Annons

Blindtest för att avgöra bildkvalitet/brus för olika hus och ISO-tal..

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Aktiv medlem
Det diskuteras just nu på fotosidan huruvida det är värt att ta steget upp från APS-C till FF av bildmässiga skäl. "Alla" vet att bilder från fullformat har potential att visa mindre brus än bilder från APS-C om samma ISO-tal har använts. Många hävdar att man inte ser skillnad ifall man inte gör riktigt stora utskrifter - typ större än A2 eller så. Andra hävdar att det är stor skillnad i bildkvalitet mellan formaten.

Jag gjorde därför en helt ovetenskaplig liten test (ett blindtest) för att se om jag kunde uppleva någon skillnad vad gäller brus/renhet för olika kamerahus och ISO-tal. Jag laddade ner en drös med testbilder från Cyberphoto som jag i Photoshop bara storleksförändrade och la på lite skärpa på. Bilderna föreställde samma motiv. Därefter blandade jag om filerna i mappen så att jag inte skulle veta vilket hus och vilket ISO-tal bilden var tagen med.

Det ska sägas att skillnad i brus blir lite mindre uppenbart vid utskrift än vid skärmtittande, men eftersom det oftast är på skärmen man tittar på sina bilder så är upplevelsen av dem där inte helt oväsentlig. Min skärm är en 27-tummare, så bilderna storleksförändrades till 1920x1080 pixlar. Mitt avstånd till skärmen är normalavstånd, dvs runt en meter eller så.

OK..här kommer mina SPONTANA reaktioner och tankar när jag tittade på dem olika bilderna (kom nu ihåg att jag inte visste vilket hus eller vilket ISO-tal som använts för bilderna):

ISO 1600:

Canon 7D: Brus anas, men ser rätt bra ut.
Nikon D7100: En aning brus kan skönjas, men det ser överlag bra ut.
Canon 60D: Brus syns, men ser ändå helt okej ut.
Canon 70D: Ser jättebra ut - ganska ren bild.
Canon 6D: Ser helt fantastiskt ut - helt ren!


ISO 3200:

Canon 7D: Brus syns, men är ändå okej på min skärm.
Nikon D7100: Brus anas, men ser helt okej ut.
Canon 60D: Brus syns, men okej på skärmen.
Canon 70D: Ser mycket bra ut, men man kan ana lite brus.
Canon 6D: Fantastiskt bra!


ISO 6400:

Canon 7D: För brusigt för att användas på min skärm.
Nikon D7100: För mycket brus - ser inte snyggt ut. Skulle inte vilja använda bilden på skärmen.
Canon 60D: Mycket brus - skulle inte vilja använda bilden på skärmen.
Canon 70D: Brus syns - gränsfall för att användas på skärmen i denna bildstorlek.
Canon 6D: Ser otroligt bra ut - rent och snyggt!


ISO 12800:

Canon 7D: Ingen testbild.
Nikon D7100: Ser hemskt ut!
Canon 60D: Ser fruktansvärt hemskt ut!
Canon 70D: Bruset syns väldigt tydligt - inte alls snyggt. Skulle inte använda bilden på skärmen.
Canon 6D: Möjligtvis kan brus anas, men det ser fortfarande väldigt bra ut!


ISO 25600:

Canon 7D: Ingen testbild.
Nikon D7100: Jättefult!
Canon 60D: Ingen testbild.
Canon 70D: Ingen testbild.
Canon 6D: Brus syns, men fortfarande okej. Dock gränsfall för visning i denna storlek på skärmen.


Det var mitt lilla (högst ovetenskapliga) test. Man ska ju komma ihåg att olika objektiv har använts för dem olika testbilderna..och sedan är inte bilderna exponerade helt lika heller. Sådant kan eventuellt påverka hur bruset upplevs. MEN..med dessa förutsättningar som nu var så tycker jag personligen att skillnaden mellan de olika husens hantering av brus är väldigt tydlig. Fullformataren 6D hanterar bruset betydligt bättre än sina "småsyskon"..det är det ingen tvekan om i detta test. Och det gäller inte enbart på höga ISO-tal som 6400, utan även på ISO 1600 där bilden från 6D upplevs som allmänt "renare".

Enbart utifrån det här testet så måste jag personligen säga att jag helt klart tycker det är värt att ta steget upp till fullformat. Så pass mycket bättre tycker jag faktiskt att testbilderna från 6D:n ser ut!
 
Senast ändrad:

Graylingman

Aktiv medlem
Kul! Det där är precis sånt som jag önskar att jag orkade göra :)

Känner mig rätt nöjd ändå med att jag köpte en 70D, trots att den inte är lika bra som 6D. Jag ville inte överge cropfaktorn. Hade varit kul att se 50D i jämförelsen också ;)
 

iSolen.se

Guest
Nä, förmodligen inte - men blindtestet är inte tänkt att vara särskilt seriöst heller.. ;-)
Prova att lyfta skuggorna två steg och gör om samma test.

Inte prickar man alltid in exponeringen rätt och ofta är det någon del av bilden som behöver ljusas upp.

Sen kanske man ska visa lite större än 1920...det är ju bara 2 megapixlar. En vanlig utskrift är liiite mer.
 

forstheim

Aktiv medlem
en kanske man ska visa lite större än 1920...det är ju bara 2 megapixlar. En vanlig utskrift är liiite mer.
Svårt att visa större bild när inte skärmen är större. Jag ville ju se hur en bild såg ut nedskalad i storlek så att bilden täckte hela min 27-tums skärm. Större än så tittar inte jag på bilderna på min skärm... ;-)
 

antic

Aktiv medlem
Det är väl inte många som tittar på utskrifter men en handhållen enhet med retina skärm kan man väl ha som lägstanivå. Eller 4K kanske.
 

forstheim

Aktiv medlem
Sedan får man väl också nämna följande:

Bara för att en bild visar en massa brus så innebär inte det att den är oanvändbar. Inte ens på min 27-tums skärm faktiskt. Innehållet är trots allt viktigare än den uppvisade ytan - precis som hos oss människor alltså! ;-) Håller just nu på att kolla in dpreviews slideshow för olika kamerahus och där visas bl.a. en bild från Nikon 7100 tagen med iso 16000 (sextontusen). Bilden är brusig och skulle inte ha klarat mitt blindtest.. ;-) ..MEN trots det fungerar den för att kommunicera med mig. Och det är det viktiga i sammanhanget!
 

iSolen.se

Guest
Svårt att visa större bild när inte skärmen är större. Jag ville ju se hur en bild såg ut nedskalad i storlek så att bilden täckte hela min 27-tums skärm. Större än så tittar inte jag på bilderna på min skärm... ;-)
Det är väl bara at ställa in en annan zoomgrad...

Känns lite synd att skala ner fina 24MP-bilder till 2MP och sen jämföra bilden med en bild nedskalad från 10MP...för att sen inte se någon skillnad.
 

PMD

Aktiv medlem
Man ska göra jämförelsen med samma förutsättningar som man har när man tittar på bilder?

Den som alltid tittar på en skärm bör använda skärmen för jämförelsen, medan den som alltid gör utskrifter ska förstås jämföra utskrifter.
 
ANNONS