Annons

XT-1 vs XT-10: svårt val!

Produkter
(logga in för att koppla)

martinot

Aktiv medlem
Har ett litet tag testat Fujis spegellösa system. Köpt en billig beg XE-1 som jag tycker tagit bra bilder i kombination med objektiven jag börjat med (XF 23/1,4, XF 18-55/2,8-4 och XF 18-135/3,5-5,6).

Det enda som stör mig lite är att EVF:en är ganska fin när man håller den stilla, men relativt seg och flimrig när man flyttar kameran (ivf när man är van vid OVF).

Har lånat kollegas XT-1 innan och testfotat med, och den hade ju grymt mycket bättre flyt i EVF:en som jag minns det.

Funderar nu på att skaffa en XT-1 eller en XT-10. Kan få XT-1 (efter cashback) för ca 7400 och XT-10 (efter cashback) för ca 5400, så skillnaden är endast 2000 kr.

Frågan är om det är värt att lägga till 2000 extra för vädertätning och ISO-ratt, eller att gå för billigare och lättare kamera med inbyggd blixt (mer användbart för mig än PC-kontakt)?

Någon som testat båda två?

Skulle gärna vänta på nästa generations sensorer, och det är fortfarande ett alternativ, men är inte så sugen på en så stor kamera X-PRO1/2 (jag förmodar att 2:an hamnar i samma härad som 1:an).

Vill kunna enkelt resa med den, så liten och lätt är en ganska stor prioritet. Kan skippa vädertätning på XT-1, men vill inte gå ner i kvalitet och känsla i övrigt (misstänker att den är lite mer välbyggd).

Svårt val detta. Råd och tips?
 

A I Nikolis

Aktiv medlem
Om du är kräsen vad gäller sökaren så är X-T1 klart det bästa valet. Du kommer helt klart vara tacksam över den större sökaren och det kraftigare greppet. Tillsammans med alla dina objektiv så kommer viktskillnaden hos kamerahusen vara i praktiken obetydlig.
 

Mozo

Avslutat medlemskap
Har ett litet tag testat Fujis spegellösa system. Köpt en billig beg XE-1 som jag tycker tagit bra bilder i kombination med objektiven jag börjat med (XF 23/1,4, XF 18-55/2,8-4 och XF 18-135/3,5-5,6).

Det enda som stör mig lite är att EVF:en är ganska fin när man håller den stilla, men relativt seg och flimrig när man flyttar kameran (ivf när man är van vid OVF).

Har lånat kollegas XT-1 innan och testfotat med, och den hade ju grymt mycket bättre flyt i EVF:en som jag minns det.

Funderar nu på att skaffa en XT-1 eller en XT-10. Kan få XT-1 (efter cashback) för ca 7400 och XT-10 (efter cashback) för ca 5400, så skillnaden är endast 2000 kr.

Frågan är om det är värt att lägga till 2000 extra för vädertätning och ISO-ratt, eller att gå för billigare och lättare kamera med inbyggd blixt (mer användbart för mig än PC-kontakt)?

Någon som testat båda två?

Skulle gärna vänta på nästa generations sensorer, och det är fortfarande ett alternativ, men är inte så sugen på en så stor kamera X-PRO1/2 (jag förmodar att 2:an hamnar i samma härad som 1:an).

Vill kunna enkelt resa med den, så liten och lätt är en ganska stor prioritet. Kan skippa vädertätning på XT-1, men vill inte gå ner i kvalitet och känsla i övrigt (misstänker att den är lite mer välbyggd).

Svårt val detta. Råd och tips?
Det är ju ingen skillnad i bildkvalitet. Du får större sökare(helt underbar), större display, vädertätning, möjlighet att använda UHS II kort (Stor skillnad vid seriebildstagning). hade X-T1 tidigare men kör X-T10 nu. Ville ha så liten kamera som möjligt. Men kommer nog byta upp/komplettera till en X-Pro2 när det kommer.
 

horvendile

Aktiv medlem
Enligt Fuji-representant på fotomässan härförleden kan man inte ställa in XT-10 så att pilknapparna (ja ni fattar) bakpå flyttar fokuspunkt utan att först, som på X100S, behöva trycka på en knapp som aktiverar det läget. Jag är ganska säker på att XT-1 kan det.
Viktigt för mig, oviktigt för en del andra.
 

bjorso

Aktiv medlem
Om du är kräsen vad gäller sökaren så är X-T1 klart det bästa valet. Du kommer helt klart vara tacksam över den större sökaren och det kraftigare greppet. Tillsammans med alla dina objektiv så kommer viktskillnaden hos kamerahusen vara i praktiken obetydlig.

Jag håller med på varenda punkt!

Köpte min X-T1 i slutet på sommaren och fick känna på X-T10 på Fotomässan, den är för liten för mina händer och sökaren är inte riktigt lika bra, dessutom har den en annan sak som jag inte riktigt uppskattar. Minneskortet sitter på samma ställe som hos X-E1 och X-E2, jag hade vissa problem att få ut det ur kameran med mina fingrar. På X-T1 sitter det under kamerans högra gavel, betydligt bättre! Ett väldigt bra tillbehör är den större ögonmusslan, soliga dagar håller den ströljuset runt sökaren borta mycket effektivare än originalet. En billig förbättring!

//Björn
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Enligt Fuji-representant på fotomässan härförleden kan man inte ställa in XT-10 så att pilknapparna (ja ni fattar) bakpå flyttar fokuspunkt utan att först, som på X100S, behöva trycka på en knapp som aktiverar det läget. Jag är ganska säker på att XT-1 kan det.
Viktigt för mig, oviktigt för en del andra.
Stämmer. På XT1 Kan man programmera så att man kan aktivera byte av AF punkt med en av fyrvägsknapparna och nästa tryck flyttar punkten.
 

A I Nikolis

Aktiv medlem
Stämmer. På XT1 Kan man programmera så att man kan aktivera byte av AF punkt med en av fyrvägsknapparna och nästa tryck flyttar punkten.
Precis, det finns två sätt. Antingen att en av pilknapparna är en FN-knapp som leder till valet av fokuspunkt (första tryck för att öppna läget, andra tryck för att faktiskt flytta en punkt). I december förra året kom uppdateringen som gjorde att hela pilknappsatsen fungerar som direktval (första tryck på någon av pilknapparna flyttar punkten åt det hållet direkt, utan att först behöva öppna flyttläget). Då blev det plötsligt mycket trevligare att använda kameran för min del.
Osäker på om detta finns hos XT-10, någon som äger kameran får gärna bekräfta detta!
 

horvendile

Aktiv medlem
Ja bara för att förtydliga - jag menade att direktvalsmetoden finns på XT-1, men det verkar som den inte finns på XT-10.
 

SallyIV

Aktiv medlem
Jag har inte kört X10, men hade nog lagt extra pengar på att få ISO-ratt - då har du alla kontroller man behöver i knapp/vred och slipper jobba med menyer.
XT-1 är beroendeframkallande, men behöver du inte kunna byta objektiv är X100S enormt trevlig.
Jag hittade en XM-1 som var billig så det blev ett köp och mina farhågor att det var svårt med sökarlöshet kom på skam. Titta-tryck, kameran ställer in allt du behöver.
XT-1 ger oss goda möjligheter att fundera på inställningar etc och missa...men den är en skön grej!
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag skulle nog i o f s inte sakna ISOratten egentligen. Jag kör autoISO och M läge ofta. Sätter då min slutartid för autoISO på ett lågt värde och styr sedan slutartiden med ratten och slipper då mecka med ISO.

Däremot är det för mig en betydande skillnad emellan sökarna. Sökaren i XT1 är större och skillnaden är väldigt tydlig för mig. Däremot om det är värt prisskillnaden kan man bara bedöma själv. Prisskillnaden är inte oväsentlig.
 

mustanggt

Aktiv medlem
Hej!

Har samma "problem" så även jag är tacksam för tips om för och nackdelar oss respektive hus.

Den större sökaren (EVF) räcker enligt mig. Kör själv ofta med manuella objektiv och storleken på
XT-1 gör att det är super enkelt att få in skärpan med hjälp av "focus peaking". I många fall snabbare än att köra med AF. Väderskyddet är även det ett extra plus om man som jag bär med sig kameran överallt oavsett väder.

Det finns en hel uppsjö av äldre manuella objektiv. Kostnaden mellan ett manuellt äldre objektiv och ett nytt kan vara upp till 6000-7000. Jag har själv ett tiotal manuella objektiv till min fuji. Skulle jag köpt nya hade det rört sig om stora summor vilket gör prisskillnad i hus marginell.

Det hela förutsätter dock att man klarar sig utan AF.. Själv har jag tre fujiobjektiv för de brännvidder där jag känner AF är ett plus. För övrigt kör jag manuella objektiv.

Alla rattar är för mig inte bara ett plus. Jag är van vid Canon och föredrar deras enkla sätt att hantera ISO och slutare utan att ta ögat ifrån sökaren..det är, enligt mig, bökigare på XT-1 huset.

Min tjej älskar dock att XT-10 har inbyggd blixt vilket storebror ej har. Den är dock väldigt svag så frågan är om man inte klarar sig utan.

XT-1 är större och vid lite tyngre eller "längre" objektiv är det lättare att hitta balansen. Skulle jag köra samma objektiv på tjejens XT-10 så blir allt väldigt framtungt..
 
Senast ändrad:

easyrider

Aktiv medlem
Den större sökaren (EVF) räcker enligt mig. Kör själv ofta med manuella objektiv och storleken på
XT-1 gör att det är super enkelt att få in skärpan med hjälp av "focus peaking". I många fall snabbare än att köra med AF. Väderskyddet är även det ett extra plus om man som jag bär med sig kameran överallt oavsett väder.

Det finns en hel uppsjö av äldre manuella objektiv. Kostnaden mellan ett manuellt äldre objektiv och ett nytt kan vara upp till 6000-7000. Jag har själv ett tiotal manuella objektiv till min fuji. Skulle jag köpt nya hade det rört sig om stora summor vilket gör prisskillnad i hus marginell.

Det hela förutsätter dock att man klarar sig utan AF.. Själv har jag tre fujiobjektiv för de brännvidder där jag känner AF är ett plus. För övrigt kör jag manuella objektiv.

Alla rattar är för mig inte bara ett plus. Jag är van vid Canon och föredrar deras enkla sätt att hantera ISO och slutare utan att ta ögat ifrån sökaren..det är, enligt mig, bökigare på XT-1 huset.

Min tjej älskar dock att XT-10 har inbyggd blixt vilket storebror ej har. Den är dock väldigt svag så frågan är om man inte klarar sig utan.

XT-1 är större och vid lite tyngre eller "längre" objektiv är det lättare att hitta balansen. Skulle jag köra samma objektiv på tjejens XT-10 så blir allt väldigt framtungt..
Tack! Detta var till stor hjälp. Jag funderar nu på en tre-kamera lösning. Systemkameran hemma och vid mer planerad fotografering, fuji för resor och fotovandringar och till sist en kompakt som alltid följer med. Har nog släppt tanken på en kamera för allt ;-)
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Den större sökaren (EVF) räcker enligt mig. Kör själv ofta med manuella objektiv och storleken på
XT-1 gör att det är super enkelt att få in skärpan med hjälp av "focus peaking". I många fall snabbare än att köra med AF. Väderskyddet är även det ett extra plus om man som jag bär med sig kameran överallt oavsett väder.

Det finns en hel uppsjö av äldre manuella objektiv. Kostnaden mellan ett manuellt äldre objektiv och ett nytt kan vara upp till 6000-7000. Jag har själv ett tiotal manuella objektiv till min fuji. Skulle jag köpt nya hade det rört sig om stora summor vilket gör prisskillnad i hus marginell.

Det hela förutsätter dock att man klarar sig utan AF.. Själv har jag tre fujiobjektiv för de brännvidder där jag känner AF är ett plus. För övrigt kör jag manuella objektiv.

Alla rattar är för mig inte bara ett plus. Jag är van vid Canon och föredrar deras enkla sätt att hantera ISO och slutare utan att ta ögat ifrån sökaren..det är, enligt mig, bökigare på XT-1 huset.

Min tjej älskar dock att XT-10 har inbyggd blixt vilket storebror ej har. Den är dock väldigt svag så frågan är om man inte klarar sig utan.

XT-1 är större och vid lite tyngre eller "längre" objektiv är det lättare att hitta balansen. Skulle jag köra samma objektiv på tjejens XT-10 så blir allt väldigt framtungt..
Nu är jag förtjust i Fuji men mycket p g a objektiven. Skall man köra äldre manuella objektiv är utbudet av vidvinklar begränsat som ger vidvinkel även på APS-C. Om man ändå skall köra manuella objektiv verkar Sony A7 vara ett rimligare alternativ då dessa objektiv behåller sin bildvinkel. Idag är priset på A7 ofta nere i samma nivå som XT10 om man är vaksam efter reor.
 

mustanggt

Aktiv medlem
Nu är jag förtjust i Fuji men mycket p g a objektiven. Skall man köra äldre manuella objektiv är utbudet av vidvinklar begränsat som ger vidvinkel även på APS-C. Om man ändå skall köra manuella objektiv verkar Sony A7 vara ett rimligare alternativ då dessa objektiv behåller sin bildvinkel. Idag är priset på A7 ofta nere i samma nivå som XT10 om man är vaksam efter reor.
Lite off topic eftersom detta handlade om två fujihus men jag svarar ändå..

Fullframe är givetvis ett alternativ om man vill ha stort utbud av vidvinkel men jag ser det inte som ett stort problem eftersom jag mest använder kameran för bilder som inte kräver extrem vidvinkel. Samyangs sortiment på vidvinkel är dessutom rätt stort om man vill ner till 8mm eller liknade. Eller så gör man som jag köper ett Fuji objektiv för vidvinkel jobb. Det är ju inget fel att blanda manuella och Fuji objektiv efter behov och tycke :)
 

martinot

Aktiv medlem
Lite nyfiken då även jag tittar lite på denna kamera, vart köper man en X-T1 för 7400:-?
Inte rakt av, men blir genom en liten specialare som råkar passa just mig så att det blir priset rent praktiskt.

Har nämnligen ett XF 18-135 på öppet köp, och som jag vill fortsätta ha (perfekt som resezoom) men kan köpa X-T1 i paketpris med detta objektiv ifrån Rajala för 14 kkr.

Paketerbjudandet finns här (för medlemmar, du måste logga in för att få det priset):
http://www.rajalaproshop.se/fujifilm-x-t1-fujinon-xf-18-135-3-5-5-6-r-ois-wr-svart.html
 

martinot

Aktiv medlem
Det är ju ingen skillnad i bildkvalitet. Du får större sökare(helt underbar), större display, vädertätning, möjlighet att använda UHS II kort (Stor skillnad vid seriebildstagning). hade X-T1 tidigare men kör X-T10 nu. Ville ha så liten kamera som möjligt. Men kommer nog byta upp/komplettera till en X-Pro2 när det kommer.
Ja, lutar själv efter att ha en så liten kamera som möjligt i detta läget (framförallt för gatufoto med 23/1.4:an).

Fortsätter jag vara nöjd med Fujisystemet så kan jag ju alltid komplettera med ett nytt kamerahus längre fram. Blir lite mer intressant att lägga lite mer pengar på en dyrare variant med nästa generations senso (oavsett om det blir XT-2 eller X-Pro2).
 

martinot

Aktiv medlem
Enligt Fuji-representant på fotomässan härförleden kan man inte ställa in XT-10 så att pilknapparna (ja ni fattar) bakpå flyttar fokuspunkt utan att först, som på X100S, behöva trycka på en knapp som aktiverar det läget. Jag är ganska säker på att XT-1 kan det.
Viktigt för mig, oviktigt för en del andra.
Lite synd. Dumt att de inte fått till det (van att ha det så på mina Nikonhus), men kan överleva utan (är så det fungerar på den XE-1 jag fotar med nu).
 

martinot

Aktiv medlem
J
Jag hittade en XM-1 som var billig så det blev ett köp och mina farhågor att det var svårt med sökarlöshet kom på skam. Titta-tryck, kameran ställer in allt du behöver.
Ja, hittade en bra XE-1 för 1800, och för det priset är det ett riktigt fynd. Skärmen på baksidan funkar kanon att använda som du beskriver ovan.

Är väl dock vid något tillfälle som jag vill använda sökaren, och då märker jag ju att det är klart sämre jämfört med OVF (är ju några år på nacken för denna EVF, och inte lika bra som nya).
 
ANNONS