Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bilder i datorn

Produkter
(logga in för att koppla)

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Ni som också scannar bilder och har dem i datorn. Vad använder ni för program för att titta på dem? Att se dem som thumbnails i explorer är ganska trögt. Webläsaren öppnar upp dem i originalstorlek vilket opraktiskt. Några tips?
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
ThumbsPlus

Jag är rätt förtjust i ThumbsPlus som man hittar på www.cerious.com. Det klarar stora volymer och man kan själv utöka databasen med de fält man tycker man behöver.

Det har en utmärkt batchfunktion, så man tex kan sätta upp en batch som skalar ner alla valda bilder till 600x600, bränna in "Copyright..." i nedre högra hörnet, spara i JPEG i en annan katalog mm - med bara ett par knapptryckningar.
 

Sputnik

Aktiv medlem
iView

Kolla in www.iview-multimedia.com
Dr finns ett program som heter iView Media Pro. Ett av de absolut bsta programmen nÎgonsin, alla kategorier.Det hanterar alla former av mediafiler i princip. Dock tror jag att det bara finns fr Mac, men en Windowsversion ska vara under utveckling.:)
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Precis det programmet fast för PC

som vanligt ligger macprogrammen ljusår före i användarvänlighet. Jag får vänta på PC versionen.
 

www.tille.se

Aktiv medlem
Jag har använt ett program från Fotolabo där man kan lägga in sökord till varje bild. Det finns flera olika sätt att se bilderna på. Man ser en liten bild av varje bild och så finns en sökväg till den skiva eller hårddisk där bilden finns. Det ska funka med olika filformat men jag har bara använt jpg. Använder programmet för att hålla ordning på alla bilder och har gett alla bilderna ett filmnummer och ett negativnummer. Genom programmet kan jag sedan plocka fram rätt neg.
Fotolabo brukar ha svarta påsar som kommer med posten.
 

Olivlunden

Aktiv medlem
Bildvisningsprogram

Jag hade nog också tipsat om ACDSEE. Se till att ladda hem den klassiska (minsta) versionen om du inte avser att göra mer med bilderna än att visa dem. Tar upp lite plats också. Mycket bra program som dessutom är snabbt.
 

Pentapix

Aktiv medlem
Jaaa..........då säger jag........ACDSEE. Som insändare innan säger - snabbt & enkelt, lysande. Fotostation är mycket bra vad gäller funktioner, lättjobbat, snygg design. Men det faller på att programmet automatiskt skärper dina bilder när du kör slideshow, skräp.
 

FredrikB

Aktiv medlem
Jag kör Paint Shop Pro, som har en väldigt behändig "browser" för att titta på bilder i "tumnagel"-storlek. Man kan ställa storleken på tumnaglarna och dessutom har man ett filträd att navigera i, precis som i Utforskaren.

Läs mera på:

www.jasc.com

/Fredrik
 

Sumpen

Aktiv medlem
Hej,

Börjar få en ohållbar situation med originalnegativ/positiv liggandes i pärmar och på CD-skivor och snart är mitt referenssystem (mitt huvud) fullt...

Funderar att ta tag i situationen och skapa ett register över mina bilder. Denna tråd samt en del andra om kategorisering och bilddatabaser är lite gamla och jag undrar om det har kommit några nya program som ni rekommenderar, eller om nya medlemmar har några tips.

Jag vill kunna registrera bilder efter olika kategorier och göra sökningar. Jag har både digitala bilder (inte så många, men det kommer) och bilder på plast i pärmar. Jag vill kunna se en tummnagel på bilderna jag söker fram och kanske även en större bild som jag finner intressant. Det bör finnas möjligheter att kunna lägga upp egna kategorier. Programmet bör vara plånboksvänlig. Jag vill ha ett program som är dedikerat åt denna uppgift, inte arbeta med några omständliga lösningar med något bildprogram fastäm det kanske funkar.

Vilka andra funktioner värdesätter ni som aktivt arbetar med ett dylikt program?

/Erik
 

Eglon

Aktiv medlem
Jag kan rekommendera Apples iPhoto. Bra katalogfunktion. Några möjligheter till redigering av röda ögon bla. Man kan även importera direkt från digitalkamera eller annat media.
/Håkan
 

Malm

Aktiv medlem
Precis som Niclas så kör jag med det nya inbyggda programet i Windows XP, har allt man behöver för bildvisning!
 

Sumpen

Aktiv medlem
Bildvisning är jag inte intresserad av, snarare registrering. Efter en halvtimme sökning fick jag upp det här programmet:

http://www.nscspro.com/

Något dylikt söker jag. Är det någon som har testat det? Eller är det någon som har förslag på något liknande program?

/Erik
 

Linmajon

Aktiv medlem
Jag har provat några olika program men anser ACDSee vara helt överlägset för mina behov. Främst för att det snabbt går att bläddra med tangenterna på ett vettigt sätt och för att det går att rotera bilderna 90' utan jpg-förluster. Den har också en smart buffer som gör det riktigt snabbt att bläddra.
Vill man ha en kontaktkarta gör man bara en HTML fil av katalogen med thumbnails som man skriver ut från tex. Explorer.

Jag lägger bara mina bilder i varsin katalog som döps med datum och inehåll. Det går lätt att hålla reda på flera tusentals bilder med ACDSee då.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Håller med de senaste inläggen. AcDSee är toppen och även bildvisningen i XP räcker lååångt (för de som använder XP.
 

Sumpen

Aktiv medlem
Tack för tipset Mats, men det är mer registreringen och information runt bilden jag är intresserad av än att sortera, abstrahera och visa bildkataloger. Jag hittade ett annat program som jag verkar bra, men som kostar lite mer, runt $450 vilket är för mycket för mig. Är det någon som har testat det? Det heter StockView och finns på:

http://www.hindsightltd.com/index.html

/Erik
 

xavslut

Avslutat medlemskap
ACDSee är snabbast och enklast. Här är det också lättast att ändra format och storlek på bilderna.

fotohälsningar
Terje
 
ANNONS