Annons

Trög kulled

Produkter
(logga in för att koppla)

micke.svensson

Aktiv medlem
Hej,

Någon som har en bra lösning hur man skall få ordning på sin Manfrotto PROball kulled. Den har blivit hur trög som helst, går knappt att rubba. Någon som haft liknande problem?

Micke
 

J. Patric

Aktiv medlem
micke.svensson skrev:
Jo... jag skulle vilja kunna plocka ut kulan men såvitt jag kollat så går inte det...?
Det kan tänkas att kulleden är smord med ett hårdare fett, som torkat. Testa med en droppe fin olja innan du försöker plocka ur kulan. Det borde gå att få lös kulan, eftersom de fått dit den. Kanske skruvarna sitter på undersidan av huvudet? Får du lös kulan, så rengör den med ett avfettande medel, och smörj den på nytt innan du monterar ihop det igen.
 

martinl

Aktiv medlem
Om det är en 308:a så tar du isär kulleden genom att skruva ut spännarmen hela vägen. Var försiktig så du inte tappar den lilla koniska stålprytteln som sitter i änden på spännarmsskruven bara! Jag har smörjt min kula med silikonsprej, fungerar ok men det finns säkert bättre alternativ.

/Martin
 

Nw2

Avslutat medlemskap
Smörjning

Jag rekommenderar dig att ENDAST använda silikonsprej. Använd inte 5-56 !!!!
Det kommer bara lösa upp skiten och sedan kommer det att rinna och lämna märken på kläder och utrustning.

Använd alltid silikonsprej till smörjning av stativleder och liknande.

Niklas, gillar silikon på andra ställen oxå ; )
 

Pongu

Aktiv medlem
Och dra helst inte åt leden när du inte använder den, utan låt den röra på sig även mellan fototillfällena.

/Pontus
 

Paragrafryttaren

Aktiv medlem
Vad är silikonspray egentligen? Jag associerar det, förutom då till en viss tidigare nämnd användning, mest till glasklister. Så det smörjer...?
Vad används det till normalt?
 

Gunnar D

Aktiv medlem
Silikonspray är bra till mycket, men farligt i många fall oxå.
Det valiga är väl att man använder det som släppmedel i glasfiberformar istället för vax o jox.
Tyvärr så kryper silikonoljan in överallt och är utmärkt isolator så i elektronik vill man inte ha det.
Det är oxå i stort sett omöjligt att få bort det från en yta det har hamnat på och omöjliggör målning o liknande.
 

L-G

Aktiv medlem
Jag brukar smörja kulleden (efter rengöring) med grafitpulver. Finns hos Clas Ohlson.
 
ANNONS