Annons

Spara över bild/Platta lager Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

JKON

Aktiv medlem
Hej. Jag har gjort ganska mycket fläckborttagning i en bild och vill nu spara om bilden. Jag vill alltså inte exportera den. jag vill skriva över orginalbilden. Alternativt göra det som jag tror kallas "platta till lager" i Photoshop.

Finns det något sätt att göra detta?
 

martinator

Aktiv medlem
Hej. Jag har gjort ganska mycket fläckborttagning i en bild och vill nu spara om bilden. Jag vill alltså inte exportera den. jag vill skriva över orginalbilden. Alternativt göra det som jag tror kallas "platta till lager" i Photoshop.

Finns det något sätt att göra detta?
Flatten - eller LÄGG SAMMAN LAGER - är en funktion i PS där man helt enkelt slår ihop alla lager till ett. Har inget med spara eller filformat att göra.
För övrigt har jag inget svar, men googla dig inte blå efter "flatten image"

Funktionen i PS är ju att man sparar och då ersätts ju bilden med det man sparar.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag förstår inte riktigt frågan.
Lager finns väl inte i LR?
ALLT du gör i LR sparas i realtid i katalogen.
Det du ser är original+dina justeringar.

Du kan inte skapa en ny RAW. Det kan bara kameran.
Du kan exportera den om du vill ha en fil med resultatet.
Jag gissar att du kan spara den som dng, ett annat rawformat. Men det är fortfarande 2 filer även om de ger samma resultat.

Om du skriver över originalet så har du inte det kvar. Då har du en annan fil.
 

JKON

Aktiv medlem
Jag förstår inte riktigt frågan.
Lager finns väl inte i LR?
ALLT du gör i LR sparas i realtid i katalogen.
Det du ser är original+dina justeringar.

Du kan inte skapa en ny RAW. Det kan bara kameran.
Du kan exportera den om du vill ha en fil med resultatet.
Jag gissar att du kan spara den som dng, ett annat rawformat. Men det är fortfarande 2 filer även om de ger samma resultat.

Om du skriver över originalet så har du inte det kvar. Då har du en annan fil.
Jag upplever att det går segt i och med att jag LR har så många fläckborttagningar att hålla reda på. Därför vill jag spara om, spara över eller sammanfoga det "teoretiska lagret" fläckborttagning med bilden. Hoppas jag lyckats förklara bättre nu.

Något jag ska tänka på när jag exporterar den som dng för att inte förlora kvalite?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag upplever att det går segt i och med att jag LR har så många fläckborttagningar att hålla reda på. Därför vill jag spara om, spara över eller sammanfoga det "teoretiska lagret" fläckborttagning med bilden. Hoppas jag lyckats förklara bättre nu.

Något jag ska tänka på när jag exporterar den som dng för att inte förlora kvalite?
Då förstår jag bättre.

Ja använd inte resize to fit. Så får du maximal kvalité.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag har aldrig haft det behovet du nämner.
Men jag har en idé du kan prova.

Slå på xmp filer.
I OS gör en kopia på originalfil + xmp till ett nytt namn.

Importera det nya namnet.
Då borde LR ha glömt ALL historik samt ändå läsa in justeringarna från xmp.
Om det går fortare.... kostar inget att prova. Funkar det inte så är det bara o slänga filerna.
 

reboot81

Aktiv medlem
En bild – det kommer inte att påverka LR's prestanda.
Jag har en mindre katalog på 3GB, och där finns redigeringar för tusentals bilder. En exporterad och sedan importerad bild kommer inte ändra nånting.
Jo en sak, du kan aldrig gå tillbaka i redigeringarna...

Är LR segt - ja gör nåt åt saken, som har reell verkan.
Ta bort/bygg upp förhandsvisningsbilder i lämplig storlek tex.
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag upplever att det går segt i och med att jag LR har så många fläckborttagningar att hålla reda på. Därför vill jag spara om, spara över eller sammanfoga det "teoretiska lagret" fläckborttagning med bilden. Hoppas jag lyckats förklara bättre nu.
Lokala justeringar kan slöa ner Lightroom men min erfarenhet är att detta bara sker när du de facto jobbar med just den bilden. Det påverkar inte programmet generellt i framtiden.

Så jag kan inte se någon reellt behov av det du försöker göra och det är mig veterligen inte möjligt att göra detta i LR.
 
ANNONS