Annons

Fågelidentifikation

MixPix

Aktiv medlem
Detta är väl lite OT men ändå inte helt! :)
Efter helgens fjällgås-dip så inser jag att jag nog behöver en tub med, även om jag dyrt o heligt lovat att aldrig skaffa en! :)

Jag går oftast omkring mkt med handkikare och kamera.
Mitt "mål" är att plåta fåglarna och det kommer det vara framöver med.
Men ibland har jag saknat tub för att kunna hitta rätt på längre avstånd.

Så...billig tub....vad väljer man?
Har lyckats snöa in på en Lotus SP-80, kan det va nåt i den prisklassen?

Alla tips mottages tacksamt sålänge vi håller oss kring de pengarna, även synpunkter om just den tuben från de som eventuellt har eller har haft en är väldigt välkomna.

Digiscoping är LITE intressant men absolut inte nödvändigt.
 

yens

Aktiv medlem
Detta är väl lite OT men ändå inte helt! :)
Efter helgens fjällgås-dip så inser jag att jag nog behöver en tub med, även om jag dyrt o heligt lovat att aldrig skaffa en! :)

Jag går oftast omkring mkt med handkikare och kamera.
Mitt "mål" är att plåta fåglarna och det kommer det vara framöver med.
Men ibland har jag saknat tub för att kunna hitta rätt på längre avstånd.

Så...billig tub....vad väljer man?
Har lyckats snöa in på en Lotus SP-80, kan det va nåt i den prisklassen?

Alla tips mottages tacksamt sålänge vi håller oss kring de pengarna, även synpunkter om just den tuben från de som eventuellt har eller har haft en är väldigt välkomna.

Digiscoping är LITE intressant men absolut inte nödvändigt.
Jag var i exakt samma läge, mitt huvudfokus är FOTO, inte fågelskådning, även om det är en kombination. En fågel man sett men inte fotograferat är bara ett halvt kryss i min värld...

Och vad köpte jag då, jo, jag köpte en Lotus SP-80. Jag har haft den sedan -09 och jag är mycket nöjd med den generellt.

+ Vid bra ljus så tycker jag den är utmärkt, även på 60 ggr förstoring, jag har fått titta i många dyrare (och äldre) tubar som jag tyckt varit mycket sämre, men även fått titta i nya och 10 ggr dyrare och det är skillnad, inget snack

+ Robust, jag tycker den verkar hålla bra, jag har haft den i tre år och den visar inga tecken på att åldras, jag använder den sparsamt, men ändå...

- Vid sämre ljus. Jag var faktiskt och tittade på berguv i lördags kväll, och vid 17.45 ungefär blev det mycket tydligt att den kräver en del ljus in. När man har den på 20x så är det ljust och fint, men skruvar man upp den till 60x så blir det ordentligt mycket mörkare. Å andra sidan är det vid den tiden alldeles för mörkt för foto, så du kanske inte så ofta hamnar i det läget.

- Ögonmusslan, den är sådär, det går att göra den utfälld för att användas utan glasögon, men då blir den rejält vass, en knuff i ryggen skulle nog ge en fin blåtira är jag rädd... Infälld är den bättre, men om man då inte har glasögon, så måste man ju liksom "hovra" över för att få rätt avstånd... Dock vet jag inte om den är exakt likadan idag, det får man kanske kolla upp.

Jag har haft den i tre år som sagt, och jag har inte ångrat mig, och jag har inte sneglat på dyrare tubar. Jag köpte även en Lotus handkikare, som jag dock funderar på att byta ut, den har fått jobba hårdare, men håller inte riktigt måttet, tror dock att det delvis kan vara så att jag fick ett måndags-ex (som jag slarvigt nog inte gick tillbaka med när jag borde).

Lite input iaf...
 

Graylingman

Aktiv medlem
Jag köpte också en Lotus SP-80 för några år sedan efter att ha talat med Naturbokhandeln på Öland. De rekommenderade den i den låga prisklass vi pratar om. Det problem jag haft med den var att godset i stativgängan gav upp. Enligt generalagenten är det en lite svag punkt. För mig löstes detta dock på ett föredömligt sätt. Jag befann mig då på Öland, vilket också generalagentens representant råkade göra. Jag fick låna en tub på naturbokhandeln för resten av min ölandsvistelse, generalagenten tog med sig min tub och jag fick en ny per post veckan efter. Exempel på föredömlig kundvård från alla inblandade. Men som sagt: Stativgängan är kanske en lite svag punkt, så nu tänker jag lite mer på hur jag belastar den när jag bär tub och stativ.
 

MixPix

Aktiv medlem
Stort tack för svaren, mkt bra info!

Lite OT som sagt men ser ju kikare av alla dess slag som hjälpmedel för att sätta fågelFOTOT... ;)
 

Auberg

Aktiv medlem
Stort tack för svaren, mkt bra info!

Lite OT som sagt men ser ju kikare av alla dess slag som hjälpmedel för att sätta fågelFOTOT... ;)
Har inte testat just Lotus men den är nog ett bra köp som sagt i den prisklassen.

Vad gäller ljusinsläpp (och även skärpa såklart) så kommer du inte undan det problemet. Om man ställer höga krav där så är det tyvärr så att prislappen blir betydligt högre. En tub i det billigare segmentet (man bör nog tänka och testa ett par gånger dock vad gäller de billigaste) räcker långt för en nybörjare och en bra bit till. Jag känner t.om riktigt kompententa skådare som kör billigare alternativ. Allt ligger inte i material även om det är mysigt med riktigt bra grejer. ;-)

Mvh/ Ola
 

Newman75

Aktiv medlem
Vem är detta?

Har sett denna tidigare, åkerlandskap och sitter ofta överst i någon buske, ibland i ett träd. Ett par mil utanför Malmö. Fotot är första jag fått den på, 18-135 mm och långt avstånd så hårt croppad men med den kompetens som finns här kanske det går ändå? Står mig slätt, vet inte riktigt vart i fågelguiden jag skall leta...
 

Bilagor

Auberg

Aktiv medlem
Har sett denna tidigare, åkerlandskap och sitter ofta överst i någon buske, ibland i ett träd. Ett par mil utanför Malmö. Fotot är första jag fått den på, 18-135 mm och långt avstånd så hårt croppad men med den kompetens som finns här kanske det går ändå? Står mig slätt, vet inte riktigt vart i fågelguiden jag skall leta...
Titta bland törnskatorna. Det är en varfågel. :)

Mvh/ Ola
 

FransWallin

Ny medlem
Det är dessvärre solen som speglar sig i näbben. Det var väldigt soligt när fotot togs men du kanske har fler bra signalement? För personligen tycker jag det är väldigt lurigt med dessa för det kan variera som mycket i deras utseende.
mvh Frans
 

Auberg

Aktiv medlem
Det är dessvärre solen som speglar sig i näbben. Det var väldigt soligt när fotot togs men du kanske har fler bra signalement? För personligen tycker jag det är väldigt lurigt med dessa för det kan variera som mycket i deras utseende.
mvh Frans
Nja, jag sitter förvisso med mobil men jag tycker jag ser rätt ändå. ;-)

Hur som helst. T.ex avsaknad av tydlig vingpanel, allmän känsla vad gäller huvudform och färgsättning samt biotopen är fler saker som ger entita.

Mvh/ Ola
 

Hasseg

Aktiv medlem
Bara en silutt

Var ut i dag då kom den stora fågel seglande
tyvärr kass bild men kanske någon som vet ändå
Ska finnas Havsörn här, men är det en Havsörn?
Mvh Hasse
 

Bilagor

Fredric A

Aktiv medlem
Inte den bästa vinkeln på det fotot men det ser onekligen ut som en sädgås trots allt med tanke på det man ser av näbbfärgen samt kroppen i övrigt. En liten vit bård ovanför näbben har vissa sädgäss så det är helt ok.

Mvh/ Ola
HÄr är samma gås med huvudet från sidan, vet inte om det går att se nå bättre på den, men jag litar på dig när du säger sädgås! :eek:)

IMG_9035.jpg

Tack Ola!

/Fredric
 
ANNONS