Fotosidans Forum
>
Efter exponeringen
>
Färghantering och Utskrifter
>
Fler frågor kring färgprofilering
![]() |
|
|
Ämnesverktyg | Betygsätt ämne |
|
|
#16 |
|
|
Denna sida fungerar perfekt i IE9 och IE10, men inte i Chrome. Så du har kanske rätt där, jag kör istort sett bara IE själv.
http://mansurovs.com/is-your-browser-color-managed Denna också http://petersteeper.ca/?p=386 /Karl |
| Besvara med citat |
|
|
#17 |
|
|
Ja den typen av "testsidor" fungerar med IE9, eftersom alla bilder oavsett inbäddad profil konverteras till sRGB. Läs igen vad jag skrev i #14. Det betyder inte att färgerna är korrekta på din skärm, eftersom din skärmprofil inte används, det betyder bara att alla bilderna visas i sRGB och därför ser likadana ut.
|
| Besvara med citat |
|
|
#18 |
|
|
Browsern skall inte använda skärmprofilen, det skall operativsystemet göra. Jag har heller inte laddat upp min skärmprofil i någon av Nikonsprogramvaror och dom färghanterar å alldra högsta grad.
/Karl |
| Besvara med citat |
|
|
#19 |
|
|
Om du har en bra skärm, som en NEC eller en Eizo, kan du enkelt skapa två skärminställningar. En där du utnyttjar hela färgomfånget, en där du begränsar den till sRGB. Dels är det en mycket bättre metod för att kolla dina bilder som ska ut på webben, för hur vet du att dina »dåliga« skärmar visar som en genomsnittsskärm? Dels är det ett vettigt läge att ha när du använder icke-färghanterade program.
|
| Besvara med citat |
|
|
#20 |
|
|
Bäst är att ha en TN-skärm också (kostar inte mycket) och ha för att granska webbilder. Jag har en stående 20" som jag köpte för en spåttstyvel som används för webgranskning.
/Karl |
| Besvara med citat |
|
|
#21 |
|
|
Jag erkänner att jag har svårt att förstå detta med färghantering, profiler o.s.v. Kanske en dum fråga, men varför ska varje program färghantera individuellt? Vore det inte bättre om operativsystemet färghanterade globalt, så att allt som visas av datorn blir rätt? Jag misstänker att det är nåt jag inte fattar här, men vet inte vad.
|
| Besvara med citat |
|
|
#22 |
|
|
Varför skulle det vara bäst? Hur vet du att din billiga TN-skärm visar som en genomsnittlig skärm, alltså i närheten av sRGB. Det är ju snarare så att billiga TN-skärmar varierar mycket kraftigt. Din skärm kanske visar bilder mycket kallare än en genomsnittsskärm.
Har du redan en bra skärm är det ju enkelt att skapa en ny inställning som visar sRGB korrekt. |
| Besvara med citat |
|
|
#23 |
|
|
Fast det är jobbigare att byta skärmprofil än att bara flytta fönstret till en annan skärm.
Vad är en genomsnittlig TN-skärm med genomsnittliga inställningar? Den frågan har jag länge sökt svar på och väntar spänt på svar. Min erfarenhet är att en korrekt sRGB-skärm stämmer mindre överens med verkligheten än en helt oprofilerad billig skärm, men som sagt verkligheten är väldigt spretig här. Jag brukar använda softproof i CaptureNX för att se hur den ser ut i korrekt sRGB och så tittar jag på billigskärmen sedan och ser den inte kass ut på någon av dom så är jag nöjd. /Karl |
| Besvara med citat |
|
|
#24 |
|
|
På min Eizo skärm tar det två klick att göra detta. Öppna ColorNavigator och klicka på sRGB. Jag håller med om att det jobbigare än att flytta till en kass skärm vars egenskaper jag inte vet något om, men det är en ansträngning jag är beredd att ta.
Stefan |
| Besvara med citat |
|
|
#25 |
|
|
Funkar perfekt i både crome , mozilla och safari ingen skillnad på någon av dom
|
| Besvara med citat |
|
|
#26 |
|
|
och hur mycket bättre än softproof blir det? Som bara är ett click i mitt bildredigeringsprogram.
/Karl |
| Besvara med citat |
|
|
#27 |
|
|
Betydligt bättre. Eftersom du får en hel skärm som visar sRGB istället för bara ett fönster som visar det, så är det betydligt enklare att se hur bilden ser ut.
|
| Besvara med citat |
|
|
#28 |
|
|
Jag kan ju blåsa upp fönstret så att det tar upp hela skärmen och testar jag bilden i webläsaren hävdas det ju att bilden blir konverterad till sRGB där i vilket fall.
/Karl |
| Besvara med citat |
|
|
#29 |
|
|
Men du utgick från en sunkig TN-panel, så hur du än gör detta där det ju rätt osäkert om du får en korrekt visning. Om du har en vettig skärm som kan visa både fullt färgomfång och sRGB är det ju säkert att du får en korrekt visning.
|
| Besvara med citat |
|
|
#30 |
|
|
Grabbar, har ni lust att titta på följande post som jag precis skrev i min syskontråd och se om ni har något att säga om det? Vore grymt uppskattat då jag sliter mitt hår en aning just nu..:
http://www.fotosidan.se/forum/showth...55#post1844655 |
| Besvara med citat |
![]() |
| Bokmärken |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
| Ämnesverktyg | |
| Betygsätt det här ämnet | |
|
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:02.
Sök i forum
Forumkategorier
- Fototeknik
- Intresse / Inriktning
- Bilden i fokus
- Efter exponeringen
- Handla
- Utrustningsfrågor
- Foto som jobb (eller vägen dit)
- Fotosidan.se
- Annat
- Grupper och Klubbar
Senaste nyheterna
- FS-profilen: Bloggen föder Majas fotointresse
- Vår drömfotoresa till Namibia - kort reserapport
- Nya objektiv från Samyang
- Från dröm till dödlig diagnos
- Koppla Lightroom till Fotosidan - Säg hejdå till krånglig bilduppladdning!
- Ny bildvisningssida för förstorad bild
- Pentax Q7 – kvalitetskompakt med utbytbara objektiv
- Pentax K-50 och K-500 – med eller utan vädertätning
- Test: Tre kvalitetskompakter med hög ljusstyrka
- Kompakt fisköga till Samsung NX