|
|
#16 |
|
|
Det du kan göra...i premier:
Gör en extra kopia av det filmade mtrl i media encoder i lågupplöst format typ 480p Klipp film i 480P i premier, sedan när du är nöjd med detta så länkar du i premier till din/dina högupplösta filer...pang , du har dina klippta film med 50p. Väldigt vanlig sätt att klippa även med feta datorer och tar ingen datakraft som i vanliga fall. Jag kan köra 50/60p med 4 meg i ram på detta sätt;) |
| Besvara med citat |
|
|
#17 |
|
|
"Media encoder" finns det i Premier?
Gör det då samma sak som MPEG Streamclip? |
| Besvara med citat |
|
|
#18 |
|
|
Adobe Media Encoder är ett eget program som man får tillsammans med Premiere Pro (ME går inte att skaffa på annat vis). Det kan i princip allt som MPEG-streamclip kan och lite till, och med ett mycket bättre gränssnitt och användarvänlighet. Som vanligt går det alltid att tanka hem Premiere som trial och prova.
|
| Besvara med citat |
|
|
#19 |
|
|
O vad är det till för?
|
| Besvara med citat |
|
|
#20 |
|
|
Videokodningsprogram, dvs. göra om ett videoformat/fil till ett annat.
http://www.adobe.com/se/products/mediaencoder.html |
| Besvara med citat |
|
|
#21 |
|
|
En länk som ger lite info om varför det kan vara intressant att använda 50/60p för att filma när det är lite action. Skulle man sedan i redigeringen vilja gå på lägre framerates så är det bara att kasta varannan bildruta och få 25/30p.
http://www.red.com/learn/red-101/high-frame-rate-video |
| Besvara med citat |
|
|
#22 |
|
|
Hej.
Kan du tipsa mig om inställningar i Vegas? Jag får omöjligen till det. Snabba rörelser i filmen blir hackiga. (Däremot blir statiska sekvenser nästa alltid OK hur man än gör) Kameran är Panasonic HDC SD90. Levererar både 50i och 50p. Jag har kört alla möjliga templates i propereties och provat med olika renderingar. Jag har hämtat filerna till Vegas direkt från SD-kortet eller från hårddisken via HD writer (medföljande program till kameran) När jag spelar upp filmerna i kameran till TV'n så blir rörelserna mycket fina. Både i 50i och50p. Men givetvis vill jag redigera filmerna och spela upp i datorn eller med mediaspelare till TV. Tacksam för hjälp med detta problem som jag brottats med allför länge och alltför sent på kvällarna. J O |
| Besvara med citat |
|
|
#23 |
|
|
Puff.
Någon som har förslag till lösning? |
| Besvara med citat |
|
|
#24 |
|
|
Först och främst... det finns ingen 50i / 50p grej... 50 är bilder per sec. i/p är hur dessa bildrutor är uppbygda... och har inget med varandra att göra 1080p50 är mera rätt ;)
Men förmodligen handlar det om att din dator inte riktigt klarar av att spela upp dem. Ta en 1080p50 och rendera den som kanske 720p50 och spela upp, det gör det enklare för datorn. Sen vill du bara köra p-rutor om du har snabb action som tex go-cart eftersom i bara tar halva bildrutor åt gången, vilket gör att en gocart hinner flytta på sig om än marginellt mellan rutorna och det blir mycket mycket hackigare vid uppspelning... |
| Besvara med citat |
|
|
#25 |
|
|
Det är olika beteckningar i olika program. En del program säger faktiskt 50i.
Problemet är också att jag provar olika renderingar bl.a 720-25p. Det finns ingen rendering 720-50p i Vegas. Det finns olika templates t.ex 1080-50i och 720-50p. Enligt manualen ska man välja den template som man senare vill rendera i. Jag har också en ny mediaspelare som bör klara av äkta HD till TV'n. (Att min dator är out of date och inte klarar av att visa 1080 vet jag) Men jag tycker att det borde gå att få fram filer som spelar upp i mediaspelaren lika bra som kameran gör det från originalen. I annat fall borde det gå att göra det i ett mindre format som 720. Ni som har Vegas, flyter rörelserna på i preview-fönstret eller blir det suddigt och hackigt? MVH J O |
| Besvara med citat |
|
|
#26 |
|
|
Jan Olof, här kommer lite info hur jag sätter upp om jag vill ha 50p i vegas. Nu använder jag vegas pro, men tror att inställningarna är likadana i movie versionen.
Först kan du använda fliken utforskaren för att se vad du har för innehåll i din fil. Det skall stå 50.000 fps progressive om du verkligen har en äkta 50p fil. På bilden syns en fil från min panasonic sd700 Inställningarna för projektet skall se ut som bilden nedan visar. viktigt är field order: Progressive och framrete: 50 På min bärbara 2GHz har jag en fin preview i högsta upplösningen, men om jag gör övertoningar mellan klipp behöver jag ibland gå ner i upplösning. På preview fönstret så kan man välja kvalitet genom dropdown boxen ovanför previewfönstret. Välj preview->half, men om det fortfarande är hackigt prova med preview -> quarter Så till renderingen. I min version fanns det ingen färdig template som matchar 50p i en mp4 container så jag bar valde en existerande och gjorde customize på den. Välj customize template i första dialogrutan Då skall du få upp ett nytt fönster som ser ut så här. Se till att Field order är progressive och att frame rate är 50. I min fanns inte 50 som ett alternativ i listan, men man kan bara skriva in det med siffror och köra så blir det det man skriver in. Du kan sedan också ändra namnet på templaten högst upp och sedan trycka på spara så har du gjort en ny template till nästa gång. Jag hoppas verkligen att dialogrutorna ser ungefär likadana ut i din version så att detta kan vara till någon hjälp. |
| Besvara med citat |
|
|
#27 |
|
|
Tack Mårten för ditt engagemang och utomordentliga information.
Nu blev det skillnad när jag renderade en testsnutt med bilar i hög fart. Det såg bra ut så väl i datorn som på TV'n. Det blir till att alltid köra i 1080-50p med kameran fortsättningsvis när det är snabbare tempo än lunk i motivens rörelser. Det är skönt när man kan få hjälp av kunniga här FS som vet vad de talar om. MVH J O |
| Besvara med citat |
|
|
#28 |
|
|
Snyggt Mårten!
|
| Besvara med citat |
|
|
#29 |
|
|
Glömde säga att du när som helst kan hoppa mellan 25p och 50p i projektinställningarna. Om du kör i 25p och kameramaterialet är i 50p så skall vegas automatiskt kasta varannan bildruta. Men ibland har jag fått defekter i rutorna ändå, det har då berott på att vegas försöker göra någon magisk resampling, men det kan man slå av genom att högerklicka på klippet och välja properties. I dialogrutan väljer man då disable resample.
|
| Besvara med citat |
|
|
#30 |
|
|
+1! Agreed!
|
| Besvara med citat |
![]() |
| Bokmärken |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
| Ämnesverktyg | |
| Betygsätt det här ämnet | |
|
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:05.
Sök i forum
Forumkategorier
- Fototeknik
- Intresse / Inriktning
- Bilden i fokus
- Efter exponeringen
- Handla
- Utrustningsfrågor
- Foto som jobb (eller vägen dit)
- Fotosidan.se
- Annat
- Grupper och Klubbar
Senaste nyheterna
- FS-profilen: Bloggen föder Majas fotointresse
- Vår drömfotoresa till Namibia - kort reserapport
- Nya objektiv från Samyang
- Från dröm till dödlig diagnos
- Koppla Lightroom till Fotosidan - Säg hejdå till krånglig bilduppladdning!
- Ny bildvisningssida för förstorad bild
- Pentax Q7 – kvalitetskompakt med utbytbara objektiv
- Pentax K-50 och K-500 – med eller utan vädertätning
- Test: Tre kvalitetskompakter med hög ljusstyrka
- Kompakt fisköga till Samsung NX