Gammal 2012-06-18, 16:08   #1

Fråga Pentax MX underligt ljud?
Köpte nyss en begagnad Pentax MX och har just laddat den på film, men när jag trycker av så tycker jag att den låter lite underligt, det är inte det gamla vanliga "klicket" utan ett nästan släpande ljud... Är allt i sin ordning eller är det något som är fel på kameran? Det var dock längesedan jag fotade helmanuellt så jag kanske bara glömt att det skall låta så?
Besvara med citat   
Gammal 2012-06-19, 09:40   #2

aegis skrev: Köpte nyss en begagnad Pentax MX och har just laddat den på film, men när jag trycker av så tycker jag att den låter lite underligt, det är inte det gamla vanliga "klicket" utan ett nästan släpande ljud... Är allt i sin ordning eller är det något som är fel på kameran? Det var dock längesedan jag fotade helmanuellt så jag kanske bara glömt att det skall låta så?
Hmm. Vid längre slutartider låter min MX på det viset, vill även minnas att min K1000 låter på samma sätt, men det är just vid längre slutartider.
Upplever du det hela tiden?
Besvara med citat   
Gammal 2012-06-19, 10:06   #3

Tack för svaret. Det var bara det, ja!
Men nu har jag upptäckt en till sak, kanske. Exponeringsmätaren, det skall väl finnas? Jag vet inte om jag gör något fel, men jag får inte upp någon, är det så att det behövs batterier till det? Eller var skall det komma upp?
Besvara med citat   
Gammal 2012-06-19, 10:44   #4

Jodå det behövs batterier. Det är tydligen LED i sökaren på den modellen.
Besvara med citat   
Gammal 2012-06-19, 11:05   #5

Led i högerkanten röd gul och grönt. Om det inte hoppar igång med nya batterier kan du prova att röra isoratten lite fram och tillbaks, kan göra underverk.

Micke.
Besvara med citat   
Svara

Bokmärken

Taggar
ljud, pentax mx, underligt

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:49.

Aifo AB - Elinchrom D-Lite RX ONE studioblixt

Alltid bra priser på Elinchrom