|
|
#16 |
|
|
Förstod vad du menade, min saknas också.
mvh/Kjell |
| Besvara med citat |
|
|
#17 |
|
|
Hittade detta galleri med Contessa-bilder på Flickr:
http://www.flickr.com/photos/wwwuppe...sikoncontessa/ Hög bildkvalitet trots frontlinsfokuseringen! Jag har ingen Contessa själv. Jag vet inte riktigt varför, men de har utseendemässigt inte tilltalat mig lika mycket som Kodak Retina. |
| Besvara med citat |
|
|
#18 |
|
|
Fina bilder den presterar! Har också tänkt på att införskaffa en Retina :-) Vilken har du? Vilken är den mest eftertraktade?
|
| Besvara med citat |
|
|
#19 |
|
|
Jag har några stycken Retinor, men min IIc med heligonoptik och avståndsmätare är för mig mest användarvänlig, och har skarpaste optiken av mina Retinor. Jag gillar också min Ib som är liten och behändig, dock utan avståndsmätare, men xenaroptiken är fantastiskt skarp.
Mest eftertraktad är IIIC (med stort C). |
| Besvara med citat |
|
|
#20 |
|
|
Googlat, alla du nämner ser trevliga ut :-)
|
| Besvara med citat |
|
|
#21 |
|
|
Manual på nätet
|
| Besvara med citat |
|
|
#22 |
|
|
Skitfin... Tittade själv på en Contessa, men sen blev det en Rolleiflex istället :) Men det är allt nåt magiskt med de där gamla kamerorna alltså.. Mycket roligare att fota med dom än med en digitalkamera... tyvärr, önskar att digitalkamerorna kunde ge samma känsla, men det kanske kommer när digital-tekniken har lite mer år på nacken.. Digitalfoto är ju en väldig ung bransch i jämförelse.
|
| Besvara med citat |
|
|
#23 |
|
|
Håller med att det är något magiskt med dom gamla mekaniska kamerorna, för ögonblicket har jag fastnat i "femtiotalsträsket". Det finns massor av fina godingar från den tiden, nu gäller det att börja plåta lite med dom också som jag har införskaffat och jag tror faktiskt att jag börjar med Contessan. Har också en Rolleiflex som jag köpte för mkt länge sedan som jag faktiskt aldrig tageit en bild med, den är i mint condition. Jag hade en tanke nu den 6/6 att köra igm en 6x6 film i den men det blev aldrig av :-(
|
| Besvara med citat |
|
|
#24 |
|
|
Fick faktiskt med en pappersversion av den vid köpet men nu har jag också en elektronisk version av den på mitt skrivbord :-) Tack Petter!
|
| Besvara med citat |
|
|
#25 |
|
|
Jag har en, vill du handla? :p Till och med ljusmätaren verkar fungera som den ska. Fokuserar mjukt som attan.
|
| Besvara med citat |
|
|
#26 |
|
|
Dröm Contessa
En av dom bästa kameror som Zeiss Ikon har gjort.Exp. mätare brukar ibland inte fungera men dom flesta går att fixa.
|
| Besvara med citat |
|
|
#27 |
|
|
Fick hem en fin Ib i dag. Förstår att du gillar den, en fantastisk fin liten kamera!
|
| Besvara med citat |
|
|
#28 |
|
|
Jag ångrar mig som #¤%#¤% att jag inte slog till på ditt fina IIIC-erbjudande! De bästa erbjudanden kommer tydligen alltid när jag har planer och budget för annat. Nu är det t.ex. juletiderna som hägrar. :-/
Roligt! Håller du med om att den är byggd som en pansarvagn? Gedigen som bara den, och stabilare än så kan knappast bälgkameror bli! Slinker lätt ned i en lite större jackficka. Tung som en guldtacka dock. ;-) Det är något speciellt med femtiotalskameror. Fina designer och bra antireflexbehandlade objektiv, och de är oftast inte speciellt dyra heller. |
| Besvara med citat |
|
|
#29 |
|
|
Känns vädigt gedigen, som en pansarvagn som du så väl beskriver. Måste ta med i den fickan på någon resa - plåtar mest på mina resor. Ett av mina bättre 50-tals köp!!
|
| Besvara med citat |
|
|
#30 |
|
|
I instruktionsboken står det faktiskt att man inte ska ställa in 1/500s efter att man har spänt slutaren:
"It makes no difference whether the exposure time is adjusted before or after cocking the shutter. Only when using the shutter speed of 1/500, the exposure time must be set before cocking the shutter." "Es ist gleichgültig, ob man die Belichtungszeit vor oder nach dem Verschlußspannen einstellt, nur die 1/500 Sekunde muß vor dem Spannen eingestellt werden." Jag vågade inte börja pilla på min nyinköpta Contessa utan att åtminstone bläddra igenom en instruktionsbok. :-) Ljusmätaren ser ut att ha lagt av på den här, men det lär vara rätt vanligt. |
| Besvara med citat |
![]() |
| Bokmärken |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
| Ämnesverktyg | |
| Betygsätt det här ämnet | |
|
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:09.
Sök i forum
Forumkategorier
- Fototeknik
- Intresse / Inriktning
- Bilden i fokus
- Efter exponeringen
- Handla
- Utrustningsfrågor
- Foto som jobb (eller vägen dit)
- Fotosidan.se
- Annat
- Grupper och Klubbar