|
|
#16 |
|
|
Ja, det ska vara tvärtom. Dia har lägre kontrastomfång än dagens bästa digitalkameror.
|
| Besvara med citat |
|
|
#17 |
|
|
När man fotar av eller skannar negativ riskerar vi att få brus i högdagrarna (som ju är mörka i negativet) istället för i lågdagrarna som vi är mer vana vid, trots att negativ har lägre kontrast så kan därför metoderna vara aktuella även där.
|
| Besvara med citat |
|
|
#18 |
|
|
Förvisso, men i det här fallet handla det om att fota av framkallade diabilder med digitalkameror och inte att fota av kontrastrika motiv med diafilm:-)
|
| Besvara med citat |
|
|
#19 |
|
|
Det är sant. Så vid avfotografering lär dia vara mer krävande för digitalkameran. Jag använde som sagt gradation=auto för att bättre utnyttja kamerasensorns kontrastomfång, utan att behöva spara alla tusentals bilderna i råformat med allt efterarbete det innebär.
|
| Besvara med citat |
|
|
#20 |
|
|
Prova att vitbalansera mot det klara området mellan bildrutorna, eller mot något i bilden du vet är vitt eller grått.
//Lars |
| Besvara med citat |
|
|
#21 |
|
|
Jag provade med det, men då blev inte färgerna rätt. Är det någon annan som har lyckats med den metoden?
|
| Besvara med citat |
|
|
#22 |
|
|
Jag har lyckats rätt bra och Kristofer som jag tippsade i den här tråden:
http://www.fotosidan.se/forum/showth...48#post1793548 Lite manuell justering får du nog räkna med. //Lars |
| Besvara med citat |
|
|
#23 |
|
|
OK, jag gör ett nytt försök när jag har fått min E-M5.
|
| Besvara med citat |
|
|
#24 |
|
|
Aha tänkte jag. Försökte vitbalansera mot en oexponerad filmruta. I kameran (E-520) finns, efter att ha konsulterat manualen, en mängd olika vitbalansinställningar. Den som jag tyckte verkade bäst fick jag i hastigheten inte till. Justerade då Kelvin talet och provexponerade några bilder till jag tyckte det såg någorlunda grått ut. Hamnade på 2100K. Men inte gick det. Det blev ingen ordning då heller. SV neg tycker jag mig ha fått till ganska bra nu. Någon dag skall jag skicka ett till Crimson för kopiering. Då får jag facit.
Har inte givit upp hoppet än med färgnegen, men skall fortsätt med dom sv så länge och föbättra dom så gott jag kan. Sen kanske man kan hyra en bra skanner och köra den något dygn. n´Erik |
| Besvara med citat |
|
|
#25 |
|
|
Låter väl ungefär som mina erfarenheter, förutom att jag använde one-shot vitbalansen i kameran. Men inte heller det gav korrekta färger, alltså.
|
| Besvara med citat |
|
|
#26 |
|
|
Eureka.
Läs tidigare inlägg. Har fotat tre olika exponeringar och lagt dom i lager, för att som jag lärde mig i denna diskusion få så mycket djup som möjligt. Då fick jag inte till det. Nu tog jag den normalexponerade, öppnade i "faststone" och tryckte på inverter och resten så gott som auto lite justering och ett leende spred sig över det mesta av mig. Ex. finns i mitt album "Repro" Vet inte hur man länkar dit. Synpunkter mottages tacksamt. n´Erik |
| Besvara med citat |
![]() |
| Bokmärken |
| Taggar |
| oly_macro, oly_software |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
| Ämnesverktyg | |
| Betygsätt det här ämnet | |
|
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:07.
Sök i forum
Forumkategorier
- Fototeknik
- Intresse / Inriktning
- Bilden i fokus
- Efter exponeringen
- Handla
- Utrustningsfrågor
- Foto som jobb (eller vägen dit)
- Fotosidan.se
- Annat
- Grupper och Klubbar