|
|
#196 |
|
|
Är det extremt sällan som man kan se norrsken på himlen så långt ner som mellersta Småland eller händer det titt som tätt?
Skulle så gärna försöka fotografera norrsken uppåt norr från Jönköping. |
| Besvara med citat |
|
|
#197 |
|
|
Norrsken är då och då synliga ända nere hos er. Gissar att en 5:a till 6:a på norrskensprognosen behövs för det: http://www.gi.alaska.edu/AuroraForec...ope/2012/03/14
På kartan i länken ser man hur långt söderut norrskenet beräknas bli synligt, klicka på europavyn. Observera den tunna gröna randen, den anger en ungefärlig gräns för hur långt ner norrskenet kan vara synligt lågt vid horisonten. Om jag skall gissa har ni haft norrsken kanske 4-6 ggr nere hos er sedan i höstas då det blev mörkt. Vid två-, tre av dessa tillfällen har det nog varit någorlunda starkt. Men det är en gissning. Håll koll på prognoserna och magnetometern i Kiruna/Lycksele och åk ut rustad med tålamod då det ser bra ut. Man kan få vänta flera timmar på att norrskenet skall blomma upp. Även om prognosen är bra är det heller inte säkert att det blir något. |
| Besvara med citat |
|
|
#198 |
|
|
Tackar, ska hålla ett öga på prognoserna och försöka vara vid plats när det väntas inträffa, om det nu gör det.
|
| Besvara med citat |
|
|
#199 |
|
|
Kvällen gav ett Norrsken med härliga färger..
|
| Besvara med citat |
|
|
#200 |
|
|
Fick fina bilder här uppe i Umeå:
|
| Besvara med citat |
|
|
#201 |
|
|
Vy över en camping
Intressant och lärorik tråd för mig.
Jag tog några bilder på campingen i Kåbdalis förra helgen. Man ser även planeterna Venus och Jupiter till vänster i bilden. Lugnt och fridfullt, eftersom dom flesta gästerna var på puben. Dock lite problem med det kringliggande ljuset, men helt klart en sevärd upplevelse. Jag hoppas på fler tillfällen snart, och håller stativet redo. M.V.H /Tobias |
| Besvara med citat |
|
|
#202 |
|
|
Riktigt bra med norrsken här uppe i Kiruna natten till i onsdags
|
| Besvara med citat |
|
|
#203 |
|
|
Det var fint här nere också: http://www.fotosidan.se/blogs/noktur...rskensnatt.htm
Tiden runt vår- och höstdagjämning skall ju vara bra för norrsken, och det verkar stämma. |
| Besvara med citat |
|
|
#204 |
|
|
Fint i Luleå också
Var mycket läckert i Luleå natten till onsdag också!
|
| Besvara med citat |
|
|
#205 |
|
|
Norrsken
Var ute med bilen och stötte på ett svagt norrsken, hade kunnat stanna längre om det inte vore för att det ska vara så obehagligt att vara ute i mörka skogen sent om kvällen helt själv :)
http://obj.fotosidan.se/obj/photo/b8...d0005c1f6b.jpg (vet inte hur man lägger in en bild så den syns i forumet) |
| Besvara med citat |
|
|
#206 |
|
|
:-) Det är en vanesak. Speciellt om hösten då det är mer eller mindre kolsvart innan snön kommer. Tjusigt fångat norrsken förresten.
|
| Besvara med citat |
|
|
#207 |
|
|
Ja nu är ju norrskenssäsongen här igen. I alla fall mitt i mörkaste natten. Det blir inte riktigt mörkt här ännu, men tillräckligt. Såg igår på magnetometern att det var aktivitet, men det var både väl mulet och hade inte riktigt hunnit mörkna ordentligt. Jag åkte i alla fall inte ut och spanade med kameran. Men vilken kväll som helst nu så kan man nog få det första fototillfället. Har hittat ett nytt ställe i sommar att testa norrskensfoto på, brukar ju annars åka till samma ställe hela tiden. Håller tummarna för en bra säsong :-)
|
| Besvara med citat |
|
|
#208 |
|
|
Nu redan syns de första stjärnorna mot en mörkblå kvällshimmel. Det skall säkert också bli någon norrskensbild. Man har behagat placera lampa för vägbelysning framför fönstren, så natthimlen syns inte längre så tydligt.
|
| Besvara med citat |
|
|
#209 |
|
|
Här där jag bor är det så bra att gatubelysningen släcks efter midnatt någon gång, så då syns natthimlen bra från balkongen. Tittar jag nu ser jag också stjärnor i luckorna mellan molnen. Men ingen aktivitet på magnetometern ännu :-)
|
| Besvara med citat |
|
|
#210 |
|
|
Det är på gång något slags halft solfläcksmaximum nu och nästa år med omkring 100 solfläckar, så det bör bli något norrsken i varje fall.
http://solarscience.msfc.nasa.gov/SunspotCycle.shtml |
| Besvara med citat |
![]() |
| Bokmärken |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
| Ämnesverktyg | |
| Betygsätt det här ämnet | |
|
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:18.
Sök i forum
Forumkategorier
- Fototeknik
- Intresse / Inriktning
- Bilden i fokus
- Efter exponeringen
- Handla
- Utrustningsfrågor
- Foto som jobb (eller vägen dit)
- Fotosidan.se
- Annat
- Grupper och Klubbar
Senaste nyheterna
- Europas natur visas i Stockholm under sommaren
- En dryg vecka kvar på första uppladdningen!
- FS-profilen: Bloggen föder Majas fotointresse
- Vår drömfotoresa till Namibia - kort reserapport
- Nya objektiv från Samyang
- Från dröm till dödlig diagnos
- Koppla Lightroom till Fotosidan - Säg hejdå till krånglig bilduppladdning!
- Ny bildvisningssida för förstorad bild
- Pentax Q7 – kvalitetskompakt med utbytbara objektiv
- Pentax K-50 och K-500 – med eller utan vädertätning