Annons

Tips på galleri till hemsida?

Produkter
(logga in för att koppla)

LisaH

Medlem
Hej!

Jag har en hemsida där jag de senaste åren har lagt upp bilder med "Gallery". Nu skulle jag av lite olika anledningar vilja hitta en annan funktion för att visa mina bilder...

De önskemål/krav som jag har är följande:

- Kunna integreras "osynligt" på min hemsida
- När man klickar på en bild vill jag att det ska komma upp ett separat fönster där man sedan kan klicka sig framåt och bakåt
- Inte kräva att man manuellt behöver skapa thumbs
- Vara hyftas lätt att konfigurerar eftersom jag inte är någon direkt stjärna på programmering... :)

Satt och kikade på MobileMe eftersom jag har en mac, men det verkar inte som man kan få in det på sig egen sida (utan att använda nån php-funktion som hämtar sida då)? Finns det någon annan smart funktion som man kan integrera med iPhoto?

Har även tittat lite på Joomlas "Simple Image Gallery", men jag har inte en susning om hur det med Joomla fungerar... Kan man använda det till att bara skapa en albumfunktion?

Har grubblat och letat och härjat de senaste veckorna och skulle gärna vilja finna någon lösning att få upp alla bilder som ligger på hög sedan sommaren!
 

Thomas Olinger

Aktiv medlem
Jag har provat Jalbum, http://jalbum.net/, som har massor med "skins" dvs. olika typer av album. Allt genereras automatiskt och det kan se riktigt snyggt ut. Prova Fotoplayer 4.0 som är riktigt bra. Den finns både som gratisversion och som betalversion.

Jag gillar möjligheterna och enkelheten med Jalbum.
 

LisaH

Medlem
Har du fått det att integrera snyggt på din sida? Testade får något år sedan och det var praktiskt taget omöjligt om man inte ville använda frames. Vilket jag ogärna vill... :) Men det kanske har hänt mycket sedan jag lekte med det sist.
 

Thomas Olinger

Aktiv medlem
Jag tror att du i princip blir tvungen att använda frames och vad är fel med det? Det kanske är möjligt att integrera med din övriga sida, men då blir du definitivt tvungen att börja knacka html-kod och modifiera det "skin" som du väljer.
 

iSolen.se

Guest
Jag tror att du i princip blir tvungen att använda frames och vad är fel med det? Det kanske är möjligt att integrera med din övriga sida, men då blir du definitivt tvungen att börja knacka html-kod och modifiera det "skin" som du väljer.
Back/framknapparna funkar inte så bra med frames och man kan inte bokmärka eftersom sidan i ramen är en annan än den man kom in på. Sen kan man få strul med fönsterstorleken och scollbars...anledningarna är många men det får räcka så.
 

Muni

Aktiv medlem
Det största problemet med Jalbum och liknande är att man är bunden till specifik dator för att kunna jobba med sidan. Jag ville kunna ladda upp bilder från vilken dator som helst med ett webbaserat gränssnitt och inte med ftp.
Jag använde länge http://www.xodagallery.com som är fria php-script och fungerar helt ypperligt. Det enda som inte uppfyller dina önskemål är att man inte kan bläddra fram och tillbaka i popup-fönstret, vill jag minnas.
Då jag numera behöver en kommersiell plattform, använder jag idag imagedesk, annars var jag väldigt nöjd med Xoda gallery.
 

LisaH

Medlem
Det största problemet med Jalbum och liknande är att man är bunden till specifik dator för att kunna jobba med sidan. Jag ville kunna ladda upp bilder från vilken dator som helst med ett webbaserat gränssnitt och inte med ftp.
Jag använde länge http://www.xodagallery.com som är fria php-script och fungerar helt ypperligt. Det enda som inte uppfyller dina önskemål är att man inte kan bläddra fram och tillbaka i popup-fönstret, vill jag minnas.
Då jag numera behöver en kommersiell plattform, använder jag idag imagedesk, annars var jag väldigt nöjd med Xoda gallery.
Tack för tipset! Vet du någon hemsida där man kan se hur det ser ut installerat och klart?

Någon som förresten kan något om Lightbox? Är det en gallerifunktion, eller skapar det bara "bläddra-effekten"?
 

gholen

Aktiv medlem
Jag anävnder mig av två olika lösningar, ett för min portfolio, och ett för min Random. Portfolion är gjord med lightroom, simple viewer, och random är gjord med weatimage. Weatimage är fritt, snyggt, och mycket mycket lätt.

Kolla in hur det ser ut på www.gholen.se
 

LisaH

Medlem
Jag anävnder mig av två olika lösningar, ett för min portfolio, och ett för min Random. Portfolion är gjord med lightroom, simple viewer, och random är gjord med weatimage. Weatimage är fritt, snyggt, och mycket mycket lätt.

Kolla in hur det ser ut på www.gholen.se
Simpleviewer ser ju fint ut, även om jag inte får mitt separata fönster. Jag har några frågor du kanske kan svara på? Hur fungerar det om bilden är större än min sida (har en fast bredd på 800)? Har även testat att lekt med detta en gång i tiden, men lyckades inte riktigt få kläm på det, mycket pga att jag inte hittade något bra manual... Är det så att man måste kopiera sin bilder till en speciell mapp? Skapas thumbs automatiskt? Mycket frågor blir det... :)
 

gholen

Aktiv medlem
Simpleviewer ser ju fint ut, även om jag inte får mitt separata fönster. Jag har några frågor du kanske kan svara på? Hur fungerar det om bilden är större än min sida (har en fast bredd på 800)? Har även testat att lekt med detta en gång i tiden, men lyckades inte riktigt få kläm på det, mycket pga att jag inte hittade något bra manual... Är det så att man måste kopiera sin bilder till en speciell mapp? Skapas thumbs automatiskt? Mycket frågor blir det... :)[/qoute]

I lightroom ställer man in maxhöjd och maxbredd på bilderna, man behöver inte skapa indeviduella thumbs, och man laddar upp det till webben med till exemplel ftp.
min sida ser ut så här (på ett ungefär)

/index.html
/blag (min blog)
/portfolio/
första mappen
andra mappen
tredje mappen
/random

För att använda dig av Simpleviewer, markera bilderna i lightroom som du vill ha. Markera dom med samling människor som ett exempel, lägg sedan in dom i den samlingen. Klicka på den, gå till Web, välj nåt som passar, ställ in allt som du vill pilla med, exportera till din desktop, ladda upp på servern. Klart!
 

perese

Aktiv medlem
Kör du med LR kan jag rekommendera TTG templates. Funkar klockrent, men kostar en liten slant. Jag orkade inte hålla på med kodning (precis som du) och valde till slut att enbart bygga min sida med TTG Pages, TTG HighSlide Pro och lagt till monoslide show.

Mathiew skickar med fyra, fem mallar att börja ifrån, vilket ger en snabb start. Sedan kan du förändra i mängder.

Bedöm själv om du tycker det är bra eller dåligt, http://www.prphoto.se.
 

Brav

Aktiv medlem
Soundslides är väldigt lättarbetat och ger stilren och snygg visning. Dessutom med ljud om man önskar det
Jag har också använt SlideShowPro som plugin till LR.
 

LisaH

Medlem
Tusen tack för alla tips! :)

Nu har jag tillbringat en bra stund med att kika runt, testa lite och utvärdera. Det som kom närmast mina önskemål är hittills SimpleViewer. Med scriptet till photoshop visade det sig vara väldigt enkelt att skapa thumbs och så. Lite fix i dreamweaver så fanns det sedan enkelt uppe på sidan!

Det ser helt ok ut tycker jag, dock är jag fortfarande lite småsur över att jag inte kan få till det separata fönstret. Det medför ju tyvärr att alla bilderna minskas till samma storlek (eller lite mindre t.o.m) som bredden på min websida, vilket inte riktigt är det som jag önskat...

Hade jag byggt min sida via en mall så hade jag nog valt en av alla fina lösningar som finns ute med galleri-script, men eftersom den är skriven från grunden i dreamweaver så är jag lite "låst" nu.

Ingen som vet hur man applicerar Lightbox på sitt galleri?
 

hampe...

Ny medlem
Behov av en tuff hemsida?

Hejsan,!

Mitt namn är Hampus Edwall och jag har under många år utbildat mig till att göra hemsidor.
Eftersom jag även är intresserad av fotografering så gör jag nu hemsidor till fotografer.

Är du intresserad av att ha en egen hemsida?
t.ex ditt namn.se där du kan ha alla dina foton och information om dig mm.

Hör av dig om du är intresserad av en snygg hemsida!
Svara gärna då till min mail hampusedwall@live.se
Mvh Hampus Edwall
 

FreemindArt

Aktiv medlem
Jag har hittills använt Lightbox2 på min sida och det lämnar en heldel att önska, framför allt om du bygger en sida som ska uppdateras kontinuerligt, du måste nämligen själv skapa tumnaglar och lägga in kodraderna som aktiverar själva scriptet, men om man inte tänker ändra innehållet i gallerierna så ofta så är det verkligen jättebra! ser mycket snyggt ut.
 

LisaH

Medlem
Jag har hittills använt Lightbox2 på min sida och det lämnar en heldel att önska, framför allt om du bygger en sida som ska uppdateras kontinuerligt, du måste nämligen själv skapa tumnaglar och lägga in kodraderna som aktiverar själva scriptet, men om man inte tänker ändra innehållet i gallerierna så ofta så är det verkligen jättebra! ser mycket snyggt ut.
Aha. Då är det kanske ingen höjdare för mig som lägger in nya bilder relativt ofta.

Sökandet fortsätter...
 
ANNONS