Annons

Objektiv för produktfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Jenny_Larsson

Avslutat medlemskap
Förstår inte alls varför du ska ha ett svindyrt TS-objektiv till produktbilder. Vad är det du ska fotografera för något? Och vad ska du ha bilderna till? Webben eller stortavlor?
Jag skall fota allt från örhängen, smycken, parfymer, necessärer, handväskor, hattar och cykelhjälmar. För det mesta skall dom användas på webben men även till planscher på 50x70cm.
 

Jenny_Larsson

Avslutat medlemskap
Vad tiltobjektiv gör är att du kan ändra vinkeln på skärpeplanet så att det kompenserar för att du lutar på kameran när den tittar in i skåpet. Så har du ett helt plant föremål, som t.ex en tavla borde det hjälpa.

Har man mer tredimensionella produkter är det nog bättre att arbeta med vanligt objektiv och focus stacking. Dvs du tar flera bilder med olika avståndsinställning och slår i hop de skarpa delarna från respektive bild till en enda helt skarp bild. Photoshop kan fixa detta men titta även på Helicon Focus Pro som kan göra processen enklare. Se http://www.heliconsoft.com/helicon-focus-licenses-swreg/
Då jag kommer att ta mellan 46 och 72 bilder på vissa produkter (360) kommer det inte fungera med focus stacking, men för enskilda bilder fungerar det. Jag skall titta på även på detta. Tack för länken.
 

Jenny_Larsson

Avslutat medlemskap
Canons TS är riktigt fina objektiv.
Canon gjorde väl en uppdatering av hela TS serien för bara några år sedan.
Dyra - Ja utan tvekan.
Roliga - Ja när man har tiden att jobba med perspektiv o stativ.
Men jag gissar att du har mer nytta av att använda focus stacking.
I alla fall om motiven inte är plana.
Den informationen om uppdatering har jag inte hittat, hittade bara att release datum för objektivet var 1991.
 

Jenny_Larsson

Avslutat medlemskap
Du har möjligen för gott om slantar om du tänkt dej att köpa ett T-SE 45mm f/2,8, för att ta några bilder i en hemmasnickrad låda.
Använd det du har med en mellanring eller skaffa ett beg. macro. Alla även de billigare är bra.
Räcker inte skärpedjupet till vid nedbländning så lär dej hur man skärpestackar (Goggla). Då kan du undvika de minsta bländarna som ändå ger sämre skärpa.
Allt handlar om prioritering :) Jag är en sådan person som går al in när jag tycker något är kul. Jag vill också vara säker på att den utrustning jag har klarar av det jag vill fota. Om jag vet att jag har en bra utrustning för det ändamål jag skall ha den till och bilderna inte blir bra, då är det jag som gör fel. Då är det bara att träna, träna och träna. Är det något fel på en hemma snickrad låda? Jag köper aldrig begagnat, då jag vill ha det senaste och med garanti. Som sagt vad, man prioriterar olika här i livet.

Jag Googlade "skärpestackar" fick en träff http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=2153423
 
Senast ändrad:

Jenny_Larsson

Avslutat medlemskap
Om vi nu bortser från begagnat och foto stackning. Med den nya informationen som finns i trådan, vilket objektiv lämpar sig bäst för det jag skall fota och mina förutsättningar?
1. Canon EF 100mm f/2,8L Macro IS USM
2. Canon T-SE 45mm f/2,8
3. Zoom objektiv
4. Fast objektiv
Jag sätter en övre gräns på 20.000:-
Jag är tacksam för alla svar i tråden och för att ni tagit er tid att försöka hjälpa mig.
 

Janne H

Aktiv medlem
Jag skall fota allt från örhängen, smycken, parfymer, necessärer, handväskor, hattar och cykelhjälmar. För det mesta skall dom användas på webben men även till planscher på 50x70cm.
Ska dessa olika prylar se bra ut på bild, kommer du att behöva väldigt olika ljussättning. Att då försöka börja med en låda är nog att bakbinda sig själv tycker jag!

Hälsn.

Janne
www.fjh.se
 

Mats G

Aktiv medlem
Hemmagjord!

Allt handlar om prioritering :) Jag är en sådan person som går al in när jag tycker något är kul. Jag vill också vara säker på att den utrustning jag har klarar av det jag vill fota. Om jag vet att jag har en bra utrustning för det ändamål jag skall ha den till och bilderna inte blir bra, då är det jag som gör fel. Då är det bara att träna, träna och träna. Är det något fel på en hemma snickrad låda? Jag köper aldrig begagnat, då jag vill ha det senaste och med garanti. Som sagt vad, man prioriterar olika här i livet.

Jag Googlade "skärpestackar" fick en träff http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=2153423
Jag avsåg inta att håna dej för din "låda", bara som sagt: att besinna dig.
Av tidigare trådar så verkar ju inte föremålen du ska fotografera särskilt små. Så några spec. tillbehör för extrem närbildsfoto behöver du inte. Skaffa ev. ett macro-objektiv, gärna med en något längre brännvidd, förslagsvis ca 100 mm vid fullformat.
Apropå det med super-duper macrosläde, så duger hemmalagad gott!
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/298034/3539054.htm. Lycka till med ditt projekt!
 

Ventures

Aktiv medlem
Kanske "off-topic" i sammanhanget. Jag fotade några prylar igår och funderade vilket objektiv som skulle passa. Jag hade ett 70-200 på kameran. Riggade tre blixtar varav en på kameran. En vit rullgardin drogs ut över ett skrivbord som bakgrund. Tack vare vr gick det t.o.m. att fota handhållet med bibehållen skärpa. Dammkorn som inte syntes med blotta ögat kom t.o.m. fram. Närgränsen på c:a 1,5m var det enda begränsande så på riktigt små prylar använde jag vidvinkeln som har närgräns på en dryg decimeter. Att komma så nära förvränger också perspektivet.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag hade valt
Canons 100 eller Tamrons 90 makroobjektiv.

Ljus ett fönster.
En stor mjuk vit kartong som bakgrund, liggandes på bord o upp på väggen.
En/flera vit skiva som reflektor.
Stativ
 

Jenny_Larsson

Avslutat medlemskap
Jag avsåg inta att håna dej för din "låda", bara som sagt: att besinna dig.
Av tidigare trådar så verkar ju inte föremålen du ska fotografera särskilt små. Så några spec. tillbehör för extrem närbildsfoto behöver du inte. Skaffa ev. ett macro-objektiv, gärna med en något längre brännvidd, förslagsvis ca 100 mm vid fullformat.
Apropå det med super-duper macrosläde, så duger hemmalagad gott!
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/298034/3539054.htm. Lycka till med ditt projekt!
Tack för tipset om 100mm macro. Jag Testade med ett 85mm objektiv som jag har liggande. Närgränsen var för stor så jag kunde inte testa på plats, men testade på ett annat ställe. Med 85mm objektiv på ca 1 meters avstånd från objektet fick det bara plats 12 cm höga saker. Jag vet att cykelhjälmar är lite högre. Tror inte det kommer att funka med 100mm, eller tänker jag fel?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
24-70/2,8 är Jättefina objektiv. Egentligen oberoende av tillverkare men Canons/Nikons tillhör de bästa.
Grym o snabb AF, fantastisk skärpa o härlig färgåtergivning.
Men inget makro.
Dessutom hade inte JAG köpt en version utan IS.

Men alltså för produktfotografering med stativ så kan du enligt mig prova med vad som helst.
Jag hade använt bländare 8-11 för max skärpa och skärpedjup.
Ljus är inget problem, bara öppna slutaren längre tid.

Och att då lägga pengarna på 2,8 som man inte behöver för just DETTA ändamålet är bortkastade pengar.
Nikons 24-70 sitter på min kamera säkert 70-80% av tiden jag fotar.
 

Janne H

Aktiv medlem

Mats G

Aktiv medlem
Tack för tipset om 100mm macro. Jag Testade med ett 85mm objektiv som jag har liggande. Närgränsen var för stor så jag kunde inte testa på plats, men testade på ett annat ställe. Med 85mm objektiv på ca 1 meters avstånd från objektet fick det bara plats 12 cm höga saker. Jag vet att cykelhjälmar är lite högre. Tror inte det kommer att funka med 100mm, eller tänker jag fel?
Din idé med "lådan", kanske inte är den bästa?
För att få en avbildning som med sitt perspektiv ska kännas "naturlig" i produktfotosammanhang, bör nog brännvidden på ditt objektiv vara lika med eller något längre än "normalbrännvidd" för ditt sensorformat.
Genom att fotografera med "ljustält" eller liknande så blir bilderna "trista" då man har begränsade möjligheter att ljussätta med hänsyn till föremålens färg/form/yta.
 
ANNONS