Annons

Canon EF 500 mm f/4,0 L IS II-tråden

Omar

Aktiv medlem
Hej

Tänkte att det kunde vara intressant med en ny tråd som handlar om version II av Canon EF 500mm f/4.0 L IS.

En tråd med samlad information.

Tanken är att vi kan diskutera objektivet, vissa upp bilder som vi tagit med det, hur det funkar i fält, vilka tillbehör som kan vara bra att ha och vilken erfarenhet folk har av dessa och var man får tag i dem. Hur bra är tex bildstabilisatorn, motljusegenskaperna, autofokusen, hur bra funkar den med telekonvertrarna etc.

Även lägga upp tester och artiklar är ju av intresse.

Iden kommer från Canon 400mm 5.6 tråden där vi tillsammans gav inspiration, gav tips, visade bilder och visade upp tillbehör etc http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=78574
 

Omar

Aktiv medlem
Hej

Ok, jag får väl göra första inlägget :)

Jag beställde detta objektiv i augusti 2010 och väntan har ju varit lång, men klarat mig rätt hyffsat med det lilla Canon 400mm 5.6 undertiden.

Det är lite olikt Canon att utannonsera ett objektiv och sedan inte leverera på sådan lång tid, visserliggen har det ju varit en tsunammi i mellan men ändå! Verkar som de har även haft andra problem eller kanske inte tillräckligt med resurser.

Man har ju fått många leveransdatum som flyttats genom åren!

Senast såg jag BH Photovideo USA som satt leveransdatum till 25 april.

Fastän inte objetivet finns ute och jag har inte sett någon som testat det så kan man beställa neopren skydd från Lenscoat. Antingen tar de upp beställningar i förväg eller har de fått låna ett objektiv så de har kunnat konstuerat en Lenscoat.

Så jag har beställt ett neoprenskydd idag från Lenscoat och eftersom det var över 99 dollar i kostnad så var frakten fri och skall levereras inom 6-10 arbetsdagar? vi får se.

Detta i Realtree Max4

http://www.lenscoat.com/lenscoatsuptmsup-canon-p-1632.html
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Intressant att höra om några uppfattningar om af-hastighet. Jag har den gamla och tycker att den är lite långsam när jag hoppar direkt ifrån hypersnabba 300/2,8 IS (som också är Canon hastighetsreferens).

Jag har haft tillgång till nya 300/2,8 IS II, 400/2,8 IS II och 500/4 IS II (den senare som sample-ex). Det finns en mängd smarta detaljer att man kan låsa fast gluggarna, tåligare motljusskydd, smartare väskor med plats för konverter (ej 300/2,8 IS II), mindre klumpigt objektivskydd osv. (se Proffsfoto 2/2012)

400/2,8 IS II är extremt mycket lättare liksom 600/4. Undrar om fler kommer att köpa 600:an nu, eller är det fortfarande 500:an som blir fågelfotografernas favvo? Sportfotograferna kommer att köpa 200-400/4 (1,4x) kompletterat med 600/4 eller 800/5,6.

Jag tyckte det var kul att leka med power fokus-funktionen vid filmning. Men den hade varit ännu bättre om skärpan stannade vid ett förinställt läge.

När jag testade nya 300/2,8 och 400/2,8 kunde jag se aningen bättre kantskärpa. Det ska vara samma för 500/4. Men vem behöver det? Sällsynt med telebilder med skarpa detaljer i kanterna.

Jag kan rekommendera de nya telekonvertrarna. De ge bättre resultat direkt på full öppning.
 

Omar

Aktiv medlem

Anders Östberg

Guest
Lite jämförande bilder blir intressant, undrar hur mycket man kan förbättra ett sånt här redan väldigt bra objektiv.
 

Anders Östberg

Guest
froderberg;1787363 ... Jag kan rekommendera de nya telekonvertrarna. De ge bättre resultat direkt på full öppning.[/QUOTE sa:
På nya objektiven, eller också dom gamla? Har för mig att jag läst att man inte skulle få ut samma förbättring med existerande objektiv. Har funderat på att köpa dom, mitt 1.4 börjar bli lite glappt och låsningen fungerar dåligt, och 2x har legat i byrålådan nästan från den dagen jag köpte det. Men dom nya kanska är värda att prova då?
 

Omar

Aktiv medlem
Lite jämförande bilder blir intressant, undrar hur mycket man kan förbättra ett sånt här redan väldigt bra objektiv.
Hej

Jag tror inte mittskärpan kommer skilja något direkt utan mer att kantskärpan kommer bli något bättre samt den fungerar något bättre med telekonverter, baserat på 300 och 400mm II testerna ovan, men typ 500 och 600mm II kan ju skilja sig och vara ännu bättre :) hoppas

För min del är ju inte bara skärpan som jag hoppas är något förbättrad (men kan ju inte bli så mycket bättre) men framför allt den lägre vikten på nästan 700 gram samt en förhoppning på snabbare och säkrare AF. Mitt mål är att försöka använda denna glugg helt handhållet som med mitt 400mm 5.6.

Jämför man med Canons egen MTF chart så skall ju de nya telena vara mycket bättre

Canons gamla 500mm

http://www.usa.canon.com/CUSA/assets/app/images/lens/ef_500_4mtf.gif

Canons nya 500mm

http://www.usa.canon.com/CUSA/assets/app/images/cameras/lenses/EF500_f4LIS_ii/sampleimg/ef500lisiiu_mtf.gif

Man kan placera två fönster bredvid varandra för att lättare göra en jämförelse på dessa två MTF kurvor.
 

Anders Östberg

Guest
Lägre vikt vore ju välkommet, kanske framförallt när man ska släpa runt utrustningen. 700g gör väl att det kommer närmare hanterbar vikt för handhållet också, men jag har kass teknik och behöver nog ändå minst enben om det ska bli någorlunda skarpt.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
På nya objektiven, eller också dom gamla? Har för mig att jag läst att man inte skulle få ut samma förbättring med existerande objektiv. Har funderat på att köpa dom, mitt 1.4 börjar bli lite glappt och låsningen fungerar dåligt, och 2x har legat i byrålådan nästan från den dagen jag köpte det. Men dom nya kanska är värda att prova då?
Jag har för mig att jag såg motsvarande förbättring även med de gamla telekonvertrarna.
 

Anders Östberg

Guest
Jovisst, får ta och göra det. Sist jag kollade (det var ett tag sedan) så var det tunt i butikerna men nu verkar det finnas åtminstone ett ex hemma.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag har beställt Nikons väska som följer mer deras större telen. Jag gillar den för att den slukar en 600/4 utan vara så stor på utsidan. Den har också flera olika vadderinger för att anpassas till mindre objektiv.

Jag fick ner en D3s och 200-400/4. Men om 500/4 går ner med kamerahus vågar jag inte svara på förrän jag får väskan.

Jag frågar inte så mycket efter att kamerahuset är monterat, bajonetten blir ju en svag punkt under transport. Jag vill ha så småväskor som möjligt. Därför har jag Think Tanks 300-påse till min 300/2,8. Den kan man ha i bältet.
 

Omar

Aktiv medlem
Hej

Jag trodde Canon också skulle komma med användbara tygväskor för fältbruk som Nikon gör i alla fall till sitt 200-400mm som min polare har, jag har förmig att han får ner sitt 600mm i den också.

Canon har tygväskor men det är inget man får med och jag tror inte de utanför finns Japan/ asien

http://cweb.canon.jp/ef/accessary/detail/3061b002.html

Lite större bilder

http://photofan.jp/camera/html/uploads/img4799465ac6ed6.jpg

De som Nikon väskan har ju ett blixtlås så man kan öppna hela vägen, den jag har beställt kan man tyvärr bara öppna locket på, Kinesis 511, men och andra sidan blir den nog lättare utan mycket blixtlås, väger under ett kg, då jag valde modellen utan sidobag.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Kinesis-väskan verkar intressant. Nikon-väskan är inte så bra för att fästa stativ på eller bära. På Kinesisväskan behöver man lägga till bärsystem om jag förstår rätt, men då kanske det blir bra också.

Jag har mest sett Nikonväskan som ett skydd när jag packar in objektivet i bilden eller stoppar ner det i en stor bag. Jag plåtar ju sport och då är det inge långa marscher med utrustningen (i så fall ryms 500:an i min Tamrac-rygga).

Jag ska kolla närmare på Kinesisväskan.
 

Omar

Aktiv medlem
Hej

Jag chansar på att använde den medföljande remen som är bredd och polstrad. Om inte det funkar så bra så kan jag nog sätta ditt ett bärsystem från någon av mina Lowe Pro ryggsäckar, för de kan man ju ta av på visa modeller.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Hej

Jag chansar på att använde den medföljande remen som är bredd och polstrad. Om inte det funkar så bra så kan jag nog sätta ditt ett bärsystem från någon av mina Lowe Pro ryggsäckar, för de kan man ju ta av på visa modeller.
Det är en ny och bred rem. Jag gillade den gamla som var perfekt som kamerarem. Den nya är inte så lämplig som kamerarem men väl för att bära tungt.
 

Bilagor

Omar

Aktiv medlem
Hej

Jag tänkte mer på remen som följer med Y515 (gratis) Kinesis väskan att den duger, annars bärsele från någon annan ryggsäck som jag har.

Remen som ingår till kinesis väskan

http://www.kgear.com/store/y/shoulder/y515.html

Bra är som du nämner att remen till objektivet verkar bra då jag skall bära den och inte använda stativ, hoppas jag :)
 
ANNONS