Annons

Objektiv för produktfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Jenny_Larsson

Avslutat medlemskap
Hej, Hoppas någon vänlig här inne kan hjälpa mig med köpråd när det gäller objektiv för produktfotografering.

Förutsättningarna är följande:
Jag har byggt en låda som är 60x60x60 i ett skåp. Jag har gjort ett ovalt hål i sidan på skåpet där jag sticker in kameran, hålet är ca 120mm brett (kan utökas) det är ca 500mm högt.
Närgränsen bör vara ca 30.
Produkterna jag kommer att fota är allt från små saker på 30x30mm till 400x400mm.
Jag har en FF kamera.

Jag har funderingar på Macro eller tilt & shift, men det kanske är bättre med något zoom objektiv.

Vad skulle ni rekommendera för objektiv?
 

Jonn Nilsson

Aktiv medlem
Macro zoom med så liten bländare som möjligt, övrigt optisk prestanda skadar ju inte heller, men hoppas du har eller har tänkt på ljussättning.
 

Erik X

Aktiv medlem
Om du vill komma igång billigt så kan mellanringar och normalzoom vara en lösning. Ett mellanringskit kostar under 500 kr på eBay men satsa på ett som har elektriska kontakter annars tappar du kontrollen över bländaren. Räkna med att det är manuell fokus som gäller..
För att få ett hum om hur det skulle fungera kan du hålla objektivet i handen ett par cm framför kameran och testa vad du får för närgräns och förstoringsfaktor
erik
 

lonian

Aktiv medlem
Först och främst, då du inte använder blixt så behöver du ett stativ.

Sedan skulle jag titta på den utrustning du använder.
Nikon eller Canon eller vad?

Om du har ett objektiv med runt 50mm bränvidd kan du köpa macro ringar för nån tusenlapp. Annars hade jag kört på ett Macro objektiv.
Jag gillar Nikons 105mm f2.8,
 

Jenny_Larsson

Avslutat medlemskap
Först och främst, då du inte använder blixt så behöver du ett stativ.

Sedan skulle jag titta på den utrustning du använder.
Nikon eller Canon eller vad?

Om du har ett objektiv med runt 50mm bränvidd kan du köpa macro ringar för nån tusenlapp. Annars hade jag kört på ett Macro objektiv.
Jag gillar Nikons 105mm f2.8,
Jag har ett stativ. Jag har en Canon Eos 1Dx. Jag är inte så priskänslig, utan kan lägga 10-15k om det behövs.
 

Grimmer

Aktiv medlem
Jag provade att fota en 40 cm bred pryl på 30 cm avstånd från frontlinsen och jag behövde 28 mm för att täcka in hela bredden. 28 mm är inte den bästa brännvidden för att fota makro så jag gissar att du behöver ytterligare ett objektiv för det.
Kan du tänka dig att backa en bit utanför din kub så att frontlinsen hamnar 25 cm utanför så täcker en 50:a upp 40 cm på bredden.
Obs, detta gäller om skärpeplanet ligger i mitten på kuben, dvs. 30 cm in. Lite lagom vetenskapligt med en bra fingervisning.
 

Jenny_Larsson

Avslutat medlemskap
Ett tilt&shift objektiv,borde vara bästa lösningen.
Kanske 45mm.?
Jag har titta lite på Canon T-SE 45mm f/2,8, tror du att man kan få skärpa över hela bilden om man typ fotar något som är 30x30 cm på typ 40 cm från objektet?
Hittade även TS-E 24mm f/3.5L II som är lite nyare men dyrare.
 
Senast ändrad:

Jenny_Larsson

Avslutat medlemskap
Jag provade att fota en 40 cm bred pryl på 30 cm avstånd från frontlinsen och jag behövde 28 mm för att täcka in hela bredden. 28 mm är inte den bästa brännvidden för att fota makro så jag gissar att du behöver ytterligare ett objektiv för det.
Kan du tänka dig att backa en bit utanför din kub så att frontlinsen hamnar 25 cm utanför så täcker en 50:a upp 40 cm på bredden.
Obs, detta gäller om skärpeplanet ligger i mitten på kuben, dvs. 30 cm in. Lite lagom vetenskapligt med en bra fingervisning.
Jag kan ju såga upp hålet så att jag kan backa lite med kameran. Tänkte du på någon speciell 50:a?
 

sven.m.

Medlem
Jag har titta lite på Canon T-SE 45mm f/2,8, tror du att man kan få skärpa över hela bilden om man typ fotar något som är 30x30 cm på typ 40 cm från objektet?
Hittade även TS-E 24mm f/3.5L II som är lite nyare men dyrare.
Om vi tänker oss att du fotograferar en 30cm stor platta,så borde du få skärpa på hela,om du fotograferar i en vinkel ca;40grader
uppifrån. Utan nedbländning! Men med fullt tilt.
Jag har aldrig provat ett 45mm tilt/shift,men har ett 85mm,
och tror att ett 45mm passar bättre för dina behov.
 

Jenny_Larsson

Avslutat medlemskap
Om vi tänker oss att du fotograferar en 30cm stor platta,så borde du få skärpa på hela,om du fotograferar i en vinkel ca;40grader
uppifrån. Utan nedbländning! Men med fullt tilt.
Jag har aldrig provat ett 45mm tilt/shift,men har ett 85mm,
och tror att ett 45mm passar bättre för dina behov.
Kan detta stämma ?

Canon TS-E 45mm f/2.8
Release Date: 1991-04-01

Känns så där att köpa ett objektiv som utvecklades 1991!
 

ErlandH

Aktiv medlem
Förstår inte alls varför du ska ha ett svindyrt TS-objektiv till produktbilder. Vad är det du ska fotografera för något? Och vad ska du ha bilderna till? Webben eller stortavlor?
 

unoengborg

Aktiv medlem
Jag har titta lite på Canon T-SE 45mm f/2,8, tror du att man kan få skärpa över hela bilden om man typ fotar något som är 30x30 cm på typ 40 cm från objektet?
Hittade även TS-E 24mm f/3.5L II som är lite nyare men dyrare.
Vad tiltobjektiv gör är att du kan ändra vinkeln på skärpeplanet så att det kompenserar för att du lutar på kameran när den tittar in i skåpet. Så har du ett helt plant föremål, som t.ex en tavla borde det hjälpa.

Har man mer tredimensionella produkter är det nog bättre att arbeta med vanligt objektiv och focus stacking. Dvs du tar flera bilder med olika avståndsinställning och slår i hop de skarpa delarna från respektive bild till en enda helt skarp bild. Photoshop kan fixa detta men titta även på Helicon Focus Pro som kan göra processen enklare. Se http://www.heliconsoft.com/helicon-focus-licenses-swreg/
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Känns så där att köpa ett objektiv som utvecklades 1991!
Canons TS är riktigt fina objektiv.
Canon gjorde väl en uppdatering av hela TS serien för bara några år sedan.
Dyra - Ja utan tvekan.
Roliga - Ja när man har tiden att jobba med perspektiv o stativ.
Men jag gissar att du har mer nytta av att använda focus stacking.
I alla fall om motiven inte är plana.
 

zoranpucar

Ny medlem
Om vi tänker oss att du fotograferar en 30cm stor platta,så borde du få skärpa på hela,om du fotograferar i en vinkel ca;40grader
uppifrån. Utan nedbländning! Men med fullt tilt.
Jag har aldrig provat ett 45mm tilt/shift,men har ett 85mm,
och tror att ett 45mm passar bättre för dina behov.
Utan nedbländning? Varför inte om man kan få skärpedjup på det viset?
 

PMD

Aktiv medlem
Tiltobjektiv uttnyttjar Scheimpflugeffekten för att få ett plan som inte är parallellt med bildsensorn i skärpa.

Nedbländning räcker inte alltid till för att få så mycket skärpedjup att det är ett alternativ.
 

Mats G

Aktiv medlem
Ta i med måtta!

Du har möjligen för gott om slantar om du tänkt dej att köpa ett T-SE 45mm f/2,8, för att ta några bilder i en hemmasnickrad låda.
Använd det du har med en mellanring eller skaffa ett beg. macro. Alla även de billigare är bra.
Räcker inte skärpedjupet till vid nedbländning så lär dej hur man skärpestackar (Goggla). Då kan du undvika de minsta bländarna som ändå ger sämre skärpa.
 

Jenny_Larsson

Avslutat medlemskap
Jag provade att fota en 40 cm bred pryl på 30 cm avstånd från frontlinsen och jag behövde 28 mm för att täcka in hela bredden. 28 mm är inte den bästa brännvidden för att fota makro så jag gissar att du behöver ytterligare ett objektiv för det.
Kan du tänka dig att backa en bit utanför din kub så att frontlinsen hamnar 25 cm utanför så täcker en 50:a upp 40 cm på bredden.
Obs, detta gäller om skärpeplanet ligger i mitten på kuben, dvs. 30 cm in. Lite lagom vetenskapligt med en bra fingervisning.
Tack då har jag lite mer koll. Ändrade om lite så nu kan jag komma ca 60-70 cm från centrum.
 
ANNONS