Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

FF RX1-serien kompletteras med RX1R - en version utan AA-filter

Produkter
(logga in för att koppla)

FlyerOne

Aktiv medlem
.
Sonys FF RX1-serie ska snart komma att kompletteras med en andra variant - RX1R. Är i princip samma kamera som RX1 men saknar AA-filter. R kanske står för Removed AA-filter? :)

Enligt rykterna ska den lanseras redan nu den 26 juni. Den ersätter naturligtvis inte RX1, utan båda versionerna kommer att säljas parallellt, enligt samma mall som Nikons D800 Normal- resp. D800E High Resolution varianter. Ska bli intressant att undersöka ifall Sony verkligen har plockat bort AA-filtret, eller kör med Nikons "latmansvariant"...

Eftersom det på senare tid plötsligt har blivit ett mode med bortplockade (eller neutraliserade) AA-filter, så är det kanske bäst att ge ett praktiskt råd. En kamera med bortplockat AA-filter kan vara intressant för den som huvudsakligen fotar ute i spenaten, men så fort vi kommer tillbaka till "civilisationen" igen så har vi massor av räta linjer och annat runtomkring oss. Utan AA-filter så får vi mycket mer artefakter som moiré och taggiga linjer. De allra, allra flesta användare får enligt min uppfattning mycket mindre problem och mycket bättre kameror för allmänt bruk ifall de väljer versioner MED AA-filter. Det är ju inte för inte som tillverkarna tidigare knappast tillhandahållit några AA-filterlösa modeller alls, utan vid förfrågan förklarat varför detta för det mesta inte är bra. Tills nu, som sagt, när det plötsligt blivit ett mode pga att många tydligen tror att de får skarpare bilder utan några nackdelar alls. Vilket således inte alls är fallet.
.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Jag kan garantera dig att det aldrig, a l d r i g, ALDRIG någonsin kommer någon RX1-version med utbytbar optik. Samtliga Sonys R-kameror har haft fast optik. :)

Detta är dock inte alls detsamma som att Sony aldrig skulle komma med någon spegellös FF-kamera. Tvärtom, de håller i själva verket på och jobbar med just detta. Ska komma nästa år. Men den kommer inte att hetta R-någonting, utan kanske NEX-nåt (NEX innebär utbytbara objektiv).
.
 

genkakuzai

Aktiv medlem
Hade verkligen kunnat tänka mig en RX1R (eller en RX1:a faktiskt) som 35mm-komplement... fast då jag inte upplever storleken på mitt nuvarande system som något problem är det svårt att argumentera mot Sigmas suveräna 35mm f/1.4 istället :p Men trevligt vore det!
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Nä, för min del blir det nog en RX2 med bättre autofokus. Sen är saken biff! Kommer aldrig lyfta en systemkamera igen då! Men som det är nu får jag nöja mig med min D600 i några år till.. men sen.. oherregud, kan knappt tänka på det utan att det pirrar i magen! Fullformat i ett litet smidigt paket.. Det var ju nästan så man trillade av stolen när RX1 släpptes.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Sony RX1R lanseras officiellt idag, samt RX100 II

.
Idag kommer RX1R, samt RX100 II att lanseras officiellt.

Enda skillnaden mellan den första versionen, RX1, och den nya är att Anti-Aliasing-filtret är borttaget.

Kortfattat innebär detta att man i praktiken får en tydligt skarpare bild vid natur- och landskapsfotografering, den maximalt möjliga upplösningen ökar (upplösning är således INTE lika med antalet Megapixlar, som många tycks tro). Båda kamerorna har samma 24 Mp-sensor.

Nackdelen är förstås att när man fotar inne i "civilisationen", med en massa människortillverkade konstruktioner - dvs räta linjer och fina linjer som repeterar sig så får man artefakter, där som bekant taggiga linjer och moiré är vad man vanligen störs av. Likaså är det förstås bättre att välja kameror med AA-filter ifall man fotar andra fina strukturer som tyg och kläder.

Som jag skrev redan i mitt första inlägg så är RX1R intressant för dem som fotar mycket ute i "spenaten", men för allmänt bruk blir det ju för det mesta en hel del räta linjer och strukturer i bilderna, och då blir det förstås mindre problem ifall AA-filtret inte är borttaget. Blir klart mindre jobb vid efterbehandlingen om kameran har detta filter.

Båda versionerna kommer att säljas parallellt på samma sätt som gäller för Nikon D800 / D800E-paret.

Ifall det i övrigt kommer att bli exakt samma samma som för Nikon har jag inte fått några klara indikationer om ännu. D800E-versionen är ju dyrare, men uppgifterna när det gäller RX1R har varit att den antingen kommer att ha samma pris som RX1, eller också att den kommer att bli kanske 3, 4 eller 5.000 kr dyrare.

Likaså har jag inte hittat några uppgifter om ifall AA-filtret faktiskt är fysiskt borttaget, eller ifall man har använt samma "latmansmetod" som i D800E. Där finns ju de båda AA-filterplattorna fortfarande kvar, men istället för att de är vridna 90 grader i förhållande till varandra så har man vänt den ena filterskivan åt motsatt håll. Effekten blir då att den första skivan "suddar till" de inkommande ljusstrålarna på vanligt sätt, medan den andra bryter tillbaka strålarna sedan.

Detta är ju inte helt populärt bland alla Nikon-användare, men förklaringen är att det var enklare för Nikon att göra på detta sätt. Hade de istället tagit bort det helt, så hade strålgången ändrats något, och de hade fått montera sensorn med ett lite annat avstånd till objektivflänsen. Vilket naturligtvis produktionsmässigt är mindre rationellt.
.
 
Senast ändrad:

FlyerOne

Aktiv medlem
Forts.

Hur Sony har valt att göra är ännu inte känt i stora vida världen (numera = WWW). Det är dock tänkbart att de faktiskt har valt att plocka bort AA-filtret rent fysiskt. De har ju bara ett enda fast objektiv att ta hänsyn till, så detta skulle ju ge mindre problem för dem än Nikon skulle ha fått.

Dock hoppas många (i kamerans relativt sett tämligen lilla nisch) att det ska komma andra versioner av RX1 med andra brännvidder, och ifall Sony tänker uppfylla detta så är det troligare att de också har valt "latmansmetoden" pss som Nikon. Mest efterfrågat är en 50 mm version, men vissa vill hellre ha en ännu något vidvinkligare version, 28 mm (vilket jag för egen del anser mindre sannolikt - tror inte att efterfrågan är tillräckligt stor för en sådan version).

Trots detta kanske Sony ändå har valt att plocka bort AA-filtret fysiskt. Ett av Sonys valspråk är ju som bekant like.no.other, så det kan ju tänkas att de därför har valt att inte göra på samma sätt som Nikon. :)

Tillägg: Med tanke på att Sony väljer att komma ut med en ännu mera "nischad" version, så kanske RX1-försäljningen inte är så liten som de flesta av oss tror, för då skulle de ju inte utvidga linen. Och Sony säjer ju själva att de är mycket nöjda med hur RX1 gör ifrån sig, så...

Trots allt gnäll på att den är "för dyr"... Vilket jag aldrig har förstått (även om den är för dyr för min del, men det har inte ett skvatt med saken att göra). Häpnadsväckande ofta kommer man fram till detta genom att jämföra RX1-priset med ett D600 eller 6D-kamerahus UTAN något motsvarande toppklassigt objektiv. Även det "ansedda" DPReview gör denna rejäla blunder (och Foto också, verkar det). Och påfallande ofta glömmer man också bl.a. att den väger mindre än 5 hg samt går ner i en jackficka, vilket inga andra av marknadens digitala fullformatare gör (åtminstone inte i några av mina jackfickor).
.
 
ANNONS