Annons

Fotografera av diabilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Urr

Aktiv medlem
För mig är det inte aktuellt att köpa någon diascanner. Är det en någorlunda praktiskt lösning att fotografera av diabilder med digitalkameran? Tänker mig inte att plåta av alla mina tusentals bilder utan en mindre mängd till att börja med. Någon som provat? Jag har en Nikon D80, micro.nikkor 55/2.8 ai-s, manuella mellanringar hemma. Förstoringsoptik också. Vet att ljusmätning inte funkar. Eller bör jag satsa på en bälg, eller köpa Senz diaduplikator som Photax säljer?

En långsökt följdfråga är kanske denna: Kan man även plåta av svartvita negativ på detta sätt och skapa positiva bilder i något bildbehandlingsprogram?
 

pettisson

Aktiv medlem
Jag har provat. Endast med mitt 18-55 på 55 mm och det funkade hyfsat. Kanske inte så man kan skriva ut dom. Då kanske mans ska fota med makroobjektiv eller så. Men det blev tillräckligt för att min farmor kunde se bilderna och återfå gamla minnen. Hon blev mycket glad.

Jag har provat med svartvita neg med. Man får ju inte så mycket detaljer och så. Det går - men det beror ju på vad man ska använda korten till.

Jag använde photoshop. Och fotade i Raw - det blev rätt mycket jobb per diabild för att få vitbalansen rätt - men det är inga stora problem.
 

TH-56

Aktiv medlem
Har aldrig testat diaduplikator med dslr,men det är ju annars det smidigaste sättet.Det funkade kanonbra med diafilm.
 

Benganbus

Aktiv medlem
För mig är det inte aktuellt att köpa någon diascanner. Är det en någorlunda praktiskt lösning att fotografera av diabilder med digitalkameran? Tänker mig inte att plåta av alla mina tusentals bilder utan en mindre mängd till att börja med. Någon som provat? Jag har en Nikon D80, micro.nikkor 55/2.8 ai-s, manuella mellanringar hemma. Förstoringsoptik också. Vet att ljusmätning inte funkar. Eller bör jag satsa på en bälg, eller köpa Senz diaduplikator som Photax säljer?

En långsökt följdfråga är kanske denna: Kan man även plåta av svartvita negativ på detta sätt och skapa positiva bilder i något bildbehandlingsprogram?

Tror det skall funka med bra objektiv och en stadig konstruktion.
(Så påstår i alla fall en av mina tekniska vänner)
 

jelu1661

Aktiv medlem
Jag har digitaliserat svartvita negativ med hjälp av ett improviserat ljusbord, ett par linjaler, ett bordsstativ från sjuttiotalet, min EOS 20D, ett manuellt Takumar 55/4 1:2 macro från 60-talet och en billig trådutlösare. Det fungerade hyfsat.

Med din utrustning borde du lyckas ännu bättre än vad jag gjorde. Om jag var du skulle jag prova innan jag går och köper något mer.

De flesta bildbehandlingsprogram klarar av att invertera och färgjustera bilderna, så det är bara välja och vraka. Photoshop är antagligen lite overkill, särskilt med tanke på att licenserna ligger runt 10000kr (konstigt att alla tycks ha råd med det ;) ... The Gimp klarar det mesta och är helt gratis samt fungerar på fler operativsystem än Photoshop, det är dock ungefär lika svårt att lära sig att använda.

http://www.gimp.org/
 

bildsten

Aktiv medlem
Det går alldeles utmärkt att fotografera av dia av alla storlekar. Jag har gjort så och det har gått bra att trycka efter de bildfilerna. Svartvitt går också bra, de flesta bildprogram kan "vända" en bild.

Bäst går det med en ljuskälla som har neutral färg, jag anväder ett litet ljusbord, men som du ser i trådarna som jag refererar till så funkar vanliga skrivbordslampor ( med auto vitbalans) och blixtar. Ett jämnt ljus är viktigt.

Har man bra ljus och är nöjd med resultatet är det bara att köra på i jpg, men måste bilden restaureras vad avser färg så är det bäst med raw.
Micro Nikkor är utmärkt till det här.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=106277
och
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=99100
 

ma59

Aktiv medlem
Jag har digitaliserat svartvita negativ med hjälp av ett improviserat ljusbord, ett par linjaler, ett bordsstativ från sjuttiotalet, min EOS 20D, ett manuellt Takumar 55/4 1:2 macro från 60-talet och en billig trådutlösare. Det fungerade hyfsat.

Med din utrustning borde du lyckas ännu bättre än vad jag gjorde. Om jag var du skulle jag prova innan jag går och köper något mer.

De flesta bildbehandlingsprogram klarar av att invertera och färgjustera bilderna, så det är bara välja och vraka. Photoshop är antagligen lite overkill, särskilt med tanke på att licenserna ligger runt 10000kr (konstigt att alla tycks ha råd med det ;) ... The Gimp klarar det mesta och är helt gratis samt fungerar på fler operativsystem än Photoshop, det är dock ungefär lika svårt att lära sig att använda.

http://www.gimp.org/
Nää, alla har inte råd, man kanske snor det(?)(Photoshop)


När lämplig optik finns i samlingen ska jag ta och testa nåt liknande ditt upplägg för diakopiering, verkar ju fungera bra.
 

Urr

Aktiv medlem
Tack för era svar så här långt! Som amatör så är det inte bara att springa iväg och handla, utan man kan gott testa det man har hemma först...
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Perfekt

För mig är det inte aktuellt att köpa någon diascanner. Är det en någorlunda praktiskt lösning att fotografera av diabilder med digitalkameran? Tänker mig inte att plåta av alla mina tusentals bilder utan en mindre mängd till att börja med. Någon som provat? Jag har en Nikon D80, micro.nikkor 55/2.8 ai-s, manuella mellanringar hemma. Förstoringsoptik också. Vet att ljusmätning inte funkar. Eller bör jag satsa på en bälg, eller köpa Senz diaduplikator som Photax säljer?

En långsökt följdfråga är kanske denna: Kan man även plåta av svartvita negativ på detta sätt och skapa positiva bilder i något bildbehandlingsprogram?
Ditt micronikkor ev. kombinerat med någon mellanring är något av det bästa du kan använda om du vill fota av diabilder! Själv har jag en liten diaduplikator som man skruvar på i filtergängan på micronikkor 55. Det ger snorskarpa duplikat. Använder ljusbordet eller en diaprojektor som ljuskälla. Finns säkert olika varianter av en sådan här enkel duplikator att få tag på för några hundralappar om du söker runt. Den övriga utrustningen har du redan. Resultatet blir faktiskt riktigt bra.

´Hittade den jag har här http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=1557010
Kostade dock en tusing men den ger riktigt skarpt resultat tillsammans med din utrustning. Garanterat skarpare än den du nämnde från Photax.
 

jelu1661

Aktiv medlem
Det tar emot lite att betala en tusenlapp för ett plaströr... testa bygga något själv i första hand, det fungerar troligen tillräckligt bra.
 

Urr

Aktiv medlem
En hållare för diabilder har jag, till förstoringsapparat egentligen, men det går kanske att använda den på något sätt, får grunna på saken.
 
ANNONS