Notiser

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne
Gammal 2012-06-30, 21:10   #16

ja jag är lite otydlig minst sagt,
men prova i alla fall att koppla bort sladden från den ena blixten och kör den som en trådlös slavblixt.
när din första blixt slår, slår även din trådlösa blixt.
kanskefunkar det bättre än med sladd till båda.
Besvara med citat   
Gammal 2012-06-30, 21:53   #17

Jag testade att sätta en som slav och en med sladd, dock blir fortfarande blixten som är direkt inkoppload till kameran starkare...
Besvara med citat   
Gammal 2012-06-30, 22:38   #18

Jag gick in i manualen för dina blixtar, det går visst bara ha dem som slavblixtar. Man kan visst använda dem med en som heter 580ex,den går att använda som master .

Om du kopplar bort sladden helt och prova att använda kamerans interna blixt för att utlösa blixtarna, funkar det? Tror att du kanske måste ställa in att du använder trådlöst i i kameran. Sätt båda blixtarna på samma kanal.

Har du samma avstånd och riktning från blixtarna till objektet? Har du ljusmätare kan du mäta en blixt i taget och se om d ger samma styrka.

Knepigt, man vill ju bara att det skall funka, men lycka till!

Senast redigerad av thompan den 2012-06-30 klockan 22:57.
Besvara med citat   
Gammal 2012-07-01, 07:59   #19

Har du provat att backa kameran lite och ta en bild där du får med paraplyerna i bilden så du ser om den andra blixten alls löser ut?
Besvara med citat   
Gammal 2012-07-03, 08:58   #20

Sync
Börja med att ta upp din interna kamera blixt och sen sätt båda dina blixtrar som slave.. När du tar en blid så ska alla 3 blixtra samtidigt.

Du kan bara ha en master sen resten av blixtrarna som slave. i detta fall blir din kamera master.

Tänk på att du ska ha fri sikt till slavcelelrna annars kan den inte känna vid är det ett paraply i vägen elelr så så räcker inte ljuset för att slå till slaven.
Så lägg master och slaven ca 50 cm från varandra och att master blixten kan ljusa upp den röda plattan på slavarna.

En av anledningar varför man kör trådlöst ex photax eller kaffebrus har kostar runt 800:-

// Kaj
Besvara med citat   
Gammal 2012-07-03, 09:38   #21

monsenius skrev: Här är ngr bilder på det hela, jag hängde upp sladdarna i stativen så det skulle bli enklare att se vart de gick.
1 Bort med diffusorer.
2 Rikta blixtarna mot mitten av paraplyerna.
3 Kör Manuellt!

Prova oxå att använda en blixt o reflexskärm i stället för en blixt från varje sida.
Den överblivna blixten använder du som hår-motljus eller till att belysa bakgrunden.
Försök även att öka avståndet mellan blixt o bakgrund om du har plats.

Mvh.

/Janne Höglund
www.helikopterbild.se
Besvara med citat   
Gammal 2012-07-03, 09:45   #22

monsenius skrev: Här är ngr bilder på det hela, jag hängde upp sladdarna i stativen så det skulle bli enklare att se vart de gick.
Ser oxå på den sista bilden din att du har ett supersnyggt fönsterljus in från Höger?
Prova att ta bort båda blixtarna, backa kamera o stolen 2 m från väggen om det går?
Använd fönsterljuset, iso 400-800 och bländare 1,4-2,8 och du har en superfin dagsljusstudio!!

Plåta på!

/Janne
www.helikopterbild.se
Besvara med citat   
Gammal 2012-07-04, 08:42   #23

Det ser ut som att blixten på vänster sida av kameran inte slår alls.

trådlösa utlösare är svaret vare sig det beror på sladdarna eller inte, för det är så mycket behändigare och man slipper vara begränsad till sladdens räckvidd, och man slipper snubbla och dra ner sina dyra bitar i backen :)

Kan varmt rekommendera yongnuo RF602.. dom är enkla.. ingen high speed sync eller olika zoner men dom fungerar klockrent och till det priset är det nästan billigare än sladdar :)

Jag gav under 500 kr för en sändare och en mottagare inklusive batterier och frakt :)

Testade dom utomhus här om dagen.. helt lysande att kunna röra sig fritt utan att bry sig om sladdar.. stod säkert 20 meter från blixten och fyrade av 4-5 foton i snabb takt och den suckade aldrig.. bra nog åt mig :)
Besvara med citat   
Svara

Bokmärken

Taggar
blixt, porträtt, studiobelysning, studioblixt

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:01.

Alltid bra priser på Elinchrom

Aifo AB - Elinchrom D-Lite RX ONE studioblixt