Annons
OBS: denna grupp är markerad som inaktiv. Gruppvärden kan aktivera den igen genom att redigera inställningarna.
Gammal 2012-05-07, 17:57   #1

Idé Avmaskningsram
Hej
Funderar på att sätta ihop en avmaskningsram, och då det blir en prototyp med förhoppning på att den funkar
har jag några frågor ,någon som vet hur plan en sådan måste vara funkar planhet inom 0,5mm 0,1mm eller
0,01mm?
Har fått tag på en spillbit från brädgården en bänkskiva med måtten 600*460*30mm,skivan kommer att anpassas till förstoringsapparaten (Focomat 2C).Den troliga maximala pappers storleken är 30x40.
Tänkte tillverka 2st lister som kommer att vara fasta sedan 2st rörliga linjaler för att fixera pappret.

Fråga 2 vilken tolerans skall skiva ha på tjockleken? Undrar för att kunna bibehålla autofokus på apparaten.
Enligt manualen så finns det 3 lägen på Focomaten , 0mm ,25mm ,30mm har tolkat detta som att 0 är direkt på bordet dom andra är beroende på tjockleken på avmaskningramen.

Mvh Per Hillbom
Besvara med citat   
Gammal 2012-05-07, 19:51   #2

Nu kanske jag förstör din exprimentlusta men jag råkar ha en avmaskningsram som jag tror är orginal till din Focomat. Du kan få den mot avhämtning om du är intresserad.

Jag bor för övrigt på Kopparvägen i Kallhäll så jag tror inte du har så långt...
Besvara med citat   
Gammal 2012-05-07, 21:19   #3

Pelle64 skrev: Hej
Funderar på att sätta ihop en avmaskningsram, och då det blir en prototyp med förhoppning på att den funkar
har jag några frågor ,någon som vet hur plan en sådan måste vara funkar planhet inom 0,5mm 0,1mm eller
0,01mm?
Har fått tag på en spillbit från brädgården en bänkskiva med måtten 600*460*30mm,skivan kommer att anpassas till förstoringsapparaten (Focomat 2C).Den troliga maximala pappers storleken är 30x40.
Tänkte tillverka 2st lister som kommer att vara fasta sedan 2st rörliga linjaler för att fixera pappret.

Fråga 2 vilken tolerans skall skiva ha på tjockleken? Undrar för att kunna bibehålla autofokus på apparaten.
Enligt manualen så finns det 3 lägen på Focomaten , 0mm ,25mm ,30mm har tolkat detta som att 0 är direkt på bordet dom andra är beroende på tjockleken på avmaskningramen.

Mvh Per Hillbom
Jag kan minnas fel, men det ska väl tolkas som att det står en nolla framför talen, alltså 0,25 mm resp 0,3 mm.? Det finns väl inga avmaskningsramar som är 30 mm tjocka? Den blir ju "jättetung" i så fall.
Men jag kan minnsa fel, som sagt.
Besvara med citat   
Gammal 2012-05-07, 21:47   #4

vaktmästaren skrev: Det finns väl inga avmaskningsramar som är 30 mm tjocka? Den blir ju "jättetung" i så fall.
Min Leitz avmaskningsram för upp till 30X40 papper är endast själva plattan 30 mm sedan tillkommer rejäla hållare och reglage... och Ja, den är s**t tung.
Besvara med citat   
Gammal 2012-05-07, 23:21   #5

Glad
Jag valde Mikael's erbjudande ,kommer iofs senare prova att bygga en ram.
Och kan bara hålla Niklas med om att det är en stadig pjäs.ser ut att kunna hålla för en jumbojet.
Besvara med citat   
Svara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:20.

Aifo AB - Tether Tools Kamera och Datatillbehör