Gammal 2012-05-06, 18:05   #16

Martin_Oberg skrev: Leif: är du säker? Kör mitt manuella Carl Zeiss i Av-läge och det verkar exponera korrekt.
I Av-läget fungerar det fint, men man får bara tillgång till full öppning, vilken bländare man än väljer på objektivet. Objektivet bländas aldrig ner i det läget. Däremot sker nedbländning i M-läget, och man har full tillgång till alla bländarvärden. M-serien har heller inte A-läge.
Besvara med citat   
Gammal 2012-05-15, 23:52   #17

Jag kollar själv på systemkameror för fullt just nu och har varit inne på canons 60D ett bra tag, men tvekade mest pågrund av att den kändes lite för klumpig och att jag kanske inte riktigt gillade utseendet...men så fick jag för mig att kika lite på pentax modeller, vilket jag inte har gjort innan eftersom den inte finns i de affärer jag har vart inne i. men efter att ha kollat lite på k-5 på nätet så blev jag sjukt sugen på den. det som är lite synd är dock att skärmen väl inte är vinklingsbar? och det kan ju faktiskt komma till använding ibland kanske..sen vill jag gärna känna på den i verkligheten men har inte hittat nån affär i närheten som har den inne.
annars verkar det som en grymt bra kamera, och utseendet tilltalar iaf mig!
Så just nu funderar jag fram och tillbaka på dessa kameror så jag håller på att bli tokig.
Besvara med citat   
Gammal 2012-05-16, 01:37   #18

De enda gångerna jag verkligen saknar vinklingsbar skärm är vid makro på marknivå på platser där jag inte kan lägga mig ned och i sällsynta fall vid stark sol vid tillfällen man måste anvnda LCD:n (inte ofta). Ibland så är jag t o m glad att det inte fins en "klen" extra led att råka bryta sönder om olyckan är framme.
Besvara med citat   
Gammal 2012-05-16, 07:16   #19

Hej Rebecca!

Kan bara rekomendera K-5:an! Jag ångrar det inte, den är verkligen liten och smidig. På min tidigare kamera (Sony A300) som hade vinklingsbar skärm använde jag inte den funktionen ofta på dom åren. Så låt inte det avgöra saken.
Så försök hitta någon som har den hemma så du får känna på den!
Besvara med citat   
Gammal 2012-05-16, 13:09   #20

VisualD skrev: De enda gångerna jag verkligen saknar vinklingsbar skärm är vid makro på marknivå på platser där jag inte kan lägga mig ned och i sällsynta fall vid stark sol vid tillfällen man måste anvnda LCD:n (inte ofta). Ibland så är jag t o m glad att det inte fins en "klen" extra led att råka bryta sönder om olyckan är framme.
Fotar man djur och barn så är det riktigt bra. Då kommer man ner och slipper bilder tagna ovanifrån utan att behöva gå ner på knäna eller ännu värre.

Jag har en Sony A580 med vinklingsbar skärm och en Olympus E-PL2 utan. Jag använder Olympusen mer men saknar ofta en möjlighet att vinkla skärmen på Olympusen.

Men iom att Pentax (väl) inte har någon sofistikerad autofokus i Live Viewläge så spelar det kanske ingen roll att den skärmen är fast?
Besvara med citat   
Gammal 2012-05-16, 13:13   #21

MattiasBredberg skrev: Men iom att Pentax (väl) inte har någon sofistikerad autofokus i Live Viewläge så spelar det kanske ingen roll att den skärmen är fast?
Vad är en sofistikerad AF i live viewläge?
Besvara med citat   
Gammal 2012-05-16, 13:25   #22

Gimbal skrev: Vad är en sofistikerad AF i live viewläge?
Sony använder samma fasdetekterande af vid liveview som när man använder den optiska sökaren.

De övriga vad jag förstår använder huvudsensorn för att skicka bild till skärmen och då har man i bästa fall en långsam och för objektiven in anpassad kontrastfokus. Har man inte det ens så brukar man få fånga motivet i sökaren, trycka av, då fälls spegeln och kameran fokuserar och sedan tar bilden. Vet inte hur det är på Pentax, men fasdetekterande fokus har man inte iaf.

Man kan knappast fånga motiv i rörelse då.

Sonyn kan dessutom använda ansiktsdetektion i liveview.

Sonys A33-A77 kan ju tom använda fasdetekterande af i videoläget och det är ju fullständigt unikt.
Besvara med citat   
Gammal 2012-05-16, 15:20   #23

Jag valde min Pentax K-5 för att den passade bra till att använda mina gamla manuella objektiv. Inte för någon fasdetekterande autofokus, videoinspelning eller Live View. Vi har ju olika önskemål om funktioner.
Det som gjorde att det inte blev Sony igen var att dom använder EVF, och jag vill se genom en vanlig sökare.
Besvara med citat   
Gammal 2012-05-16, 17:11   #24

MattiasBredberg skrev: Sony använder samma fasdetekterande af vid liveview som när man använder den optiska sökaren.

De övriga vad jag förstår använder huvudsensorn för att skicka bild till skärmen och då har man i bästa fall en långsam och för objektiven in anpassad kontrastfokus. Har man inte det ens så brukar man få fånga motivet i sökaren, trycka av, då fälls spegeln och kameran fokuserar och sedan tar bilden. Vet inte hur det är på Pentax, men fasdetekterande fokus har man inte iaf.

Man kan knappast fånga motiv i rörelse då.

Sonyn kan dessutom använda ansiktsdetektion i liveview.

Sonys A33-A77 kan ju tom använda fasdetekterande af i videoläget och det är ju fullständigt unikt.
Japp, Pentax K-5 (och alla andra "klassiska" DSLR) använder kontrastdetekterande AF vid LiveView. Den är väldigt exakt men som du säger hyfsat långsam i jämförelse och än mer beroende av motivet. Sony har rysligt bra LiveView i och med sin optimering för sin semitransparenta spegel. Sökaren hos Sony har en del bra funktioner men man får istället alltid en viss fördröjning och artefakter i den elektroniska sökaren. Allt handlar om ens prio.

Personligen kan jag inte använda vissa av Sonys modeller då jag ser den ökända regnbågseffekten i sökaren annars hade jag kanske köpt en Sony som första systemkamera istället för Pentax, men jag är nöjd med mitt val av Pentax.
Besvara med citat   
Gammal 2012-05-16, 17:41   #25

MattiasBredberg skrev: Sonyn kan dessutom använda ansiktsdetektion i liveview.
Det kan K-5:an med. Men visst, det är inte tillfredsställande att fotografera exempelvis sport i LV.
Besvara med citat   
Gammal 2012-05-17, 12:44   #26

För mig känns det ändå som att jag prioriterar andrar saker mer än Live View,efter att ha funderat lite...etersom jag i första hand nog ändå kommer att använda mig av den optiska sökaren. så det lutar mest åt att det blir en k-5. fast jag hittar inga butiker som har den bara...vet ni någon? i närheten av Borås,Jönköping eller Göteborg?
Besvara med citat   
Gammal 2012-05-17, 12:50   #27

MediaMarkt brukar kunna ha K-5/K-r/K-01 här (Västerås) men jag vet inte hur det är vid dig.
Besvara med citat   
Gammal 2012-05-17, 13:30   #28

Ska kolla detta, annars får jag väl helt enkelt beställa en packa upp den försiktigt och i värsta fall skicka tillbaka den...för det måste man väl få?

en annan fråga..när kom k-5 ut?
Besvara med citat   
Gammal 2012-05-17, 13:32   #29

Becc@C skrev: fast jag hittar inga butiker som har den bara...vet ni någon? i närheten av Borås,Jönköping eller Göteborg?
Scandinavian photo i Mölndal eller Bankeryd (Jönköping) Alt. Donalds photo i Borås
Annars är ju även K30 i antågande...
Besvara med citat   
Gammal 2012-05-17, 14:40   #30

Du kan inte få en bättre kamera för pengarna än det pris K-5:an säljs för just nu. Och tro mig, den kommer att räcka till länge.

DU kommer att tycka att fotografering är enklare och roligare med en K-5:a. 5:an är inte svårare att använda bara för att den är den mest avancerade kameran på marknaden. Den är enklare! Med K-5 får du följande fördelar som jag vill lyfta fram:

Dubbla E-rattar
Med en främre och en bakre E-ratt kan du snabbt och enkelt justera slutartid, bländare och ISO beroende på programval och inställningar. Detta är överlägset.

Hyperprogram
Pentax Hyperprogram är en av Pentax storheter! Jag använder nästan aldrig ett annat läge.

Minne för inställningar
Du slipper t ex att glömma återställa högt ISO eller vitbalansen, vilket annars kan resultera i "förstörda" bilder. Med K-5:an kan du välja vad kameran ska komma ihåg och vad som ska nollställas.

5 användarinställningar
Med 5 personliga användarinställningar (USER-mode) har du en funktion som har en stor praktisk användbarhet. Du kan anpassa din kamera för t ex olika situationer, miljöer eller effekter.

Batteriflexibilitet
Li-jon batteriet är överlägset de sunkiga AA-batterierna. Du kan dessutom skaffa ett batterigrepp om du trots allt vill försäkra dig om ström med AA-batterier på fjället etc.

Slutare
Slutaren i K-5:an är nog den tystaste på marknaden. Och den är snabb!

Ergonomi/byggkvalitet
Den bästa på marknaden. Ingen slår detta. Det är en magisk känsla att hålla i K-5:an och skjuta av den sköna slutaren.

Skarp skärm
Skärmen är mycket skarp. Det underlättar vid granskning men även när du använder LiveView, t ex vid manuell fokus.

100% täckning i sökaren
Att se 100% av bilden i sökaren tycker jag är viktigt när jag komponerar då jag för det mesta använder sökaren.

Jag överväger faktiskt att köpa en till K-5:a eftersom den är så billig idag. Jag har en K-5 Limited Silver, samlarobjekt och skulle behöva en slit-å-släng-kamera att använda på mina byggarbetsplatser, på fjället etc.
Besvara med citat   
Svara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:33.

Aifo AB - Elinchrom D-Lite RX ONE studioblixt

Alltid bra priser på Elinchrom