Annons

Nikon D810

Produkter
(logga in för att koppla)

at1981

Aktiv medlem
Nikon D810!

Hejsan!


Redan igår tisdag 15/7-14 fick jag leveransbesked att D810:an fanns för avhämtning men jag hade ej möjlighet igår att hämta den så jag gjorde det idag 16/7-14 istället! :).

"Rajala Pro Shop" i Stockholm stod för denna servicen att leverera före officiellt releasedatum! :D.


Jag har inte hunnit testa men jag har packat upp min tekniska kamrat och batteriet håller på att laddas just nu! Det andra batteriet var urladdat det med.


MVH at1981 !!
 

bildterapeuten

Avslutat medlemskap
iPhone 4, 4s 5 5s, vissa byter ständigt, andra hoppar på när modellerna har blivit betydligt bättre
d800 och d810, små förbättringar som vissa kan uppleva stora
Bildmässigt , upplösningsmässigt och känslighetsmässigt så är det samma kamera, sensorn uppvisar inga förbättringar när det gäller högre iso, färgmässigt så är det röda nerdraget något i D810 jämfört med D800 och upplösningsmässigt så behöver du sätta kameran på stativ, montera på Otus för att se eventuella skillnader och pixelpipa i 200 %, själv behåller min gamla d800 än så länge, skillnaden denna gång är inte tillräcklig för ett köp och för det jag använder kameran till, produktfoto

Tips, hittar du en beg d800 till ett hyggligt pris-köp
 

bildterapeuten

Avslutat medlemskap
En sak till, undvik Adobe Standard profilen för D810, dåligt skriven med färgningar i rött som kan ses på angränsande ytor. Använd hellre Camera Neutral och justera kontrastkurvan eftersom Neutral är flackare och ger ett mer kontrastlöst intryck än Adobe standard
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
En kvalificerad gissning är att du kan skaffa en modern version av ACR/LR (8.6/5.6). ;)
Men nu är det typ 10 testfiler för att testa ett 35/1,4 Art o det är jag inte intresserad av att köpa en ny LR version för att göra.

Kanske går att ladda hem ngt från Nikon, skall leta lite. Picasa?
 

iSolen.se

Guest
Men nu är det typ 10 testfiler för att testa ett 35/1,4 Art o det är jag inte intresserad av att köpa en ny LR version för att göra.

Kanske går att ladda hem ngt från Nikon, skall leta lite. Picasa?
Dra ner vilken av Nikons RAW-konverterare som helst från Nikon.

Men ska du bara testa objektivet kan du väl köra jpeg?
 

afe

Aktiv medlem
Men nu är det typ 10 testfiler för att testa ett 35/1,4 Art o det är jag inte intresserad av att köpa en ny LR version för att göra.

Kanske går att ladda hem ngt från Nikon, skall leta lite. Picasa?
Det finns testversioner av Nikon Capture NX att ladda ner, men om du vill använda LR så blir det lite knasigt eftersom de fungerar rätt olika (tycker jag). Du kan alltid ladda ner en demoversion av senaste LR som fungerar i 30 dagar och testa med den.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Njaää jag är rätt ointresserad av med VAD jag kan se filerna.
Jag vill helt enkelt studera filerna.
mmmm
Kan man bli av med en modern version av LR i datorn? O vad händer med LR4? Känns riskfyllt.

Skall leta efter Capture NX, nu
/Tack
 

bildterapeuten

Avslutat medlemskap
Erik, Nikon Capture NX-D är gratis, ett riktigt uselt program och segt, men det duger till att se hur ett objektiv uppträder, och det går lätt att avinstallera
 

LEE Cordon Bleu

Aktiv medlem
Något att berätta ?

Finns det inga nya ägare till D810 som vill berätta lite om vad det tycker om sin nya egendom samt visa lite bild exempel ?

Är mycket intresserad av det nya AF systemet och hur detta med grupperingen funkar. Den nya 91000 pixel sensorn för 3D följandefokus skulle jag vilja höra lite om den är mycket säkrare bättre än den i D800/E modellerna ?

Funkar det gamla batteri/vinkelgreppet också på D810 och likadana betterier som tidigare ?

Känns det som en bra investering eller är ett byte ifrån D800/E onödig ?

Med vänlig hälsning. /Lennart Erik Edlund
 

iSolen.se

Guest
Fortsättning från D750 tråden:

Det sägs att det inte är ny sensor i D810 och att den förbättrade bildkvalitén bara gäller jpeg.

Är det någon som har mer info om detta?

Nikon själva säger att sensorn är ny, tex här: http://imaging.nikon.com/lineup/dslr/d810/

Jag var av uppfattningen att man även som RAW-fotograf fick utökat dynamiskt omfång, både uppåt och nedåt.
 

afe

Aktiv medlem
Det jag läst är att det är en uppdatering av den i D800 (och samma som i A7r), och att det främst är i jpg man ser skillnad.
 
ANNONS