Annons

Blixtar och X-Synk.

Produkter
(logga in för att koppla)

Max-Max

Aktiv medlem
Jag försökte att få ihop ett trådstyrt blixt system ned mina Canon blixtar, men eftersom de är av olika generationer (EZ och EX) så fungerar ju naturligtvis inte Canons prylar.

Började fundera på X-Synk kabel... Har en idé, men behöver lite info först.

Någon som vet hur X-Synken är specad? Jag har kommit så långt att signalen kommer från blixten och att kameran kortsluter denna (galvaniskt separerat från kamerans elektronik).

Men vilka spänningar kan jag förvänta mig? Ström?

Någon som vet?
 

littos

Aktiv medlem
Hej Max!

Jag har oxå funderat på att bygga lite "blixterier", fast då trigganordningar för höghastighetsfoto. Lite tips och bygg idéer finns på denna höghatighetsfototipssida .

Vad gäller strömstyrka tror jag inte att det är så vansinnigt stora strömmar som behövs för att trigga blixten, spänniningen kan nog dock vara väldigt hög, speciellt i äldre blixter (studioblixtar?). Min Nikon SB-28, som är relativt ny höll sig dock under 10 V (jag har för mig att jag mätte den till ca 5V, men det är ju en kortvarig puls, så det är inte säkert att mitt instrument är rappt nog för att mäta riktigt...)

Hursomhellst rekomenderar man på sidan ovan att de tyristorer man använder för att skicka triggpulsen skall tåla minst 400V, det kan vara värt att hålla i minnet.

Hoppas att jag inte luras nu och att det är till någon nytta för dig!

Glöm inte att tala om hur du har gjort om du får ordning på din radiostyrning!

/Anders
 

Max-Max

Aktiv medlem
Trådstyrd blixt-mojäng.

Kul att du svarade just nu! I natt blev jag klar med min x-synk box.

Jag skall åka till Bulgarien i morgon och behövde snabbt något att fyra av blixtarna med.

Hittade ett tungelement relä med MAX omslagstid på 500uS (1/2000 del). Jag var lite osäker på vilka strömmarna kameran klarar av så reläerna dras via en BC 337. Strömmen genom kameran blev bara 5uA vid 5V.

Jag gjorde två styringångar så att jag kan ha en extern ljusmätare inkopplad samtidigt som kameran.

Blixtarna är galvaniskt separerade från varandra och kameran med egen jord.

På boxen sitter en tryck knapp för att manuellt trigga synk från kameran och en knapp för varje blixt utgång (kortslutande) för att generera prov blixt.

Det hela drivs med ett 9V batteri som borde räcka i evighet då reläerna bara drar 40mA tillsammans (så länge som slutaren är uppe).

När jag kommer tillbaka så skall jag göra om konstruktionen med Tyristorer en en Microprocessor så att jag kan ställa in olika fördröjningar på utgångarna (strobe funktioner?).
 

Max-Max

Aktiv medlem
PS.

Glömde att dela med mig...

Jag mätte upp en Metz blixt som gav 8.45V.
Mina Canon blixtar gav 3.7V.

DS.
 
ANNONS