Gammal 2012-07-10, 18:38   #61

Falumas skrev: Ja, Anandtech som är den mest seriösa skärmtestar-siten (som jag känner till) har mätt upp skärmarna, retina klarar 67.3% av aRGB medan 2011 års MBP klarade 74.7% bästa Win-Laptopen klarar 84.6% av aRGB.

http://www.anandtech.com/show/6023/t...splay-review/5

IPS är dock helt klart en fördel!

/Karl
Skillnaden i aRGB-nivåerna är ju faktiskt inte direkt enorma, men om man kollar på svartnivåer o kontrast så ligger ju nya rätt bra mycket bättre till, o dom två nämnarna är ganska dumt att glömma när man pratar bildbehandlingsskärm. O sen har vi ju också det där med upplösningen som lär vara grymt mysig att ha när man redigar bilder ooockså. Så sammanfattningsvis så tycker iaf jag att det är redigt dumt att föredra den gamla skärmen framför den nya. :)
Men btw, handlar inte den här tråden om Microsoft Surface? :P
Besvara med citat   
Gammal 2012-07-10, 22:03   #62

ErlandH skrev: Kan man inte det med alla moderna surfplattor?
Kan man profilera en iPad? Har den färghanterande programvara? Jag hade en iPad1 och den kunde man i alla fall inte profilera, men det har kanske hänt mycket sedan dess.

/Karl
Besvara med citat   
Gammal 2012-07-10, 22:11   #63
afe
Forumvärd

Falumas skrev: Kan man profilera en iPad? Har den färghanterande programvara? Jag hade en iPad1 och den kunde man i alla fall inte profilera, men det har kanske hänt mycket sedan dess.

/Karl
Standardapparna går inte att profilera, men Datacolor (spyder) har en app som kan profileras och visa alla bilder som ligger i. Bildkatalogerna med "rätt" färg.

Em Microsoft Surface lär väl däremot gå att profilera som vilken pc som helst.
Besvara med citat   
Gammal 2012-07-10, 22:16   #64

afe skrev: Standardapparna går inte att profilera, men Datacolor (spyder) har en app som kan profileras och visa alla bilder som ligger i. Bildkatalogerna med "rätt" färg.

Em Microsoft Surface lär väl däremot gå att profilera som vilken pc som helst.
Ok, det är ju i alla fall något.

I alla fall Pro-varianten måste vara lika profilerbar som vilken Windows-PC som helst, hurvida det kommer fungerar på RT (ARM)-varianten vågar jag inte spekulera i.

/Karl
Besvara med citat   
Gammal 2012-07-10, 22:17   #65

Falumas skrev: Det skulle förvåna mig om den går att kallibrera mer än ljusstyrkan. Däremot måste man ju kunna profilera den, vilket inte är illa pinkat för att vara en Pad.

/Karl
Microsoft var noga med att poängtera och använda ordet PC när man pratade om Pro versionen. Användaren kommer att arbeta i äkta windows miljö så det skulle inte förvåna mig om skärmen faltiskt är kalibrerbar då lightroom kommer att kunna användas fullt ut. Men visst, en 10 tums skärm kan ju vara i det minsta laget om man vill göra finjusteringar på en bild. För mig personligen så kommer det inte att bli ett problem. Jag hoppas att Pro versionen kan leverera det Jag Jag vill ha, en liten smidig platta som kan hantera Lightroom utan att sega ner sig eller rent av krasha,
Besvara med citat   
Gammal 2012-07-10, 22:22   #66
afe
Forumvärd

Falumas skrev: Ok, det är ju i alla fall något.

I alla fall Pro-varianten måste vara lika profilerbar som vilken Windows-PC som helst, hurvida det kommer fungerar på RT (ARM)-varianten vågar jag inte spekulera i.

/Karl
Ja, det var proversionen jag menade. Den andra kan väl ändå inte köra Lightroom och sånt.
Besvara med citat   
Gammal 2012-07-10, 22:27   #67

afe skrev: Ja, det var proversionen jag menade. Den andra kan väl ändå inte köra Lightroom och sånt.
Nej, men hurvida RT kommer vara färghanterande eller ej har jag inte sett något om. Med en liknande app som iPad verkar ha så skulle hela RT kunna bli färghanterande om MS så vill. Fast det kan vara en bit dom bantat bort i ARM-versionen.

Vanliga versionen av Lightroom kommer inte gå att köra på RT-versionen, då är det Pro som gäller.

/Karl
Besvara med citat   
Gammal 2012-07-10, 22:47   #68

afe skrev: Standardapparna går inte att profilera, men Datacolor (spyder) har en app som kan profileras och visa alla bilder som ligger i. Bildkatalogerna med "rätt" färg.
Aha, då var jag lite för optimistisk. Min padda och min spyder är inte i samma del av världen just nu så jag har inte haft möjlighet att testa...
Besvara med citat   
Gammal 2012-07-10, 22:55   #69

Dragoo skrev: Microsoft var noga med att poängtera och använda ordet PC när man pratade om Pro versionen. Användaren kommer att arbeta i äkta windows miljö så det skulle inte förvåna mig om skärmen faltiskt är kalibrerbar då lightroom kommer att kunna användas fullt ut. Men visst, en 10 tums skärm kan ju vara i det minsta laget om man vill göra finjusteringar på en bild. För mig personligen så kommer det inte att bli ett problem. Jag hoppas att Pro versionen kan leverera det Jag Jag vill ha, en liten smidig platta som kan hantera Lightroom utan att sega ner sig eller rent av krasha,
Nu är ju 99.8% av alla PC-skärmar och 100% av alla Apple-skärmar inte kallibrerbara utan bara profileringsbara.

10" fungerar för att göra framkallningsarbetet men är väldigt litet om man skall börja manipulera bilden.

Inget operativsystem klarar av att köra Adobes produkter utan att dom krashar allt som oftast, men det kan man inte beskylla vare sig OS/X eller Windows för.

/Karl
Besvara med citat   
Gammal 2012-07-10, 23:01   #70

Falumas skrev: Inget operativsystem klarar av att köra Adobes produkter utan att dom krashar allt som oftast, men det kan man inte beskylla vare sig OS/X eller Windows för.
Nu tror jag att du ska vara försiktig med att göra dina personliga erfarenheter till nåt slags allmän sanning. Själv kör jag Adobeprodukter tio timmar om dagen och råkar i princip aldrig ut för några andra kraschar än de som orsakas av de olika servrar jag jobbar mot. (Och jag har några dussin kollegor omkring mig med exakt samma erfarenhet.)
Besvara med citat   
Gammal 2012-07-10, 23:06   #71

ErlandH skrev: Nu tror jag att du ska vara försiktig med att göra dina personliga erfarenheter till nåt slags allmän sanning. Själv kör jag Adobeprodukter tio timmar om dagen och råkar i princip aldrig ut för några andra kraschar än de som orsakas av de olika servrar jag jobbar mot. (Och jag har några dussin kollegor omkring mig med exakt samma erfarenhet.)
Det är möjligt att jag haft otur, men mina erfarenheter gäller både Win och OS/X och säkerligen minst 60 olika installationer. Att en dator lyckats köra InDesign och Photoshop en vecka utan att något av programmen krashar en gång är ytterst ovanligt enligt mina erfarenheter.

/Karl
Besvara med citat   
Gammal 2012-07-10, 23:14   #72

Falumas skrev: Att en dator lyckats köra InDesign och Photoshop en vecka utan att något av programmen krashar en gång är ytterst ovanligt enligt mina erfarenheter.
Och enligt mina erfarenheter är det ytterst vanligt.

Sen kanske de flesta inte skulle tolka "allt som oftast" som "ungefär en gång i veckan"...
Besvara med citat   
Gammal 2012-07-10, 23:21   #73

ErlandH skrev: Och enligt mina erfarenheter är det ytterst vanligt.

Sen kanske de flesta inte skulle tolka "allt som oftast" som "ungefär en gång i veckan"...
En krash i veckan är väldigt ofta nu för tiden enligt mig, men vi är vana vid olika saker och har olika preferenser gällande vad som är acceptabelt.

/Karl
Besvara med citat   
Gammal 2012-07-10, 23:44   #74

Falumas skrev: Nu är ju 99.8% av alla PC-skärmar och 100% av alla Apple-skärmar inte kallibrerbara utan bara profileringsbara.

10" fungerar för att göra framkallningsarbetet men är väldigt litet om man skall börja manipulera bilden.

Inget operativsystem klarar av att köra Adobes produkter utan att dom krashar allt som oftast, men det kan man inte beskylla vare sig OS/X eller Windows för.

/Karl
Det är Jag som blandar ihop begrepp :-)
Besvara med citat   
Gammal 2012-07-11, 07:40   #75

Har nog aldrig varit med om att varken photoshop, illustrator eller lightroom kraschat faktiskt...
Besvara med citat   
Svara

Bokmärken

Taggar
microsoft surface

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:45.

Aifo AB - Elinchrom D-Lite RX ONE studioblixt