Annons

FÄrgstark Filmer

Produkter
(logga in för att koppla)

EricSthlm

Avslutat medlemskap
Nån som vet någon färgstark diafilm som funkar bra när man ska foto människor? Jag vill ha en film som har kraft i färgerna och ger fina hudtoner. Kodak VS, Fuji Velvia?

Eric
 

andreashj

Aktiv medlem
Jag har använt både VS och Velvia till naturfoto. När jag någon gång knäppt några bilder på människor :) så tycker jag hudtonerna dragit för mycket åt gul/rött.
Provia har mer neutrala toner utan att för den skull vara för "blek".
/Andreas
 

EricSthlm

Avslutat medlemskap
Hmmm...något annat förslag?
Provia 100F är en av mina favorit filmer men letar nu efter en mer färstark film som funkar till människor.

:confused:

Eric
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
Kodak SW kanske. Den har varmare toner normalt till skillnad från VS som har mustigare färger.
Velvia eller liknande filmer har sämst hudtoner så undvik dem för porträtt.
Fuji Astia då? Den har lite mjukare färger tror jag.
 

EricSthlm

Avslutat medlemskap
god morgon linus! ska du fota något idag?
astia.....det e inte lika färg stark som kodak vs o velvia va??

eric
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
nej inte idag. Lite för grått för min smak och jag har annat planerat.
Astian har inte lika mustiga färger nej, och lämpar sig nog för porträtt men jag vet inte hur färgerna.

Hittade detta hos kodak.com

KODAK EKTACHROME Professional E100SW Film
Produces warm, saturated colors (the "SW" stands for saturated warm) and helps to compensate for overcast or cool lighting conditions. Ideal where added warmth will benefit the image.

Color balance: Warm balanced for use with daylight or electronic flash
Primary features:
Warm balance
Vibrant color saturation
Skin tone reproduction
Fine grain and sharpness
Crisp highlights and rich blacks
Push-process, multipop, and reciprocity performance
Suggested applications:
Advertising
Architecture
Corporate/industrial
Editorial
Fashion/glamour
Outdoor/travel
Sports/Photojournalism
Process: Process E-6, by user or independent processing lab
Also available in KODAK READYLOAD Packets
 

EricSthlm

Avslutat medlemskap
tack linus!
jag får prova den.
har gjort det förut men då fotade jag liljor belysat med endast stearin ljus......det var vita liljor men vart gula på bilden. hehe.
 

Bjarne

Aktiv medlem
Proträttfoto

Jag håller med om Kodak E100SW som ett bra val, den ger varma men naturliga färger som är klara utan att vara överdrivna.

Angående liljorna: Stearinljus liksom glödlampor har en helt annan färgtemperatur än dagsljus. För att få det rätt måste man använda elljusfilm eller blåfilter (80A). Vad beträffar stearinljuset tror jag det är ännu varmare än glödlampljus, så det räcker nog inte - men det blir inte så jättegult i alla fall.
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
Re: Proträttfoto

Bjarne skrev:

eller blåfilter (80A). Vad beträffar stearinljuset tror jag det är ännu varmare än glödlampljus, så det räcker nog inte - men det blir inte så jättegult i alla fall.
Precis men om man får ljuset neutralt med hjälp av filter så förmedlar det å andra sidan inte stämningen ifrån stearingljuset. Hur kul är det med ett stearinljus som är färgbalanserat som dagsljus?
 

Tobbe.T

Aktiv medlem
Brände av en rulle Kodak Ectacrome Extra color för ngn vecka sen.

Testade bla att ta ngra porträttliknande bilder med den.

Måste säga attjag blev nöjd med resultatet iaf, bra färgmättnad utan att dra iväg åt ngt håll.
Rena klara färger på alla sätt, som ändå såg naturliga ut på en människa.

/Tobbe
 

EricSthlm

Avslutat medlemskap
jag har använt kodak extra color en gång också till porträtt. det vart väldigt bra tycker jag.
jo jag visste att liljorna skulle bli lite gula men inte så mycket som det vart. filmen kodak sw spelade en lite roll där.

:)
 

Greve Nickon

Aktiv medlem
EricSthlm skrev:
jag har använt kodak extra color en gång också till porträtt. det vart väldigt bra tycker jag.
jo jag visste att liljorna skulle bli lite gula men inte så mycket som det vart. filmen kodak sw spelade en lite roll där.

:)

Jag använder ingen annan film än kodak extra color vilket gör att det även hamnar poträtt på den (dom gånger jag gör det i färg) och jag har inget ont alls att säga om den filmen.

Jag har använt den nonstop i snart två år och aldrig blivit missnöjd. Förutom en gång när jag råkade underexponera ordentligt, men det var ju inte filmens fel, utan fortografens.;)

MVH
Greve Nickon:cool:
 
ANNONS