Fotosidans Forum
>
Utrustningsfrågor
>
Sony (Konica Minolta) - kameror och objektiv
>
Komma dessa adaptrar fungera med mina gamla objektiv till en NEX-5?
![]() |
|
|
Ämnesverktyg | Betygsätt ämne |
|
|
#16 |
|
Forumvärd
|
De finns på Tradera också - går oftast fortare den vägen, men kostar någon hundring mer.
|
| Besvara med citat |
|
|
#17 |
|
|
Helt rätt, fel av mig,
är lite väl van vid gamla spegelreflex där man ser vad man får i avseende på insläppt ljus ;-) Nex kamerorna är nog de kameror som idag lämpar sig bäst för adaptrar o olika optik, bara så länge man med Nex 7avstår ifrån alltför korta Voigtländer eller Leica gluggar. |
| Besvara med citat |
|
|
#18 |
|
Avslutat medlemskap
|
Det är ganska osäkert att ställa skärpan med optiken nerbländad, eftersom skärpedjupet ökar, och om man vill ha mer exakt kontroll av skärpan bör det göras med stor öppning. På många objektiv kan det vara värt att blända ner ett steg för att få lite tydligare indikation av var skärpan hamnar, och kamerans peak-funktion hjälper till att hitta skärpan lättare.
Så endera full öppning eller bara nerbländat ett steg funkar bäst för att ställa skärpan, och sedan drar man ner bländaren till den man vill använda om man vill ha större skärpedjup. Peaking-funktionen gör ändå att det går ganska fort. Att ställa skärpa med objektivet nedbländat till mindre öppning än 5,6 gör lätt att man missar optimal skärpa. |
| Besvara med citat |
|
|
#19 |
|
Forumvärd
|
Håller med - jag fokuserar alltid med full öppning och bländar sedan ner - för min typ av fotografering är det extrasteget inga problem.
|
| Besvara med citat |
|
|
#20 |
|
|
Sådär, nu har jag beställt två adaptrar, köpte Konica adaptern från tradera,
http://www.tradera.com/konica-ar-len...2574_157343630 Sen köpte jag en PK adapter från ebay.co.uk, http://www.ebay.co.uk/itm/Pentax-PK-...item3f159ff4ac Hoppas på att de kommer i veckan som kommer så kan jag återkomma med kvalitetsintryck då. |
| Besvara med citat |
|
|
#21 |
|
|
Då har båda kommit och jag har hunnit att testa dem. Den första som kom var Konica adaptern från tradera. Det var den dyrare av de två, och tyvärr den som håller sämst kvalité. Den fungerar som den ska men det är lite trixade för att få fast objektivet, låsningen är inte helt gedigen. Men när objektivet väl är på plats fungerar det fint!
Den andra kom förra veckan och var beställd från ebay.co.uk, en Pentax adapter. Hittade farfars gamla pentax objektiv längs in på vinden igår så denna har jag inte hunnit testa lika mkt, men första intrycket av adaptern är att den är mer gedigen än den andra. Och det lilla jag hunnit fotografera har den fungerat bra! Slänger upp lite bilder En bild på adaptrarna, fästa på två objektiv, samt resten av objektivsamlingen. tycker det är häftigt att jag kan använda min farfars 30 år gamla objektiv med helt ok resultat! https://dl.dropbox.com/u/71245549/Bl...c/objektiv.jpg En bild tagen med Konica 50/18 eller 28/2,8, lite osäker på vilket jag använde https://dl.dropbox.com/u/71245549/Bl...c/DSC00083.JPG Nu är det kanske ingen vidare kvalité på kortet, men det beror nog främst på att jag är nybörjare och inte utrustningen som jag tycker verkar ha potential :) //R Senast redigerad av estiswe den 2012-08-05 klockan 23:03. |
| Besvara med citat |
![]() |
| Bokmärken |
| Taggar |
| adapter, konica, nex, pentax |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
| Ämnesverktyg | |
| Betygsätt det här ämnet | |
|
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:36.
Sök i forum
Forumkategorier
- Fototeknik
- Intresse / Inriktning
- Bilden i fokus
- Efter exponeringen
- Handla
- Utrustningsfrågor
- Foto som jobb (eller vägen dit)
- Fotosidan.se
- Annat
- Grupper och Klubbar