Gammal 2011-12-30, 11:52   #46
PMD

Dead_Silent skrev: Jag funderar på att skaffa en nas och fördelarna, som jag ser det, är att nasen kan göra mer än bara back-up. Den kan streama ljud, bild och film trådlöst till datorer, tv-spel osv. Det skulle vara rätt skönt att ha alla familjebilder trådlöst tillgängliga så att alla i familjen lätt kommer åt dem. Musik- och filmbibliotek likaså.

Back-up-funktionen är liksom bara en av många trick en nas kan göra.
Om du använder NAS:en som central lagring för att få de funktioner du räknar upp ovan så blir backupproblemet (och lösningen) något som bör vara utanför NAS:en. Du vill ju ha backup på det du lagrar på NAS:en.
Besvara med citat   
Gammal 2011-12-30, 12:03   #47
PMD

I en diskussion för ett tag sen dök HP PROLIANT N36L MICROSERVER upp. Den verkar vara bättre byggd än de flesta konsument-NAS:ar, men blir nog lite dyrare eftersom den levereras med rätt lite disk så man måste köpa till mer.

Den levereras utan operativsystem så förslaget var att installera FreeNAS på den.

Har någon provat? Den är lite lockande, och jag behöver konsolidera min datalagring.
Besvara med citat   
Gammal 2011-12-30, 12:30   #48

Frolicc skrev: Fast om man kopplar upp en gammal dator till nätverket blir den väl en NAS helt plötsligt? =) Mer eller mindre lämpad för ändamålet beroende på val av operativsystem.
Den blir nog liiiite mer än NAS, du får ju ett helt operativsystem och kan ha 100 gånger bättre koll på innehållet och kan installera nya applikationer alltefter de kommer.
Besvara med citat   
Gammal 2011-12-30, 12:32   #49

L40 skrev: Med en NAS får du exempelvis följande, som är svårare att uppnå med "lösa" USB-diskar:
  • RAID, dvs feltålig mot diskfel
  • Större kapacitet
  • Automatisk backup blir enklare att ordna
  • Always online
Välj rätt raid bara. Jag har blivit av med diskar en gång för att controllern dog, två diskar blev oläsbara.

Efter det kör jag alltid diskarna raidlöst.
Besvara med citat   
Gammal 2011-12-30, 13:16   #50
AFJ

L40 skrev: Med en NAS får du exempelvis följande, som är svårare att uppnå med "lösa" USB-diskar:
  • RAID, dvs feltålig mot diskfel
  • Större kapacitet
  • Automatisk backup blir enklare att ordna
  • Always online

1) Jag tycker det är ganska ointressant när det används som backup-media. Dessutom tillförs ju RAID-controllern som kan gå sönder.

2) OK, men då talar vi om väldigt stora datamängder och börja fjärma oss från hemmaanvändarens behov (vilket jag trodde vi diskuterade här).

3) Varför? Snarare är det tvärtom. Windows inbyggda backupfunktion t ex stöder inte backup till nätverksdisk (i vissa versioner).

4) En USB-disk är väl alltid "on-line" om datorn nu är påslagen. Nätverket kan ju vara nere om t ex router/switch lägger av.

För att förtydliga. Jag tycker NAS är en utmärkt lösning, har 3 stycken i garderoben hemma MEN som backup-media för den "normale" amatörfotografen ser jag inga fördelar med en NAS gentemot en USB-disk. Däremot har USB-disken den stora fördelen att kunna flyttas till annan plats och på så sätt få en dramatiskt ökad säkerhet. Jag tycker det är det självklara valet för den som vill ha enkel, kostnadseffektiv och relatvit säker backup.

Så tycker jag i alla fall.
Besvara med citat   
Gammal 2012-01-02, 12:43   #51

Fråga
Har någon oavsett disk provat programmet Chronosynk??
Besvara med citat   
Gammal 2012-01-03, 20:53   #52

Windows Home Server - HP NAS - återställa?
Jag sitter själv med en NAS från HP som kör WHS. Visst e de coolt med förkortningar :)

På NAS:en finns det ett antal gemensamma mappar, bl.a. en där jag lägger foton som jag inte skall jobba vidare med. Samtliga dessa mappar dupliceras internt i WHS och sedan körs backup av WHS till externa USB-diskar som jag roterar.

På min dator har jag de nya fotona i en arbetsmapp tills jag lägger över dem på NAS:en. Datorn blir uppbackad till WHS servern varje natt. So far so good.

Nu till min fråga. Denna klientbackup hamnar "bara" på WHS, den backas inte vidare ut på mina USB-diskar när den kör backup av NAS:en. Filerna är en massa DAT-filer som bl.a. heter "8xxxxxx.RESERVERADAVSYSTEMET.VolumeClusterLatest1 .4096.dat" osv.

1. Hur kan jag få dessa backupfiler att automatiskt backas vidare till mina externa USB-diskar så de ingår i min rotation?
2. Kan man återställa dessa backfiler utan att ha en WHS?
Besvara med citat   
Gammal 2012-01-08, 21:52   #53

Jag har just en NAS med RAID för att alla i familjen ska komma åt alla filer. Sedan tar jag backup till en av de stationära datorerna och synkar valda mappar till Sugarsync. Jag betalar för tillfället för 30 Gb för ca 300 kr/år. Uppladdningen gick snabbt och nu behöver man inte tänka på backup längre.

Hade Dropbox tidigare men jag irriterade mig på att jag bara kunde synka Mina dokument/MyDropbox osv... Med Sugarsync väljer du fritt vilka mappar eller dokument du vill ta backup på.

En extra feature är att mobiltagna bilder synkas till Sugarsync så fort du kommer åt ett trådlöst nätverk (eller med 3G om du har fri surf).
Besvara med citat   
Svara

Bokmärken

Taggar
backup, freenas, nas, säkerhetskopior

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:53.

Aifo AB - Portabla batterier för studioblixtar