet när det gäller RAW. I JPEG-läge så kan man komma en bra bit över 100 bilder innan den börjar hacka.

Jag håller med dig om att plåta mer och testa mindre. Det är ju ändå det vi betalat för. Inte för att testa den. Det finns så många som redan gör det utan att få betalt för det och jag jobbar ogärna gratis. :)
 

Arne S

Aktiv medlem
paul innergård skrev:
Jag är lite undrande över en del av de mest negativa testrapporterna. Själv upplever jag kameran som mycket bra. Tycker själv att jag är för oerfaren för att bedöma kamerans kontinuerliga af till 100% men min upplevelse är att den fixar det mesta. Kameran är som en dröm att hantera och känns som ett rejält lyft jämfört med min D200. Jag har också haft problem med att sätta focus med min 85:a på bländare 1,2 men det är väl i det närmaste att betrakta som normalt. Gluggen har ju erkänt långsam focusering och med det korta skärpedjup son blir, krävs att motivet inte flyttar sig en millimeter. När focusen väl sitter så blir det dock mycket bra. jag hade tidigare en 85 1,4 (Nikon) och den var inte lättare att focusera med på bl 1,4. Något jag upplevt under tiden jag ägt min Mark III är att det är lätt att vara kritisk under rena tester av prestandan. Men om man helt förutsättningslöst bara fotograferar så kommer man i slutändan hem med bra resultat. Jag tror man skall testa mindre och fota mer. Sen förstår jag de som i direkt jämförelse med sin förra Mark II upplever en försämring, att de är missnöjda. Jag tror dock inte att alla ex är dåliga. Kanske är mitt ex också en kalkon, men jag tycker ändå att fler bilder blir bra än tidigare, och jag har fotat i ca 20 år med otaliga modeller. Mark III är min tredje DSLR och den hittills bästa. De noteringa (negativ) som jag gjort är att min kamera verkar ha svårt att hänga med i af på högsta serietagning 10 bilder/sekund. Sen tycks det vara svårt att fylla bufferten med 30 RAW på raken. Normalt tycks prestandan snarare ligga på 20-25 bilder i RAW, fast specen verkar kräva optimala förhållanden. Min kamera klarar ca 360 mb i högsta hastighet sen tar den en kort paus. Antar att om jag lyckas med 30 RAW-filer i högsta hastighet så krävs det att de inte överstiger 360 mb. Focus på stillastående föremå upplever jag bölev lite bättre och säkrare efter uppgraderingen med nya programvaran. Det var inget märkbart problem innan men en viss skillnad dock, till det positiva. Ljusmätningen är bra, men inte lika bra som på min Nikon-kamera. Marginell skillnad som lätt uppvägs av att lära sig hur kameran tänker. Tycker att jag börjat göra det vid det här laget också. Det enda riktigt negativa är nog att blixtljusmätningen beter sig betydligt mer nyckfullt än än på Nikons kameror. De är helt klart säkrare i sin ljusmätning och ger jämnare resultat. Just blixtljuset tycker jag verkar vara svårare att lära in eftersom jag inte upplever dess mätning som helt konsekvent. Kanske kommer jag lära mig blixten bättre med tiden, fast upplever i nuläget en viss otrygghet med den. Kommentera gärna om ni upplever liknande erfarenheter eller tvärtom. I det stora hela har jag nog aldrig varit så nöjd med en kamera som just denna.
Sansade och kloka ord, Paul!

Det är klart man vill ha valuta för investeringen och att allt ska vara så bra som möjligt. Därför är det ju bra att det finns folk som engagerar sig för att påpeka sådant som ev. inte är tillfyllest.
Men det är så himla lätt hänt att man går i fällan att låsa sig på att diskutera problemen och därmed bli negativ inställd till något som faktiskt har betydligt fler positiva än negativa egenskaper.

När det gäller människor utgår jag från att de är goda och bra. Sedan får de bevisa för mig att jag eventuellt har fel. Att tänka tvärtom hade inte kännts schysst mot dem...:) Samma sak är det mina prylar.
 
ANNONS