Annons
Gammal 2012-09-30, 15:59   #2326

Här kan du läsa på Tftcentral hur man ställer in och sedan kalibrerar U2410. De använder LaCie's Blue Eye Pro så tillvägagången kanske är anorlunda för dig? Gå ned till stycket "Calibration Results"
http://www.tftcentral.co.uk/reviews/...dell_u2410.htm
Besvara med citat   
Gammal 2012-10-01, 10:44   #2327

pmtl skrev: Har precis köpt en Dell U2410 som fått ganska bra recensioner. Vet dock inte om jag ska vara nöjd.... Det finns lite färgskiftning i kanterna, ffa vänster sida och då bara ett par cm ut. Inget som egentligen stör vid bildbehandling.
Den skärmen (eller snarare panelen som används) är ökänd för det fenomenet. Det finns bra exemplar men jag åkte på 3 utbytesskärmar innan jag fick en som jag tyckte var inom marginalerna. Om du köpt den ny så rekommenderar jag att kontakta Dell.
Besvara med citat   
Gammal 2012-10-01, 22:42   #2328

Tack för svar.

Ang TFTcentrals kalibrering så funkar helt enkelt inte deras inställningar för min skärm. Som sagt får jag gå ned till 0 på skärmen för att komma i närheten av ljusstyrka på 120.

Är det någon som har uppfattning om det är "dumt" att påverka ljusstyrkan genom att minska "gain" i RGB?
Besvara med citat   
Gammal 2012-10-01, 22:58   #2329

pmtl skrev: Tack för svar.

Ang TFTcentrals kalibrering så funkar helt enkelt inte deras inställningar för min skärm. Som sagt får jag gå ned till 0 på skärmen för att komma i närheten av ljusstyrka på 120.

Är det någon som har uppfattning om det är "dumt" att påverka ljusstyrkan genom att minska "gain" i RGB?
Märkligt att du behöver gå ner så mycket i ljusstyrka. Det behöver inte jag med samma skärm (har dock sänkt rejält). Kan det ha med det omgivande ljuset att göra må tro?
Besvara med citat   
Gammal 2012-10-01, 23:01   #2330

Hmm, jag tror inte det. Har kalibrerat i ganska mörkt rum som jag tror är rekommenderat.... Men som sagt är jag förvånad över ljusstyrkan eftersom alla recensioner jag läst så har man hamnat runt 30 på skärminställningen.
Besvara med citat   
Gammal 2012-10-01, 23:09   #2331

pmtl skrev: Hmm, jag tror inte det. Har kalibrerat i ganska mörkt rum som jag tror är rekommenderat.... Men som sagt är jag förvånad över ljusstyrkan eftersom alla recensioner jag läst så har man hamnat runt 30 på skärminställningen.
Runt 30 tror jag att det blev för mig med. Jag gjorde två kalibreringar en för dagsjus (använder en dagsljuslampa) och en för kvällen utan omgivande ljus. Är inte så säker på att det alltid är bäst att kalibrera för mörk omgivningsljus även om många tycker om att jobba när det är mörkt. Men jag kan inte så mycket om kalibrering så det är bättre om någon annan kan svara på dina frågor.
Besvara med citat   
Gammal 2012-10-01, 23:23   #2332

Ljussätter man rummet själv, är min erfarenhet att man kan välja ganska fritt hur ljust eller mörkt man vill ha det.

Får man in dagsljus också så är det knivigt att få till det på dagen då både ljusstyrka och vitbalansen på omgivningsljuset ändrar sig. Vid dessa tillfällen tycker i alla fall jag att det blir bättre av att ha en lite ljusare bildskärm.

/Karl
Besvara med citat   
Gammal 2012-10-02, 09:48   #2333

easyrider skrev: Runt 30 tror jag att det blev för mig med. Jag gjorde två kalibreringar en för dagsjus (använder en dagsljuslampa) och en för kvällen utan omgivande ljus.
Att sitta i totalt mörker är inte bra. Dagsljusbelysning är bra och en ljusstyrka på 30-100 lux är en vettig belysningsnivå.

Stefan
Besvara med citat   
Gammal 2012-10-03, 14:55   #2334

Ny skärm
Alternativ jag funderar över är 24 tummare
Användning foto

NEC Multisync P241W
NEC Multiisync PA341W (Verkar vara samma som ovan men P-IPS ist för E-IPS och kan visa flera färger)
Eizo Flexscan EV2436W IPS
Eizo Flexscan SX2462WF H-IPS
Eizo Flexscan SX2462W IPS

Funderat också över Eizos Coloredge men passerar då 10000 kr och det känns väl kanske lite mycket

Synpunkter - råd?
Besvara med citat   
Gammal 2012-10-03, 15:02   #2335

aasaboe skrev: Jag söker också ny skärm, vill ju ha "bra" men utan att bli ställd på bar backe ;-) Vad säger ni experter om Asus PA 246Q?

Länk: http://www.asus.se/Display/LCD_Monit...specifications
Jag är ingen expert, men använder denna skärm dagligen sedan ett år eller så, och är helt nöjd. Fotograferar mycket och i aRGB.
Besvara med citat   
Gammal 2012-10-03, 15:17   #2336

Ingen expert jag heller, jag köpte en Asus PA 246Q och en Colormunki, jag känner mig mycket belåten med dem.
Besvara med citat   
Gammal 2012-10-03, 22:19   #2337

stefohl skrev: Att sitta i totalt mörker är inte bra. Dagsljusbelysning är bra och en ljusstyrka på 30-100 lux är en vettig belysningsnivå.

Stefan
Du är en klippa! Jag brukar sitta med dagsljuslampan på. Problemet är bara att den är så ljusstark, skulle gärna haft en svagare. Kan det vara en fördel med ett starkt ljus från lampan för att hålla färgtempraturen konstant? Jag tänker främst på dagen för att inte dagsljuslampan ska bli utkonkurrerad av dagsljuset som kommer in genom fönstret om jag sitter framför skärmen på dagen.

En annan fråga. När går det att beställa din bok digital bild 3.0? Den var slut på profiler.
Besvara med citat   
Gammal 2012-10-03, 22:26   #2338

easyrider skrev: Du är en klippa! Jag brukar sitta med dagsljuslampan på. Problemet är bara att den är så ljusstark, skulle gärna haft en svagare. Kan det vara en fördel med ett starkt ljus från lampan för att hålla färgtempraturen konstant? Jag tänker främst på dagen för att inte dagsljuslampan ska bli utkonkurrerad av dagsljuset som kommer in genom fönstret om jag sitter framför skärmen på dagen.

En annan fråga. När går det att beställa din bok digital bild 3.0? Den var slut på profiler.
Jag sitter med neddragna gardiner om dagarna. IKEA:s mörkläggning fungerar utmärkt, inte bara i Saudiarabien, utan också i Sverige. En stark dagsljuslampa? Du kan inte rikta den upp i taket, så att du får ett mjukt allmänljus?

Digital Bild 3.0 finns inte mer. Men jag arbetar på uppföljaren för fullt, kommer gå till tryckeriet vilken dag som helst nu.
Besvara med citat   
Gammal 2012-10-03, 23:05   #2339

easyrider skrev: Problemet är bara att den är så ljusstark
Om du inte kan rikta den uppåt som Stefohl föreslår så brukar en dimmer kunna lösa det om lampan tillåter.

/Karl
Besvara med citat   
Gammal 2012-10-04, 09:29   #2340

Gille Spie skrev: Alternativ jag funderar över är 24 tummare
Användning foto

NEC Multisync P241W
NEC Multiisync PA341W (Verkar vara samma som ovan men P-IPS ist för E-IPS och kan visa flera färger)
Eizo Flexscan EV2436W IPS
Eizo Flexscan SX2462WF H-IPS
Eizo Flexscan SX2462W IPS

Funderat också över Eizos Coloredge men passerar då 10000 kr och det känns väl kanske lite mycket

Synpunkter - råd?

Låt mig omformulera min fråga.
Prestandamässigt väsentligen likartade skärmar ska man då välja NEC eller Eizo? Inser att det också är en "diffus" fråga men vill ändå ställa den.
Besvara med citat   
Svara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:38.

Aifo AB - Tether Tools Kamera och Datatillbehör