Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota direkt till HDD ...

Produkter
(logga in för att koppla)

paintner

Aktiv medlem
Hejsan.

Funderar på om man kan koppla den gamla trotjänaren Canon 350D till att spara bilder man tar direkt in på HDDn?

Att slippa mellanlagra dem på ett kort.

Är så att jag har en liten lightbox setup bredvid datorn där jag fotar minityrer jag målar osv.
Och ibland vore det trevligt att bara kunna få in sakerna på datorn direkt utan att behöva dra ur kortet, stoppa i det, föra över bilder osv.

Istället bara ha sladden kopplad direkt som kommer med kameran, fota och få det lagt direkt i en mapp på HDDn.

Har tyvärr tappat bort alla mina manualer osv i en flytt så =/

/ paintner
 

paintner

Aktiv medlem
Antar det går att ladda ner på deras hemsida?
Som jag skrev så har jag inte kvar manual eller CD pga förlorade flyttlådor.

Ska se över vad Canon Utility gör med datorn innan jag installerar det. Haft problem med Canons programvara tidigare när det kommer till att den inte läst bilderna på kortet korrekt osv.

Tackar för svaret.
 

paintner

Aktiv medlem
Hittar tyvärr inte Canon EOS Utility för Windows 7 på deras hemsida.
Verkar bara hitta det för MAC vad gäller 350D.

Eller är det en del av något av de andra sakerna man kan ladda ner?
 

apersson850

Aktiv medlem
Det är just EOS Utility som fixar det. Zoombrowser, Digital Photo Professional och annat sånt behöver du inte ha, om du inte vill.
 

paintner

Aktiv medlem
Hej igen.

Tack för all hjälp.

Har nu fått igång EOS Utility (trots att jag saknade orginalskiva) och även hittat drivrutiner till Windows 7.

Men nu upptäckte jag att det inte riktigt funkar som jag hade tänkt.

Bilderna mellanlandar på minneskortet och jag måste ladda ner dem manuellt genom att trycka på 'ladda ner bilder till datorn'.

Om jag inte använder 'fjärrutlösaren' genom datorn. Vilket känns lite onödigt klumpigt.

Tar jag ur kortet tar den ett kort, visar det i kameradisplayen sen försvinner det.


Jag hade hoppats på att det förde över bilden direkt, per automatik, till HDDn. tips? förslag?

Spelar mig inte så stor roll om jag måste ha kortet i eller inte men vill ha över bilderna automatiskt så fort jag tar en ny bild. Helst även se den i ett program samtidigt också.

++ edit ++
hittade precis ett program som gör vad jag är ute efter. DSLR Remote Pro ...
 
Senast ändrad:

HJK

Aktiv medlem
Du måste ha missat något.
När jag använder EOS utility för detta ändamål kommer mina bilder direkt in på datorn. Det finns även ett alternativ att kryssa i "spara även bilderna till minneskortet".

Så fort jag tagit en bild igenom EOS utility visas den i ett preview fönster som kan dras ut till valfri storlek samt att bilderna laddas upp till min foto mapp.

Även utan minneskort i klarar min 7D att ta bilder inifrån EOS utility och spara ner dom direkt på min HDD.
 
Senast ändrad:

T. Guldstrand

Aktiv medlem
Hej!
På jobbet använder jag mig utav eos utility, fotar bilderna till en mapp som "bevakas" av lightroom så jag får en direktimport till LR. Fördelen med detta är att jag i EOS utility kan ändra kamerans inställningar...

Annars så har Lightroom 3 stöd för att fota direkt in i programet med Canon & Nikon, testade idag med en 5D, nackdelen här är dock att du inte kan ändra kamerans inställningar...

hoppas att detta var till lite hjälp! =)
 
ANNONS