Gammal 2012-05-30, 12:06   #91

Hur är det med försäkring på begagnade prylar? Jag menar, ett stort tele kostar ju hyfsat mycket även begagnat, men kvitton och liknande köpdokumentation kan ju vara ganska skakig. Jag köpte t.ex. precis en telezoom av en privatperson för ungefär två tredjedelar av nypriset. Är det då det priset som ska försäkras för? Jag betalade mot postförskott, så är det då giltigt som kvitto? E-posts-korrespondensen finns såklart sparad också.
Besvara med citat   
Gammal 2012-05-30, 12:16   #92

Hermanssson skrev: Rommel har dock fortfarande en poäng i att om försäkringsbolaget själva uppmanar till en viss sorts agerande vid skadeanmälan så följer man ju deras direktiv, oavsett om vi sitter här och anser att det de säger är ologiskt eller felaktigt ur ett försäkringsekonomiskt perspektiv (för Folksams egen räkning).

T.ex. som om Skatteverket sa "Jo det går bra att avrunda till närmaste halvmil när du deklarerar dina resor" så skulle i alla fall inte jag sitta och räkna på metern bara för att det känns mer moraliskt rätt.
De uppmanar oss att följa deras regler,inget annat. Vad man gör sen är en annan sak jag har ringt dom idag och bett som förklara vad som ska skrivas ner och sedan berättade jag de scenariot som jag beskrev och svaret har vi fått.

/Stefan R. Nilsson
Besvara med citat   
Gammal 2012-05-30, 19:43   #93
afe
Forumvärd

Vad har era diskussioner om försäkrningsbedrägerier med tråden att göra?
Besvara med citat   
Gammal 2012-05-30, 20:21   #94

Pratade med Gefvert, signade upp medlem här och har nu en försäkring på kamerautrustning och laptop.
Besvara med citat   
Gammal 2012-06-04, 12:01   #95

Rommel skrev: Datum: 2012-05-30 kl 09:26
Samtal med utredare på Folksam

Man behöver inte uppge kamerans skick när en händelse inträffat. Är ex halvdöd när fixar allrisk och den därefter dör så har man ingen skyldighet att rapportera detta. De bryr sig heller inte om om du nämner det för om. Det är irrelevant.
Normalt slitage är inget som konsument ska bry sig om heller. Folksam har tabeller hur länge en produkt antas fungera.

Tog exakt upp samma fråga om kameran. Är kameran helt död och den blir stulen några månader senare så gäller hemförsäkringen för stölden. Folksam tar ingen hänsyn till skicket i detta fall heller.

Samma sak om glasögonen. Krossar jag glasögonen så kvittar det om de var så repiga att de inte gick att använda.

Hon nämnde att man bara vill ha de uppgifter som står i blanketten. Hon nämnde också att om det skulle varit så att man skulle ange skicket så skulle de aldrig behöva betala ut nåt i ex bilförsäkringen vid ex omlackering vid olyckor. För under den tiden man ägt bilen så har man vid flertal olika tillfällen fått repor, bilkörning, biltvätt, parkering. Alla dessa tillfällen är enskilda olyckor och man bör då betala självrisk för varje tillfälle. Ett avdrag från den ersättning man borde få ut blir i själva verket en skuld man måste betala till dom.

/Stefan R. Nilsson

Nu har jag fått skriftligt och muntligt svar från Folksam och LF (f ö de två bolag jag själv jobbat på).

Jag frågade hur ersättningen blir jämfört med begagnatvärdet om en fuktskadad kamera stjäls.

Folksam "Sakskador" skriver (föga överrraskande) alldeles nyss:

"Vår utgångspunkt är att ersätta den ekonomiska förlusten och om kameran är fuktskadad kan man förutsätta att värdet skulle bli ordentligt reducerat."

Rätt självklart, annars skulle det ju löna sig att få kameran stulen när man klantat sig så att försäkringen inte gäller. (Eller glasögonen tappade när de blivit väldigt repade, eller lapptoppen i vatten när den mår dåligt osv).

Vem har du pratat med? jag slår gärna denne en signal och berättar om tråden.
Besvara med citat   
Gammal 2012-06-04, 13:45   #96

Hur värderar Folksam ett föremåls värde i det skicket innan den blev stulen?
Nä nåt namn har jag inte och jag har flera gånger nyttjat Folksam utan problem i verkligheten och inte hypotetisk som i denna tråd.
Det du talar om är bedrägeri. Något jag inte förespråkar om.
Hur får man en kamera medvetet stulet? För mig går det inte. Hur råkar man tappa kameran i vattnet medvetet? För mig är det att släppa den i vattnet.
Det du pratade med bolagen om är angående bedrägeri!

/Stefan R. Nilsson
Besvara med citat   
Gammal 2012-06-04, 14:00   #97

Rommel skrev: Hur värderar Folksam ett föremåls värde i det skicket innan den blev stulen?
Nä nåt namn har jag inte och jag har flera gånger nyttjat Folksam utan problem i verkligheten och inte hypotetisk som i denna tråd.
Det du talar om är bedrägeri. Något jag inte förespråkar om.
Hur får man en kamera medvetet stulet? För mig går det inte. Hur råkar man tappa kameran i vattnet medvetet? För mig är det att släppa den i vattnet.
Det du pratade med bolagen om är angående bedrägeri!

/Stefan R. Nilsson
Jag frågade, folksam via mail, som jag skrev ovan, om hur ersättningen påverkades av fuktskada (ditt exempel). Jag sade att kameran var 2 år gammal och nypriset var 20 000.

De ersätter vad kameran var värd vid stölden. Skadan ger avdrag. Det blir förstås en bedömningsfråga av skaderegleraren hur mycket.

Du verkar rätt ensam om att tycka att kameran ska värderas till begvärde utan hänsyn till vattenskadan.
Besvara med citat   
Gammal 2012-06-04, 14:05   #98

Nä då. Jag undrade hur de värderar en kameran om de inte har tillgång till den. Du har bu jobbat där själv.
Finns en del trådar här vars kameror blivit utsatta för vatten. Torkat dom och sen fungerat klockrent.
Hur fuktskadad den från början är kan ingen förtälja.
Så min fråga är till dig. Hur värderar man en kameras värde utan fakta?

/Stefan R. Nilsson
Besvara med citat   
Gammal 2012-06-04, 14:06   #99

iSolen.se skrev: Jag frågade, folksam via mail, som jag skrev ovan, om hur ersättningen påverkades av fuktskada (ditt exempel). Jag sade att kameran var 2 år gammal och nypriset var 20 000.

De ersätter vad kameran var värd vid stölden. Skadan ger avdrag. Det blir förstås en bedömningsfråga av skaderegleraren hur mycket.

Du verkar rätt ensam om att tycka att kameran ska värderas till begvärde utan hänsyn till vattenskadan.
Skaderegleraren tyckte det var irrelevant. Varför ska jag motsäga mig en sakkunnig?

/Stefan R. Nilsson
Besvara med citat   
Gammal 2012-06-04, 14:09   #100

Kan du post brevet så vi kan se din formulering av frågan?

/Stefan R. Nilsson
Besvara med citat   
Gammal 2012-06-04, 14:55   #101

Rommel skrev: Kan du post brevet så vi kan se din formulering av frågan?

/Stefan R. Nilsson
Javisst:

Ärendeuppgifter
Status: 2
Supportområde: Kramfors
Ärendenummer: 2012-05-30-xxxx
kategoriPrivat: Skador - information
kategoriForetag: 0
kategoriArbetsgivare: Annan fråga

(personuppgifter raderade)

Fråga: Hej,

om man har en två år gammal systemkamera, nypris 20 000 kr
som är trasig
(fuktskada), om den då
stjäls, hur ersätter ni då kameran?

----
Besvara med citat   
Gammal 2012-06-04, 14:57   #102

Rommel skrev: Skaderegleraren tyckte det var irrelevant. Varför ska jag motsäga mig en sakkunnig?

/Stefan R. Nilsson
Eftersom det är uppenbart fel och att jag fått motstridiga uppgifter från samma källa, skriftligen.
Besvara med citat   
Gammal 2012-06-04, 15:05   #103

iSolen.se skrev: Eftersom det är uppenbart fel och att jag fått motstridiga uppgifter från samma källa, skriftligen.
Frågan kvarstår. Hur värderar man en kameras värde utan fakta? Vem gör detta beslut?

/Stefan R. Nilsson
Besvara med citat   
Gammal 2012-06-04, 15:07   #104

Rommel skrev: Frågan kvarstår. Hur värderar man en kameras värde utan fakta? Vem gör detta beslut?

/Stefan R. Nilsson
Frågan är redan besvarad, skaderegleraren gör det. Det är en bedömningsfråga precis som de flesta regleringsärenden.
Besvara med citat   
Gammal 2012-06-04, 15:12   #105

iSolen.se skrev: Frågan är redan besvarad, skaderegleraren gör det. Det är en bedömningsfråga precis som de flesta regleringsärenden.
Tack! Då har du redan besvarat dig själv. Båda har rätt! ;)
Om min skadereglerare inte kräver nåt av mer så varför gafflar du?

/Stefan R. Nilsson
Besvara med citat   
Svara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:23.

Aifo AB - Elinchrom D-Lite RX ONE studioblixt

Stort sortiment av bakgrunder!