Gammal 2012-03-22, 10:37   #16

Erik Schalin skrev: Nej det tror jag inte är sant.
Exponeringslatituden för dia är mindre än negativ film, som tål överexponering betydligt bättre.
Kanske 5 steg för dia.
Ja, det ska vara tvärtom. Dia har lägre kontrastomfång än dagens bästa digitalkameror.
Besvara med citat   
Gammal 2012-03-22, 12:55   #17

Knight Palm skrev: ------
Om HDR-teknik

Jag har någonstans läst att ett diapositiv (12EV) har större kontrastomfång än ett färgnegativ (8EV), samt båda större än ett utskrivet fotografi (5EV).

En filmskanner med tillhörnde programvara kan ju ha ett antal hyss för sig med t.ex. multi-skanning för att fånga hela dynamiken hos originalbilden eller diat.

Men om man i stället fotar av dior med en digitalkamera, så för att extrahera max ur ett diapositiv, så kan man behöva ytterligare två alternativ-exponeringar, förslagsvis [-2, 0, +2]EV. I efterföljande programvara mixas sedan de tre alternativexponeringarna till en slutbild med bättre hänsyn taget till ursprungsdiats hög/lågdager, än om bara en enda avfotografering gjorts.
---------
När man fotar av eller skannar negativ riskerar vi att få brus i högdagrarna (som ju är mörka i negativet) istället för i lågdagrarna som vi är mer vana vid, trots att negativ har lägre kontrast så kan därför metoderna vara aktuella även där.
Besvara med citat   
Gammal 2012-03-22, 12:56   #18

Erik Schalin skrev: Nej det tror jag inte är sant.
Exponeringslatituden för dia är mindre än negativ film, som tål överexponering betydligt bättre.
Kanske 5 steg för dia.
Förvisso, men i det här fallet handla det om att fota av framkallade diabilder med digitalkameror och inte att fota av kontrastrika motiv med diafilm:-)
Besvara med citat   
Gammal 2012-03-22, 13:01   #19

Pupillen skrev: Förvisso, men i det här fallet handla det om att fota av framkallade diabilder med digitalkameror och inte att fota av kontrastrika motiv med diafilm:-)
Det är sant. Så vid avfotografering lär dia vara mer krävande för digitalkameran. Jag använde som sagt gradation=auto för att bättre utnyttja kamerasensorns kontrastomfång, utan att behöva spara alla tusentals bilderna i råformat med allt efterarbete det innebär.
Besvara med citat   
Gammal 2012-03-22, 16:17   #20

Agent00soul skrev: Men med färgnegen har jag inte lyckats få fram vettig färgåtergivning. Är det någon som har lyckats med det? I så fall, hur gjorde ni?
Prova att vitbalansera mot det klara området mellan bildrutorna, eller mot något i bilden du vet är vitt eller grått.

//Lars
Besvara med citat   
Gammal 2012-03-22, 17:35   #21

holmbo skrev: Prova att vitbalansera mot det klara området mellan bildrutorna, eller mot något i bilden du vet är vitt eller grått.

//Lars
Jag provade med det, men då blev inte färgerna rätt. Är det någon annan som har lyckats med den metoden?
Besvara med citat   
Gammal 2012-03-22, 18:27   #22

Jag har lyckats rätt bra och Kristofer som jag tippsade i den här tråden:

http://www.fotosidan.se/forum/showth...48#post1793548

Lite manuell justering får du nog räkna med.

//Lars
Besvara med citat   
Gammal 2012-03-22, 19:04   #23

holmbo skrev: Jag har lyckats rätt bra och Kristofer som jag tippsade i den här tråden:

http://www.fotosidan.se/forum/showth...48#post1793548

Lite manuell justering får du nog räkna med.

//Lars
OK, jag gör ett nytt försök när jag har fått min E-M5.
Besvara med citat   
Gammal 2012-03-22, 21:53   #24

Arg Färgneg
Agent00soul skrev: Jag provade med det, men då blev inte färgerna rätt. Är det någon annan som har lyckats med den metoden?
Aha tänkte jag. Försökte vitbalansera mot en oexponerad filmruta. I kameran (E-520) finns, efter att ha konsulterat manualen, en mängd olika vitbalansinställningar. Den som jag tyckte verkade bäst fick jag i hastigheten inte till. Justerade då Kelvin talet och provexponerade några bilder till jag tyckte det såg någorlunda grått ut. Hamnade på 2100K. Men inte gick det. Det blev ingen ordning då heller. SV neg tycker jag mig ha fått till ganska bra nu. Någon dag skall jag skicka ett till Crimson för kopiering. Då får jag facit.
Har inte givit upp hoppet än med färgnegen, men skall fortsätt med dom sv så länge och föbättra dom så gott jag kan. Sen kanske man kan hyra en bra skanner och köra den något dygn.
n´Erik
Besvara med citat   
Gammal 2012-03-22, 22:26   #25

mamiyaolympus skrev: Aha tänkte jag. Försökte vitbalansera mot en oexponerad filmruta. I kameran (E-520) finns, efter att ha konsulterat manualen, en mängd olika vitbalansinställningar. Den som jag tyckte verkade bäst fick jag i hastigheten inte till. Justerade då Kelvin talet och provexponerade några bilder till jag tyckte det såg någorlunda grått ut. Hamnade på 2100K. Men inte gick det. Det blev ingen ordning då heller. SV neg tycker jag mig ha fått till ganska bra nu. Någon dag skall jag skicka ett till Crimson för kopiering. Då får jag facit.
Har inte givit upp hoppet än med färgnegen, men skall fortsätt med dom sv så länge och föbättra dom så gott jag kan. Sen kanske man kan hyra en bra skanner och köra den något dygn.
n´Erik
Låter väl ungefär som mina erfarenheter, förutom att jag använde one-shot vitbalansen i kameran. Men inte heller det gav korrekta färger, alltså.
Besvara med citat   
Gammal 2012-03-22, 22:28   #26

Glad Fortsättning
Agent00soul skrev: Jag provade med det, men då blev inte färgerna rätt. Är det någon annan som har lyckats med den metoden?
Eureka.
Läs tidigare inlägg.
Har fotat tre olika exponeringar och lagt dom i lager, för att som jag lärde mig i denna diskusion få så mycket djup som möjligt. Då fick jag inte till det. Nu tog jag den normalexponerade, öppnade i "faststone" och tryckte på inverter och resten så gott som auto lite justering och ett leende spred sig över det mesta av mig.
Ex. finns i mitt album "Repro" Vet inte hur man länkar dit.
Synpunkter mottages tacksamt.
n´Erik
Besvara med citat   
Svara

Bokmärken

Taggar
oly_macro, oly_software

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:07.

ColorMunki SMILE - Bildskärmkalibrering

Alltid bra priser på Elinchrom