Gammal 2012-08-11, 14:53   #16

Rommel skrev: Ska göra det NÄR stjärnfallet sker ;) ska använda Samyang 14/2.8 då nästa brännvidd jag har är 35 mm :(. Väntar på att få beställa 24/1.4 bläää
Ser ut att bli halvklart. Rätt bra för jag gillar också när det händer mer än bara stjärnor på himmeln.

/Stefan R. Nilsson
Stjärnfallet från perseiderna är utdraget i tiden. Även nätterna före och efter dess förväntade maximum kan vara meteortätare med fallande perseider. Men maximum inträffar som sagt natten den 12-13. Hur nu gruset ligger fördelat i rymden är det dock ingen som vet :-) Men vi passerar teoretiskt genom det tätaste meteoridpartiet då omkring midnatt.

Edit: Ja här hann man inte vara först.
Besvara med citat   
Gammal 2012-08-11, 15:32   #17

Självklart. Men jag har inte tid att varje natt spendera några timmar för detta. Får välja en dag och som det ser ut så är det ok väder på den teoretiska höjdpunkten.

/Stefan R. Nilsson
Besvara med citat   
Gammal 2012-08-11, 15:49   #18

När vädret tillåter skall jag fotografera med både Samyang 14/2,8 och Sigma 8-16/4,5-5,6. Har förhoppningar om fina vyer i liggande format med den senare på 8 mm på APS-C. Av någon anledning tycker jag inte om höjdformat. Kanske för att ögonen har ett liggande format. Eller också borde jag ta upp höjdformatet igen, har använt det mycket sparsamt det senaste året, sedan jag fått tillgång till 8 mm. Kanske blir liggande med 8 mm och höjdformat med 14 mm. Skall ta mig i kragen och fixa till så jag kan köra timelapsesekvenser med båda kamerorna. Måste löda ihop en specialkabel till för detta. Har alla grejor hemma så det är bara att ta sig i kragen. Måndag natt ser ut att bli hyfsat klart väder här.
Besvara med citat   
Gammal 2012-08-12, 17:45   #19

Fredrik183 skrev: När vädret tillåter skall jag fotografera med både Samyang 14/2,8 och Sigma 8-16/4,5-5,6. Har förhoppningar om fina vyer i liggande format med den senare på 8 mm på APS-C. Av någon anledning tycker jag inte om höjdformat. Kanske för att ögonen har ett liggande format. Eller också borde jag ta upp höjdformatet igen, har använt det mycket sparsamt det senaste året, sedan jag fått tillgång till 8 mm. Kanske blir liggande med 8 mm och höjdformat med 14 mm. Skall ta mig i kragen och fixa till så jag kan köra timelapsesekvenser med båda kamerorna. Måste löda ihop en specialkabel till för detta. Har alla grejor hemma så det är bara att ta sig i kragen. Måndag natt ser ut att bli hyfsat klart väder här.
Har du flyt kan det gå att fixa timelapse i kameran. Vissa Nikon har det inbyggt och Canon kameror kan få det med www.MagicLantern.fm (ej 1D, 7D och någon till)
Besvara med citat   
Gammal 2012-08-12, 18:21   #20

StefanK skrev: Har du flyt kan det gå att fixa timelapse i kameran. Vissa Nikon har det inbyggt och Canon kameror kan få det med www.MagicLantern.fm (ej 1D, 7D och någon till)
Nej jag får det inte i kameran. Behöver en separat timer som har IR-dioder då min kamera bara har IR-port. Löder ihop en kabel med IR-dioder som jag kopplar till min androidtelefon som jag sedan spelar upp en IR-signal på med önskade tidsintervall med hjälp av en app. Kabeln kopplas in i telefonens hörlursuttag och dioderna anbringas i närheten av kamerans IR-port. Låter omständigt, men fungerar bra. Kamerorna är Pentax K-x. Till den ena kameran har jag redan en kabel, men behöver en till. Inser nu att jag inte har energi att fixa i ordning ytterligare en till kabel till i morgon. Eventuellt kan det gå att styra två kameror med samma kabel om man ställer stativen nära bredvid varandra. Får se.
Besvara med citat   
Gammal 2012-08-13, 11:02   #21

Lyckades igår fånga något på stjärnhimlen som jag inte riktigt vet vad det kan ha varit.
Det var ett starkt och klart lysande föremål som varade i ca. 1-2 min. Det rörde sig sakta över himlen och tonade sakta bort på slutet. Jag tycker att föremålet rörde sig för sakta för att vara en meteor men jag kan inte förklara det på något annat sätt. Jag såg något liknande dagen innan också, det hade då en mera orange färg och rörde sig med samma hastighet.
Besvara med citat   
Gammal 2012-08-13, 12:18   #22

Jonathan Johansson skrev: Lyckades igår fånga något på stjärnhimlen som jag inte riktigt vet vad det kan ha varit.
Det var ett starkt och klart lysande föremål som varade i ca. 1-2 min. Det rörde sig sakta över himlen och tonade sakta bort på slutet. Jag tycker att föremålet rörde sig för sakta för att vara en meteor men jag kan inte förklara det på något annat sätt. Jag såg något liknande dagen innan också, det hade då en mera orange färg och rörde sig med samma hastighet.
Artikeln i startinlägget talar även om rymdstationen "ISS". Kan det ha varit den, månne?

Mvh,
Richard
Besvara med citat   
Gammal 2012-08-13, 12:44   #23

levitte skrev: Artikeln i startinlägget talar även om rymdstationen "ISS". Kan det ha varit den, månne?

Mvh,
Richard
Tror knappast ISS lyser så starkt och rör sig så fort. Jag såg det alltså tydligt med blotta ögat, även rörelsen.
Besvara med citat   
Gammal 2012-08-13, 12:50   #24

Flygplan?

/Stefan R. Nilsson
Besvara med citat   
Gammal 2012-08-13, 12:53   #25

Rommel skrev: Flygplan?
/Stefan R. Nilsson
Det tror jag inte heller, såg flera andra flygplan under kvällen och dessa hördes klart och tydligt. När jag observerade detta föremål så var det absolut helt tyst. Föremålet såg ju dessutom ut att upplösas mot slutet.
Besvara med citat   
Gammal 2012-08-13, 13:20   #26

Jonathan Johansson skrev: Tror knappast ISS lyser så starkt och rör sig så fort. Jag såg det alltså tydligt med blotta ögat, även rörelsen.
ISS lyser både starkt och rör sig mycket fort, så det kan mycket väl ha varit den.
Såg själv ISS inatt.

Ladda gärna ner SkyView till iPhone (om du har en sån) så kan du se vad det är för satellit (eller rymdstation) eller planet som passerar.
http://www.terminaleleven.com/skyview/iphone/
Besvara med citat   
Gammal 2012-08-13, 13:23   #27

Scratchen skrev: ISS lyser både starkt och rör sig mycket fort, så det kan mycket väl ha varit den.
Såg själv ISS inatt.

Ladda gärna ner SkyView till iPhone (om du har en sån) så kan du se vad det är för satellit (eller rymdstation) som passerar.
Ah, ok! Intressant! Åt vilket väderstreck?
Besvara med citat   
Gammal 2012-08-13, 13:24   #28

Jonathan Johansson skrev: Ah, ok! Intressant! Åt vilket väderstreck?
Den kom söderifrån och passerade mig mot öst för att slutligen försvinna.
Besvara med citat   
Gammal 2012-08-13, 13:32   #29

Scratchen skrev: Den kom söderifrån och passerade mig mot öst för att slutligen försvinna.
Då låter det som det kan vara ISS som jag har sett! Tack för hjälpen! :-)
Besvara med citat   
Gammal 2012-08-13, 17:47   #30

Nån som har tips på inställningar för stjärnfall? Fota stjärnor kan jag men hur mkt starkare lyser meteorfall än stjärnor?
Fastnar det på bild om jag fotar i normalt "stjärninställningar"?
De brinner ju upp på nån sekund ju och rör sig snabbt över himmeln.

/Stefan R. Nilsson
Besvara med citat   
Svara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:39.

ColorMunki SMILE - Bildskärmkalibrering