|
|
#91 |
|
|
Hur är det med försäkring på begagnade prylar? Jag menar, ett stort tele kostar ju hyfsat mycket även begagnat, men kvitton och liknande köpdokumentation kan ju vara ganska skakig. Jag köpte t.ex. precis en telezoom av en privatperson för ungefär två tredjedelar av nypriset. Är det då det priset som ska försäkras för? Jag betalade mot postförskott, så är det då giltigt som kvitto? E-posts-korrespondensen finns såklart sparad också.
|
| Besvara med citat |
|
|
#92 |
|
|
De uppmanar oss att följa deras regler,inget annat. Vad man gör sen är en annan sak jag har ringt dom idag och bett som förklara vad som ska skrivas ner och sedan berättade jag de scenariot som jag beskrev och svaret har vi fått.
/Stefan R. Nilsson |
| Besvara med citat |
|
|
#93 |
|
Forumvärd
|
Vad har era diskussioner om försäkrningsbedrägerier med tråden att göra?
|
| Besvara med citat |
|
|
#94 |
|
|
Pratade med Gefvert, signade upp medlem här och har nu en försäkring på kamerautrustning och laptop.
|
| Besvara med citat |
|
|
#95 |
|
|
Nu har jag fått skriftligt och muntligt svar från Folksam och LF (f ö de två bolag jag själv jobbat på). Jag frågade hur ersättningen blir jämfört med begagnatvärdet om en fuktskadad kamera stjäls. Folksam "Sakskador" skriver (föga överrraskande) alldeles nyss: "Vår utgångspunkt är att ersätta den ekonomiska förlusten och om kameran är fuktskadad kan man förutsätta att värdet skulle bli ordentligt reducerat." Rätt självklart, annars skulle det ju löna sig att få kameran stulen när man klantat sig så att försäkringen inte gäller. (Eller glasögonen tappade när de blivit väldigt repade, eller lapptoppen i vatten när den mår dåligt osv). Vem har du pratat med? jag slår gärna denne en signal och berättar om tråden. |
| Besvara med citat |
|
|
#96 |
|
|
Hur värderar Folksam ett föremåls värde i det skicket innan den blev stulen?
Nä nåt namn har jag inte och jag har flera gånger nyttjat Folksam utan problem i verkligheten och inte hypotetisk som i denna tråd. Det du talar om är bedrägeri. Något jag inte förespråkar om. Hur får man en kamera medvetet stulet? För mig går det inte. Hur råkar man tappa kameran i vattnet medvetet? För mig är det att släppa den i vattnet. Det du pratade med bolagen om är angående bedrägeri! /Stefan R. Nilsson |
| Besvara med citat |
|
|
#97 |
|
|
Jag frågade, folksam via mail, som jag skrev ovan, om hur ersättningen påverkades av fuktskada (ditt exempel). Jag sade att kameran var 2 år gammal och nypriset var 20 000.
De ersätter vad kameran var värd vid stölden. Skadan ger avdrag. Det blir förstås en bedömningsfråga av skaderegleraren hur mycket. Du verkar rätt ensam om att tycka att kameran ska värderas till begvärde utan hänsyn till vattenskadan. |
| Besvara med citat |
|
|
#98 |
|
|
Nä då. Jag undrade hur de värderar en kameran om de inte har tillgång till den. Du har bu jobbat där själv.
Finns en del trådar här vars kameror blivit utsatta för vatten. Torkat dom och sen fungerat klockrent. Hur fuktskadad den från början är kan ingen förtälja. Så min fråga är till dig. Hur värderar man en kameras värde utan fakta? /Stefan R. Nilsson |
| Besvara med citat |
|
|
#99 |
|
|
Skaderegleraren tyckte det var irrelevant. Varför ska jag motsäga mig en sakkunnig?
/Stefan R. Nilsson |
| Besvara med citat |
|
|
#100 |
|
|
Kan du post brevet så vi kan se din formulering av frågan?
/Stefan R. Nilsson |
| Besvara med citat |
|
|
#101 |
|
|
Javisst:
Ärendeuppgifter Status: 2 Supportområde: Kramfors Ärendenummer: 2012-05-30-xxxx kategoriPrivat: Skador - information kategoriForetag: 0 kategoriArbetsgivare: Annan fråga (personuppgifter raderade) Fråga: Hej, om man har en två år gammal systemkamera, nypris 20 000 kr som är trasig (fuktskada), om den då stjäls, hur ersätter ni då kameran? ---- |
| Besvara med citat |
|
|
#102 |
|
|
Eftersom det är uppenbart fel och att jag fått motstridiga uppgifter från samma källa, skriftligen.
|
| Besvara med citat |
|
|
#103 |
|
|
Frågan kvarstår. Hur värderar man en kameras värde utan fakta? Vem gör detta beslut?
/Stefan R. Nilsson |
| Besvara med citat |
|
|
#104 |
|
|
Frågan är redan besvarad, skaderegleraren gör det. Det är en bedömningsfråga precis som de flesta regleringsärenden.
|
| Besvara med citat |
|
|
#105 |
|
|
Tack! Då har du redan besvarat dig själv. Båda har rätt! ;)
Om min skadereglerare inte kräver nåt av mer så varför gafflar du? /Stefan R. Nilsson |
| Besvara med citat |
![]() |
| Bokmärken |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
| Ämnesverktyg | |
| Betygsätt det här ämnet | |
|
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:23.
Sök i forum
Forumkategorier
- Fototeknik
- Intresse / Inriktning
- Bilden i fokus
- Efter exponeringen
- Handla
- Utrustningsfrågor
- Foto som jobb (eller vägen dit)
- Fotosidan.se
- Annat
- Grupper och Klubbar