Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

OM-D E-M5 tips och tricks

Produkter
(logga in för att koppla)

paddmannen

Aktiv medlem
Lightroom lägger automatiskt bilderna i en separat mapp per dag när man importerar.
Jag har provat att importera med lightroom men då skapade LR en enda mapp med dagens datum där alla bilder (från olika datum) lades, istället för en mapp per datum.
Men det kan kanske vara nån kryptisk inställning i LR som gör att det blir så.
Det verkar som om det finns hopp trots allt.
 

paddmannen

Aktiv medlem
Om du kör Mac så kan du få ett shellscript som jag har skrivit som sorterar in bilderna i en mapp per dag, baserat på datumet i EXIF.

(Scriptet går att anpassa till andra system än Mac, men det är inget jag har tid med för tillfället.)
Tyvärr kör jag med PC, men tack för erbjudandet.
 

Agent00soul

Aktiv medlem
Tyvärr kör jag med PC, men tack för erbjudandet.
Jag har kört Lightroom på PC sedan en av de första versionerna. Jag har alltid fått bilderna i separata mappar per dag. Det tror jag var default när jag började använda programmet, men det kan förstås hända att det inte är det på de senaste versionerna. I varje fall går det bevisligen att ställa in så man får det så – även på PC-versionen.
 

mapem

Aktiv medlem
När man importerar kan man välja mål i högra kolumnen, och då kan man också välja hur bilderna sorteras, bland annat efter datum. Men det kanske du har koll på redan. När jag importerar hamnar alltid bilderna i mappar med det datum de togs och inte när de importeras. Det har varit likadant med alla fem kamerorna jag använt. Eller sex om man räknar in mobilen. Och jag har inte ändrat något. Har kört LR från 1.3 tror jag till 4.1 på PC. Jag importerar aldrig direkt från kameran utan tar ut kortet och sätter i en läsare på datorn eller lös USB-läsare om det är CF-kort. Om nu det har någon betydelse.
 

Agent00soul

Aktiv medlem
När man importerar kan man välja mål i högra kolumnen, och då kan man också välja hur bilderna sorteras, bland annat efter datum. Men det kanske du har koll på redan. När jag importerar hamnar alltid bilderna i mappar med det datum de togs och inte när de importeras. Det har varit likadant med alla fem kamerorna jag använt. Eller sex om man räknar in mobilen. Och jag har inte ändrat något. Har kört LR från 1.3 tror jag till 4.1 på PC. Jag importerar aldrig direkt från kameran utan tar ut kortet och sätter i en läsare på datorn eller lös USB-läsare om det är CF-kort. Om nu det har någon betydelse.
Exakt så gör jag också. Då funkar det bevisligen.
 

mapem

Aktiv medlem
Focus peaking finns redan i OM-D!

Prova detta trick: Kör jpeg+raw. Vrid programratten till ART. Välj filter 11. Vrid på fokusringen. Då blir det en svart kontur där skärpan är. Tryck av. På kameradisplayen ser man bara den fula jpeg-bilden som blir följden av filtret, men ladda ner den till datorn och se att raw-bilden är oförvanskad av filtret och har skärpan där man ville ha den. Enkelt och fiffigt.

Kolla här: http://www.youtube.com/watch?v=UpOqo6gA92Y

eller här: http://www.youtube.com/watch?v=k8rC-XVZVYs

Tips från dpr m43-forum
 

PMD

Aktiv medlem
Koolt. Det fungerar hyfsat bra, men kanske inte så jätteexakt. Det kan nog vara användbart ibland med MF-objektiv.

Det fungerar bäst om man stänger av "MF Assist", tycker jag.

En nackdel är att Super Control Panel inte finns Art-mode.
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
Koolt. Det fungerar hyfsat bra, men kanske inte så jätteexakt. Det kan nog vara användbart ibland med MF-objektiv.

Det fungerar bäst om man stänger av "MF Assist", tycker jag.

En nackdel är att Super Control Panel inte finns Art-mode.
Jag provade också, men gillade det inte, eftersom sökarbilden blir väldigt svårtolkad. Möjligen om man lägger in den som en "Myset" och kan ta fram den på enklare sätt än att gå in i menyn. Jag tycker att precisionen är tillräcklig och misstänker att funktionen kan vara användbar när man tiltar.

Det var ett rent litet helsike av bläddrande i menyer innan jag hittade nr 11. Någonting i mina inställningar gjorde att jag bara hade tillgång till filter 1 och 12. Jag gav till slut upp och gjorde en återställning av kameran för att få tillbaka alla artfilter.
 

mapem

Aktiv medlem
Jag tycker det funkar riktigt bra, trots allt. Vetskapen om detta knep borde föranleda Olympus att i nästa firmware ta med en focus peaking-funktion utan omvägar. Det kan ju knappast vara svårt.
 

Daniel Cederberg

Aktiv medlem
Hemliga menyer

Vet inte om jag postade det här förut, det är ju samma princip på alla Oly:

(provas på egen risk)

1. Power on with [menu] held down.
2. When LCD lights, release [menu].

3. [menu], [down] to spanner,
, [down] to LCD brightness,
[info] [ok].

You're now at the banner which states the model name. From here you can go a number of ways -

4. [up] [down]
[shutter] [up] for page 1 of status and then
or [down] or
for further status pages.

and/or

5. [up] [down]
[shutter] [ok] for test parameter settings. Caution: I suspect that these settings could render your camera inoperable or unreliable.

and/or

6. Hold [menu]+[ok] together for a few seconds to get the hardware reset screen. [ok] to proceed. You'll know that the reset is successful if the time and date need setting when you next power the camera up.​
 

PMD

Aktiv medlem
En nackdel är att Super Control Panel inte finns Art-mode.
Ah, men enligt en av länkarna i inlägg #46 så kan man välja art filter 11 utan att vrida programratten till Art. I Super Control Panel kan man välja filter uppe till höger. Det betyder att om man har programratten i något vettigt läge (som t.ex. M) så har man alla inställningar till hands som annars försvinner om man har programratten i läge Art.
 

paddmannen

Aktiv medlem
När man importerar kan man välja mål i högra kolumnen, och då kan man också välja hur bilderna sorteras, bland annat efter datum. Men det kanske du har koll på redan. När jag importerar hamnar alltid bilderna i mappar med det datum de togs och inte när de importeras. Det har varit likadant med alla fem kamerorna jag använt. Eller sex om man räknar in mobilen. Och jag har inte ändrat något. Har kört LR från 1.3 tror jag till 4.1 på PC. Jag importerar aldrig direkt från kameran utan tar ut kortet och sätter i en läsare på datorn eller lös USB-läsare om det är CF-kort. Om nu det har någon betydelse.
Sådär, nu har jag fått ordning på det. Lätt som en plätt om man bara importerar med lightroom från minneskortet. Kör man däremot import med lightroom från kameran så hamnar alla bilderna i en enda folder, oavsett datum.

En får tacka för råd och dåd.
 

mapem

Aktiv medlem
Ah, men enligt en av länkarna i inlägg #46 så kan man välja art filter 11 utan att vrida programratten till Art. I Super Control Panel kan man välja filter uppe till höger. Det betyder att om man har programratten i något vettigt läge (som t.ex. M) så har man alla inställningar till hands som annars försvinner om man har programratten i läge Art.

Jo det funkar ju att göra så också och det är väl snabbare. Och smartare om man annnars bara kör raw. På kameradisplayen ser man den förvanskade "konst"-bilden, men i Lightroom blir det en oförvanskad bild. Med skärpan på förhoppningsvis rätt ställe!
 

Bussmicke

Aktiv medlem
När man importerar kan man välja mål i högra kolumnen, och då kan man också välja hur bilderna sorteras, bland annat efter datum. Men det kanske du har koll på redan. När jag importerar hamnar alltid bilderna i mappar med det datum de togs och inte när de importeras. Det har varit likadant med alla fem kamerorna jag använt. Eller sex om man räknar in mobilen. Och jag har inte ändrat något. Har kört LR från 1.3 tror jag till 4.1 på PC. Jag importerar aldrig direkt från kameran utan tar ut kortet och sätter i en läsare på datorn eller lös USB-läsare om det är CF-kort. Om nu det har någon betydelse.
Gör precis likadan själv, den enda "kameran" som vägrar är min gamla Iphone 3Gs som tjejen tagit över. Har några bilder där jag vill tanka över, hur gör jag?
 

Leaflet

Aktiv medlem
När jag är ute och plåtar med en singel fokuspunkt så hoppar den fram och tillbaka och verkar leva ett eget liv. Jag vill ha den i mitten och stanna kvar där. Jag får gå in i info och ställa tillbaka den hela tiden. Är det jag som är dum i huvet eller någon mer som känner igen det?
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
När jag är ute och plåtar med en singel fokuspunkt så hoppar den fram och tillbaka och verkar leva ett eget liv. Jag vill ha den i mitten och stanna kvar där. Jag får gå in i info och ställa tillbaka den hela tiden. Är det jag som är dum i huvet eller någon mer som känner igen det?
Tyvärr, så är det. Du får peta dit en egen fokuspunkt med petskärmen och använda en av knapparna för att aktivera den, så kommer ingenting att hoppa.

Och hoppar gör den väl inte heller om du inte råkar peta på någon av knapparna? Det finns någon knapp som är förprogrammerad, och du kan ställa in att den ska återvända till vald punkt, men om du använder den egna punkten, så kan du bestämma dess storlek.

Jag använder en egen fokuspunkt, som jag aktiverar med Fn2. Jag har den i regel ställd på så liten som det bara går, och om jag vill flytta den, använder jag pilarna om jag har kameran vid ögat, annars petskärmen.
 

Leaflet

Aktiv medlem
Tack för svaret! Det får bli en djupdykning i manualen. Är ju fortfarande lite rookie på den här kameran. Och menyerna känns väl inte helt intuitiva......
 

Agent00soul

Aktiv medlem
När jag är ute och plåtar med en singel fokuspunkt så hoppar den fram och tillbaka och verkar leva ett eget liv. Jag vill ha den i mitten och stanna kvar där. Jag får gå in i info och ställa tillbaka den hela tiden. Är det jag som är dum i huvet eller någon mer som känner igen det?
Den ska inte flytta sig av sig självt. På min kamera är den alltid kvar i mitten.
Det du ska göra är att gå in i setupen och stänga av möjligheten att flytta fokuspunkten direkt med pilknapparna. Du kan då fortfarande flytta fokuspunkten med knapparna om du först trycker på den vänstra pilknappen.
 
ANNONS