Gammal 2012-06-21, 09:03   #16

Hear, hear!
Gunnar-E skrev: Jag tycker det inte är några större skillnader mellan de olika märkena som finns. Vad man väljer är mest en smaksak. Själv passar Canon fint för mig. De har ett bra objektivutbud. Det finns en bra begagnatmarknad så man kan köpa bra objektiv till ett hyfsat pris. För min egen del så passar ergonomin mig och de knappar jag använder sitter där jag vill ha dom, med undantag av av/på-knappen som jag gärna vill ha vid avtryckaren.

Nackdelar med Canon är att de har varit tröga att införa olika finesser. Saker som inte kan ha varit allt för dyrt att lägga till. Jag tänker t ex då på flera olika tider för självutlösaren, slå av och på rutnät i sökaren och möjligheten att göra en dubbelexponeringen i kameran. Flera av dessa saker finns idag, men fort har det inte gått. Där tycker jag Nikon är bättre.

Något jag nu ser lite med oro på är prisbilden hos Canon. Det känns som Canon vill skruva upp priserna ett snäpp. Jag tänker på den nya 5D III där man lägger den ett antal tusenlappar över Nikons D800. Samma sak gäller den nya 24-70/2,8 II där man lägger priset över 20'. Det känns som man vill låta vissa delar i sortimentet dra i väg lite i pris.

/Gunnar
Ett av de få nyanserade inläggen i denna tråd. Jag håller helt med. Den enda objektiva (fyndigt!) fördel jag ser med Canon är att de har bättre utbud av bra objektiv i mellanprisklassen än de andra tillverkarna. Alla kan göra budgetobjektiv och fantastiska "top-of-the-line" objektiv, men det är bara Canon som har det breda utbudet.
//Kjell
Besvara med citat   
Gammal 2012-06-21, 10:08   #17

kjellepelle skrev: Ett av de få nyanserade inläggen i denna tråd. Jag håller helt med. Den enda objektiva (fyndigt!) fördel jag ser med Canon är att de har bättre utbud av bra objektiv i mellanprisklassen än de andra tillverkarna. Alla kan göra budgetobjektiv och fantastiska "top-of-the-line" objektiv, men det är bara Canon som har det breda utbudet.
//Kjell
Instämmer, just objektivutbudet var största avgörande fördelen för min del.

/Anders
Besvara med citat   
Gammal 2012-06-21, 10:23   #18

En annan fördel för mig är att 95 % av mina vänner har Canon.

/Stefan
Besvara med citat   
Gammal 2012-06-21, 10:27   #19

Glimt
Säg att jag hade köpt en 5dmk2 istället för min D3 för 4.5 år sen.. Hade jag då fortsatt med ett till Canon-hus vid uppgraderingen? NO WAY IN HELL! Jag skulle sålt hela objektivparken och gått till Nikon. Jag fattar inte hur man kan stå ut med bandningen o det fula bruset från Canons FF kameror.. Jag står knappt ut med bandningen från min D3. Fast älskar man igensvärtade skuggor så är ju bandning aldrig nåt problem, om man dessutom gillar utfrätta högdagrar så kommer ju bandningen aldrig synas heller pga den rikliga överexponeringen. Men vill ha lite mer känslan av negativ färgfilm då får man allt använda en Sony-sensor.
Besvara med citat   
Gammal 2012-06-21, 10:51   #20

MrKarisma skrev: Säg att jag hade köpt en 5dmk2 istället för min D3 för 4.5 år sen.. Hade jag då fortsatt med ett till Canon-hus vid uppgraderingen? NO WAY IN HELL! Jag skulle sålt hela objektivparken och gått till Nikon. Jag fattar inte hur man kan stå ut med bandningen o det fula bruset från Canons FF kameror.. Jag står knappt ut med bandningen från min D3. Fast älskar man igensvärtade skuggor så är ju bandning aldrig nåt problem, om man dessutom gillar utfrätta högdagrar så kommer ju bandningen aldrig synas heller pga den rikliga överexponeringen. Men vill ha lite mer känslan av negativ färgfilm då får man allt använda en Sony-sensor.
Ahhh härligt att se att vissa har börjat med sitt midsommarfirande redan =) snart öppnar jag också en bärs! Man ska ligga steget före.
Besvara med citat   
Gammal 2012-06-21, 10:59   #21

Fördelen med Canon är priser och utbud på begagnatmarknaden.
Nyare Nikon har bättre sensor med framförallt bättre DR. Om du bara plåtar JPEG så har Nikon överlägsen vitbalans, Canon har fortfarande lite bögigt rosa färgstick.
Jag kör själv med Canon just pga många och billiga bra objektiv.

Alla uttalanden om den gigantiska skillnaden mellan dessa tillverkare du läser kan du bara ignorera. Canon och Nikon är toppenbra - på lite olika sätt.
Fynda kan du göra genom att köpa fullformat Canon 5d för 5000 kr.
Nikon D700 och 5d mkII är nu äntligen också prisvärda toppenkameror.

Hade jag mkt stålar och plats i ryggsäcken skulle jag ha Nikon D800 med vidvinkeloptik samt Canon för telefoto.

Det behövs mer kärlek i dessa fototrådar.
Vi borde vara kreativa och sympatiska entusiaster -
inte märkesfascistiska prylbögar.

Mvh Micke
Besvara med citat   
Gammal 2012-06-21, 11:15   #22

Detta är inte en Canon vs Nikon tråd!!11!!!!111 Läs TS fråga!!11!!!!!!!!!
Då kan jag också ta med lite fördelar med Nikon, efter midsommar ska jag ta reda på alla ölburkar vi har druckit ur, panta dom och köpa en ny D800 eller två. Det är en fördel. Dom är gratis, men sen så är kvalitétskänslan därefter också.
Besvara med citat   
Gammal 2012-06-21, 11:37   #23
Avslutat medlemskap

Gädda? Sade någon gädda? Var är gäddan?

Min kompis Alf säger att Canon osar katt, men han får ont i magen av dom, men gädda, god närande gädda, det är grejer det.
Besvara med citat   
Gammal 2012-06-21, 11:39   #24

phool skrev: Detta är inte en Canon vs Nikon tråd!!11!!!!111 Läs TS fråga!!11!!!!!!!!!
Då kan jag också ta med lite fördelar med Nikon, efter midsommar ska jag ta reda på alla ölburkar vi har druckit ur, panta dom och köpa en ny D800 eller två. Det är en fördel. Dom är gratis, men sen så är kvalitétskänslan därefter också.
Man kan inte beskriva en fördel med något utan att ha referensramar - gör man det så blir det som att fråga "hur långt är ett snöre?" eller snarare "vad är fördelen med ett snöre?"

Till alla som har Canon och tror att gräset är grönare på andra sidan - så är det inte det... Byter ni så kommer ni hata Nikon för alla deras dumheter.
Nikon är snarare en kult och då blir diskussionerna som dom blir...
Besvara med citat   
Gammal 2012-06-21, 11:43   #25

Cool
Fördel med Canon, nja jag vet inte!
Anledningen till att folk undrar vilken som är bäst, har nog en grund i att vara rädd för att avvika från det som anses vara normalt.
I mitt fall är det så att de objektiv och övrig utrustning som jag har passar på Canon,
och valet gjorde jag redan 1972 när jag hade min första system kamera råkade bli en Canon!
Sedan dess har det funkat och jag har inte sett någon anledning att byta, och om jag har varit sugen på en Nikon har det visat sig så dyrt att byta allt att det inte har varit värt det.
Nu behöver jag inte hata Nikon för det, men jag har vant mig med Canon och så fort jag lånar en Nikon av någon av mina kompisar känns det bara avigt, zoom ring går åt fel håll och knapparna sitter inte där jag är van att de ska sitta.

MVH Johan
Besvara med citat   
Gammal 2012-06-21, 11:45   #26

Nooberman skrev: Man kan inte beskriva en fördel med något utan att ha referensramar -
Eftersom inga specifika referenser är angivna i frågan får man dra slutsatsen att frågan gäller en jämförelse mellan Canon och ALLA konkurrenter, inte specifikt Nikon.
Besvara med citat   
Gammal 2012-06-21, 11:46   #27

Varför tror ni Mats har skapat den här tråden? Jo det är "hämnd" för att den här tråden Fördelerna med Sony spårade ut, och nu har fått precis som han ville.
Besvara med citat   
Gammal 2012-06-21, 11:49   #28

johpih skrev: Anledningen till att folk undrar vilken som är bäst, har nog en grund i att vara rädd för att avvika från det som anses vara normalt.
Det finns tydligen folk som tänker så. Men de flesta undrar nog vilken som är bäst för att de helt enkelt vill veta vad som är bäst.
Besvara med citat   
Gammal 2012-06-21, 11:52   #29
Avslutat medlemskap

johpih skrev: [...]
I mitt fall är det så att de objektiv och övrig utrustning som jag har passar på Canon,
och valet gjorde jag redan 1972 när jag hade min första system kamera råkade bli en Canon![...]
Nja, mig veterligt fungerar så gamla objektiv till nyare kameror bara om man har Nikon och lite senare på sjuttiotalet funkar också Pentax - till Pentax kameror. Canon har haft ett par fattningar sedan dess. Möjligen sviker minnet dig, men några Canon-objektiv från början av sjuttiotalet funkar bara på andra kameror om man har en adapter, och då är det kanske främst Sony NEX 7 som kan sägas fungera väl med de gluggarna, med hjälp av focus peaking när man fokuserar manuellt.

Det lär också vara en del andra grejer till Canon som inte längre är aktuella om man ser tillbaka fyrtio år.
Besvara med citat   
Gammal 2012-06-21, 11:52   #30

cocuyo skrev: Gädda? Sade någon gädda? Var är gäddan?

Min kompis Alf säger att Canon osar katt, men han får ont i magen av dom, men gädda, god närande gädda, det är grejer det.
Fantastisk bild. En sån skulle vara omöjlig att ta med en Nikon, kamerorna både ser ut och luktar som gäddor. Ormen skulle hugga den ur handen på dig direkt :-)
Besvara med citat   
Svara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:22.

Aifo AB - Elinchrom Ranger RX Quadra med ECO Ringblixt