|
|
#16 |
|
|
Att ha valmöjlighet att ha 30 fps är väl bättre än att inte ha?
|
| Besvara med citat |
|
|
#17 |
|
|
Som sagt: jag förstår inte riktigt på vilket sätt möjligheten till 30 fps skulle vara en fördel.
|
| Besvara med citat |
|
|
#18 |
|
|
- Blanda material filmat med 30fps
- Undgå lampflimmer när du befinner dig i ett NTSC-land och filmar |
| Besvara med citat |
|
|
#19 |
|
|
Sökare.
Om vi bortser från kameramodell.
Hur gör ni när ni filmar och ska ändra fokus. Det lilla jag har filmat så tycker jag att det är nästan omöjligt att sätta skärpan. Inomhus kanske är ok, men vid solsken eller liknande så måste man ha en lupp för att lyckas. Nu har jag visserligen en Pentax K-5, men tillbehören finns nog för den med. Vad använder ni? |
| Besvara med citat |
|
|
#20 |
|
|
Själv använder jag viewfinder eftersom jag inte har spegel. Men som jag förstått det använder de flesta 5d etc fotografer en EVF som de sätter på skärmen t.ex http://www.zacuto.com/zfinderevf
|
| Besvara med citat |
|
|
#21 |
|
|
Jag lånar tråden för att återgå till det här med D7000 jämfört med GH2.
Jag använder både Micro 4/3 och Nikon-systemet som stillbildsfotograf, och funderar nu på att lära mig filma för ett dokumentärt projekt. Budgeten är kass, men jag klurar på vad som skulle vara smartast för mig som i huvudsak jobbar med stillbild, åtminstone i dagsläget. För mig ser fördelarna med respektive modell ut såhär just nu: GH2: +Svängbar skärm. +Elektronisk sökare. +Kan ta vissa C-mount-objektiv, (vilket kanske är mer användbart i teorin än i praktiken). +Finns en motorzoom i programmet. - (troligen) inte aktuell som andra stillbildskamera. D7000: +Kan köpas väldigt prisvärt med Sigma 18-50 +Tar mina befintliga optiker utan adapter. +Utmärkt andrahus till stillbildssystemet. - Fast skärm och ingen elektronisk sökare. Alternativ: hackad GH1, vilket jag bara hört talas om. Det ska tydligen gå att skrämma upp den i full HD bland annat. + skulle spara pengar. - ännu mindre aktuell som andra stillbildshus. |
| Besvara med citat |
|
|
#22 |
|
|
Nikon V Gh2.
Den största fördelen är bildkvalitén på GH2'an.
Den var redan mycket bättre än d7000 utan hacken. Men med hacken förstör den d7000 och alla andra DSLRs på marknaden just nu. Men om du har mycket optik, och inte behöver den bästa kvalitén så kan det vara smidigare med d7000. Video ISO'n på GH2'an är väldigt kontrollerad och bra, vilket gör det lätt för program att ta bort den. Den här videon är t.ex tagen i ISO 10 000 http://vimeo.com/32204670 |
| Besvara med citat |
|
|
#23 |
|
|
Låter bra det. Nja, med min erfarenhet av DX-hus, så är mina befintliga objektiv inte skitkul ändå. Dessutom är jag ganska sparsmakad med brännvidder åtminstone i stillbild, så jag gissar att en normalzoom kommer till i vilket fall.
Du verkar ju verkligen gilla GH2:an, är det överhuvudtaget någon idé att snegla mot en GH1, om den bara ska fylla ett videobehov? |
| Besvara med citat |
|
|
#24 |
|
|
Kan tyvärr inte se videon just nu på grund av en kass uppkoppling, men ska göra det så fort jag får tillfälle. Tack!
|
| Besvara med citat |
|
|
#25 |
|
|
Måste bara rätta den som påstod att man inte kan ha extern mic med D5100, det går utmärkt. Jag har en RÖDE som fungerar klockrent!
Dock tänkte jag kolla det här med objektiv. Jag hade lite begränsad budget vad det gäller att slänga på objektiv och tänkte köpa mig ett av äldre modell(Nej, det MÅSTE inte vara af-s till d5100). Givetvis är jag medveten om att allt blir manuellt(men det är ju inget problem). Det jag tänker då är på de objektiv som jag ställer in bländaren på objektivet, kommer det fungera precis som vid foto? Det jag tänker på är att man inte kan ställa in bländaren själv när man filmar med D5100(dock hoppas vi att det kommer en lösning), skulle det kunna lösas genom att använda ett äldre objektiv och ställa in bländaren på objektivet? |
| Besvara med citat |
|
|
#26 |
|
|
Finns det ingen ändra knapp? Skulle ändra mitt inlägg igår men så hittade jag ingen knapp och, ptja orkade inte leta runt :) AF-s gäller förstås för video, det går såklart att sätta på gamla objektiv, men de fungerar dock inte med filmning kom jag på. Vet inte hur jag själv tänkte med detta inlägg :) Dock så kommer det kanske gå i framtiden..
Så får väl leta runt efter ett billigt af-s f/1,8 då.. |
| Besvara med citat |
|
|
#27 |
|
|
En snabb fråga om D5100 igen, där är ingen motor i huset om jag har fått det rätt för mig. Får mig att tveka :(. Fotar mycket med mitt 50 objektiv och är osäker på om den har motor eller inte, det står AF-S Nikkor 50 1:1.4 G
|
| Besvara med citat |
|
|
#28 |
|
|
Den funkar.
|
| Besvara med citat |
![]() |
| Bokmärken |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
| Ämnesverktyg | |
| Betygsätt det här ämnet | |
|
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:59.
Sök i forum
Forumkategorier
- Fototeknik
- Intresse / Inriktning
- Bilden i fokus
- Efter exponeringen
- Handla
- Utrustningsfrågor
- Foto som jobb (eller vägen dit)
- Fotosidan.se
- Annat
- Grupper och Klubbar
Senaste nyheterna
- Europas natur visas i Stockholm under sommaren
- En dryg vecka kvar på första uppladdningen!
- FS-profilen: Bloggen föder Majas fotointresse
- Vår drömfotoresa till Namibia - kort reserapport
- Nya objektiv från Samyang
- Från dröm till dödlig diagnos
- Koppla Lightroom till Fotosidan - Säg hejdå till krånglig bilduppladdning!
- Ny bildvisningssida för förstorad bild
- Pentax Q7 – kvalitetskompakt med utbytbara objektiv
- Pentax K-50 och K-500 – med eller utan vädertätning