Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Min första systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

JohanDotse

Aktiv medlem
Hej!

Jag kommer snart köpa min första systemkamera/kamerautrustning.
Jag har gjort en sammanställning nedan.

1) Jag skulle vara jättetacksam för synpunkter på objektiv och de övriga tillbehören. Jag känner mig säker på huset som jag provat.

2) Vilka inköpsställen rekommenderar ni? Jag har hört bra om Cyberphoto.se och Scandinavianphoto.se

I framtiden har jag tänkt att kompletera utrustningen med ett stativ.


Min tänkta utrustning:

Canon EOS 50D hus (11.990 kr)

Tamron SP AF 17-50/2,8 XR Di-II LD Aspherical (IF) till Canon AF (3.990 kr)

SanDisk CompactFlash 4GB Extreme III, 20MB/s (132x hastighet) Typ I (495 kr)

Dörr UV 67mm Digital high grade (285 kr)

Dörr batteri motsvarande Canon BP-511A, 1500mAh (395 kr)

Soligor Zoomväska Classic Line Modell M eller L (175 kr)

Totalt: 17.330 kr
 

Curt L

Aktiv medlem
Jag skulle välja ett snabbare CF-kort, 50D stöder UDMA, t.ex. Extreme IV eller Ducati edition. Dessutom skulle jag välja ett filter från Hoya eller BW (utan att veta om ditt alternativ är sämre) Både Cyber och Scandinavian är bra leverantörer.
 

sagan

Avslutat medlemskap
Personligen skulle jag hellre välja 40D med en begagnad Canon EF-S 17-55/2.8 IS USM.

Cyber och Scandinavien är suveräna att handla av, japp.
 

Curt L

Aktiv medlem
Personligen skulle jag hellre välja 40D med en begagnad Canon EF-S 17-55/2.8 IS USM.

Cyber och Scandinavien är suveräna att handla av, japp.
Inget dumt alternativ. Det jag uppskattar mest med 50D är den suveräna LCD-skärmen och AF microadjustment. Bildkvaliteten är väl ganska likvärdig med 40D enligt allas vår testguru Mikael Risedal.
Johan, du kanske kan spara in på extrabatteriet i första skedet. Det följer med ett batteri till kameran. Det räcker till mååånga bilder och återladdas snabbt.
 

AFJ

Aktiv medlem
Köp större minneskort.

Nu vet jag i och för sig inte hur du kommer använda kameran med det finns inget mer irriterande än att behöva gå in och radera bilder på kortet bara för att få med det man vill ha. Jag gissar att bildfilerna från 50D är rejält stora. Jag skulle nog satsa på 8gb kort, eller möjligen 2 x 4.

Mvh
Anders
 

JohanDotse

Aktiv medlem
8 Gb ger ca 330 RAW-bilder på 50D, 4 Gb ca 165.
Tusen tack för alla fina rekommendationer. Detta betyder mycket för mig. Skall ordna ett medlemsskap här också. Vilken underbart bra tjänst Fotosidan är och så mycket duktigt folk det finns här (exempelvis ni som svarar i denna tråden).
 

sagan

Avslutat medlemskap
Jag plåtade en modell förra måndagen, det gick åt 1400 bilder på 3 timmar.. Sen var jag tvungen att byta minneskort.
 

JohanDotse

Aktiv medlem
Tack för alla rekomendationer och tips. Jag får även passa på att tacka alla mina foto-intresserade kompisar som har fått stå ut med en massa frågor :) Nu har jag uppdaterat inköpslistan. Jag har valt ett fast objektiv tillsammans med ett telezoom. Minnet är snabbare och 8GB.


UTRUSTNINGEN
* Canon EOS 50D hus

* Canon EF 50/1,4 USM
* Motljusskydd Canon ES-71 II
* UV-skydd Dörr UV 58mm Digital high grade
* Väska LowePro Street & Field Lens case 2s

* Tamron AF 70-200/2,8 Di IF Macro
* UV-skydd Dörr UV 77mm Digital high grade

* Minne SanDisk CompactFlash 8GB Extreme IV, 40MB/s typ I

* Väska LowePro Top Load Zoom AW svart
* Extra batteri Dörr motsvarande Canon BP-511A, 1500mAh
* Linsrengöringsduk i Microfiber

* Totalt: Cirka 25.000 kr


Under nästa år kommer jag komplettera utrustningen.

* Blixt Canon Speedlite 430EX II
* Stativ Velbon 600R
* Vidvinkelzoom Tamron SP AF 10-24/3,5-4,5
* Batterigrepp Canon BG-E2N


Jag har skicka en prisförfrågan till följande företag:

* CYBERPHOTO
* SCANDINAVIANPHOTO
* JAPANPHOTO
* EXPERT FISCHER FOTO


Hälsning
Johan

http://www.johan.se
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jag vet ju inte vad och hur du tänker fotografera, men att bara ha teleobjektiv (70-200 och 50) och ingen vidvinkel eller ens något i närheten av normal tror jag kan vara lite besvärligt. Tror du skulle bli mer nöjd med en normalzoom på typ 17-55 istf den fasta 50.
 

Sputt

Aktiv medlem
Eller varför inte byta ut den fasta 50:an mot ett 11-16mm 2.8f tokina, enligt min erfarenhet är det inte ofta jag använder brännvidderna mellan 18 och 100 mm.
 

JohanDotse

Aktiv medlem
Hej Erland! Tack för att du intresserar dig för min inköpslista. Valen av objektiv är en svår fråga för mig. Och jag har även svårt att svara på frågan vilken typ av bilder jag kommer ta. Din fråga är verkligen befogad.

Tanken med 50-objektivet: De flesta verkar ha just ett sådant objektiv i väskan och är väldigt nöjda med det.

Tanken med telezoomen: Jag tror att jag kommer fotografera mer på håll än nära motivet. Och skulle jag vara nära så kan jag använda mig utav 50-objektivet.

Jag vill understryka att jag inte är kunnig inom fotografering. Jag har anmält mig till en fotokurs på Folkuniversitetet i november här i Göteborg, samt köpt två böcker i ämnet :)

http://www.johan.se
 

ErlandH

Aktiv medlem
Nja, brännvidden 50 mm måste faktiskt räknas som ett tele på den kamera du ska köpa dig. Om du tänker dig att du sitter vid ett matbord med din kamera så får du med ungefär huvud och axlar på personen mittemot. För att få med två av personerna måste du gå några meter bort.

Att många har och hyllar fasta 50 mm-objektiv beror nog mest på att de är relativt billiga, men ljusstarka och skarpa -- och man kan få bilder med mycket litet skärpedjup när man önskar det. Och då handlar det i första hand om 50/1,8 som ju bara kostar en tusenlapp. Ett utmärkt porträttobjektiv alltså.

Att det är väldigt många fler som har en normalzoom till sin kamera än ett fast 50 mm är nog ingen slump.
 

JohanDotse

Aktiv medlem
Nja, brännvidden 50 mm måste faktiskt räknas som ett tele på den kamera du ska köpa dig. Om du tänker dig att du sitter vid ett matbord med din kamera så får du med ungefär huvud och axlar på personen mittemot. För att få med två av personerna måste du gå några meter bort.

Att många har och hyllar fasta 50 mm-objektiv beror nog mest på att de är relativt billiga, men ljusstarka och skarpa -- och man kan få bilder med mycket litet skärpedjup när man önskar det. Och då handlar det i första hand om 50/1,8 som ju bara kostar en tusenlapp. Ett utmärkt porträttobjektiv alltså.

Att det är väldigt många fler som har en normalzoom till sin kamera än ett fast 50 mm är nog ingen slump.
Jag känner att jag är ute på hal is nu. Men jag skall försöka förklara hur jag har tänkt. Många kompisar som har sett min inköpslista har påpekat att jag lagt mycket kraft på huset och inte så mycket på objektiven (då jag tidigare hade just ett Tamron SP AF 17-50/2,8 som förslag). Och när jag började titta på ljusstarka zoomobjektiv så var dom väldigt dyra. Därför tänkte jag att ett fast objektiv skulle vara bra.

Och så har jag studerat bilderna här som är tagna med det objektivet.
http://www.fotosidan.se/reviews/viewphotos.htm?ID=4518

Observera att jag inte argumenterar emot dig. Utan bara försöker förklara hur jag som okunnig har tänkt. jag är väldigt tacksam att du och andra här i tråden tar sig tid och försöker guida mig rätt.
 

sagan

Avslutat medlemskap
Och när jag började titta på ljusstarka zoomobjektiv så var dom väldigt dyra. Därför tänkte jag att ett fast objektiv skulle vara bra.
Jag tycker inte de är säskilt dyra jämfört med fasta, betänk att du måste ha åtminstone tre olika brännvidder för att ersätta en zoom.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Att man lägger mycket pengar på huset och mindre på objektiven just när man köper sin första utrustning är inte konstigt och inte alls fel, tycker jag. Tvärtom är min rekommendation till alla som köper sin första systemkamera (om de inte har ett väldigt specifikt intresseområde, t ex att plåta ishockey) att bara köpa en inte alltför dyr normalzoom. När man sen plåtat ett tag förstår man själv vilka andra objektiv man skulle ha mest användning av och kan då lägga pengar på dem.

Tamronzoomen du nämner tycker jag låter som ett utmärkt och ljusstarkt alternativ (även om man kanske kan sakna IS i vissa situationer). Ungefär samma prisklass som 50/1,4 skulle jag tro.
 
ANNONS