|
|
#61 |
|
|
Skillnaden i aRGB-nivåerna är ju faktiskt inte direkt enorma, men om man kollar på svartnivåer o kontrast så ligger ju nya rätt bra mycket bättre till, o dom två nämnarna är ganska dumt att glömma när man pratar bildbehandlingsskärm. O sen har vi ju också det där med upplösningen som lär vara grymt mysig att ha när man redigar bilder ooockså. Så sammanfattningsvis så tycker iaf jag att det är redigt dumt att föredra den gamla skärmen framför den nya. :)
Men btw, handlar inte den här tråden om Microsoft Surface? :P |
| Besvara med citat |
|
|
#62 |
|
|
Kan man profilera en iPad? Har den färghanterande programvara? Jag hade en iPad1 och den kunde man i alla fall inte profilera, men det har kanske hänt mycket sedan dess.
/Karl |
| Besvara med citat |
|
|
#63 |
|
Forumvärd
|
Standardapparna går inte att profilera, men Datacolor (spyder) har en app som kan profileras och visa alla bilder som ligger i. Bildkatalogerna med "rätt" färg.
Em Microsoft Surface lär väl däremot gå att profilera som vilken pc som helst. |
| Besvara med citat |
|
|
#64 |
|
|
Ok, det är ju i alla fall något.
I alla fall Pro-varianten måste vara lika profilerbar som vilken Windows-PC som helst, hurvida det kommer fungerar på RT (ARM)-varianten vågar jag inte spekulera i. /Karl |
| Besvara med citat |
|
|
#65 |
|
|
Microsoft var noga med att poängtera och använda ordet PC när man pratade om Pro versionen. Användaren kommer att arbeta i äkta windows miljö så det skulle inte förvåna mig om skärmen faltiskt är kalibrerbar då lightroom kommer att kunna användas fullt ut. Men visst, en 10 tums skärm kan ju vara i det minsta laget om man vill göra finjusteringar på en bild. För mig personligen så kommer det inte att bli ett problem. Jag hoppas att Pro versionen kan leverera det Jag Jag vill ha, en liten smidig platta som kan hantera Lightroom utan att sega ner sig eller rent av krasha,
|
| Besvara med citat |
|
|
#66 |
|
Forumvärd
|
Ja, det var proversionen jag menade. Den andra kan väl ändå inte köra Lightroom och sånt.
|
| Besvara med citat |
|
|
#67 |
|
|
Nej, men hurvida RT kommer vara färghanterande eller ej har jag inte sett något om. Med en liknande app som iPad verkar ha så skulle hela RT kunna bli färghanterande om MS så vill. Fast det kan vara en bit dom bantat bort i ARM-versionen.
Vanliga versionen av Lightroom kommer inte gå att köra på RT-versionen, då är det Pro som gäller. /Karl |
| Besvara med citat |
|
|
#68 |
|
|
Aha, då var jag lite för optimistisk. Min padda och min spyder är inte i samma del av världen just nu så jag har inte haft möjlighet att testa...
|
| Besvara med citat |
|
|
#69 |
|
|
Nu är ju 99.8% av alla PC-skärmar och 100% av alla Apple-skärmar inte kallibrerbara utan bara profileringsbara.
10" fungerar för att göra framkallningsarbetet men är väldigt litet om man skall börja manipulera bilden. Inget operativsystem klarar av att köra Adobes produkter utan att dom krashar allt som oftast, men det kan man inte beskylla vare sig OS/X eller Windows för. /Karl |
| Besvara med citat |
|
|
#70 |
|
|
Nu tror jag att du ska vara försiktig med att göra dina personliga erfarenheter till nåt slags allmän sanning. Själv kör jag Adobeprodukter tio timmar om dagen och råkar i princip aldrig ut för några andra kraschar än de som orsakas av de olika servrar jag jobbar mot. (Och jag har några dussin kollegor omkring mig med exakt samma erfarenhet.)
|
| Besvara med citat |
|
|
#71 |
|
|
Det är möjligt att jag haft otur, men mina erfarenheter gäller både Win och OS/X och säkerligen minst 60 olika installationer. Att en dator lyckats köra InDesign och Photoshop en vecka utan att något av programmen krashar en gång är ytterst ovanligt enligt mina erfarenheter.
/Karl |
| Besvara med citat |
|
|
#72 |
|
|
Och enligt mina erfarenheter är det ytterst vanligt.
Sen kanske de flesta inte skulle tolka "allt som oftast" som "ungefär en gång i veckan"... |
| Besvara med citat |
|
|
#73 |
|
|
En krash i veckan är väldigt ofta nu för tiden enligt mig, men vi är vana vid olika saker och har olika preferenser gällande vad som är acceptabelt.
/Karl |
| Besvara med citat |
|
|
#74 |
|
|
Det är Jag som blandar ihop begrepp :-)
|
| Besvara med citat |
|
|
#75 |
|
|
Har nog aldrig varit med om att varken photoshop, illustrator eller lightroom kraschat faktiskt...
|
| Besvara med citat |
![]() |
| Bokmärken |
| Taggar |
| microsoft surface |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
| Ämnesverktyg | |
| Betygsätt det här ämnet | |
|
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:45.
Sök i forum
Forumkategorier
- Fototeknik
- Intresse / Inriktning
- Bilden i fokus
- Efter exponeringen
- Handla
- Utrustningsfrågor
- Foto som jobb (eller vägen dit)
- Fotosidan.se
- Annat
- Grupper och Klubbar
Senaste nyheterna
- En dryg vecka kvar på första uppladdningen!
- FS-profilen: Bloggen föder Majas fotointresse
- Vår drömfotoresa till Namibia - kort reserapport
- Nya objektiv från Samyang
- Från dröm till dödlig diagnos
- Koppla Lightroom till Fotosidan - Säg hejdå till krånglig bilduppladdning!
- Ny bildvisningssida för förstorad bild
- Pentax Q7 – kvalitetskompakt med utbytbara objektiv
- Pentax K-50 och K-500 – med eller utan vädertätning
- Test: Tre kvalitetskompakter med hög ljusstyrka