Annons

Fokusproblem med Sigmas MC-11 adapterlösning

Produkter
(logga in för att koppla)

matnyttige

Aktiv medlem
Jag förstår fortfarande inte varför det diskuteras kameror. MC-11 är en adapter som fungerar oavsett kamerahus, och enligt Mats fungerar den nu riktigt bra t.o.m. med befintliga kameror...
Nja...det där stämmer väl inte riktigt?
Den fungerar väl betydligt bättre på Sony A7RII än version I?
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Nja...det där stämmer väl inte riktigt?
Den fungerar väl betydligt bättre på Sony A7RII än version I?
Jo, det stämmer att jag har påstått det, ungefär åtminstone.

Jag har provat den på A6300 där den nu efter den senaste uppgraderingen till firmware version 1.03 funkar bra. Alltså, den sätter fokus med AF-S, vilket den inte gjorde innan och den tvekar inte. Med AF-C funkar den som den ska och följer fokus tills man är still på ett mål, då fokuseringen också stannar. Tidigare höll den på och knattrade hela tiden runt fokusområdet.

Jag har också provat den på A6000. Där funkar den inte lika bra som på A6300 (gissar att skillnaden är samma mellan A7RII och A7R. Däremot så fungerar den, fast lite sävligare än på den nyare kameran. Tidigare funkade det inte alls.

Faktum är att innan fw-uppgraderingen så var den i princip helt oduglig med de objektiv som jag testat med. Med Canon 85/1,8 så hängde den kameran så man måste starta om den t.ex. och med Sigma 18-35/1,8 så satte den inte fokus alls och med Sigma-telet 150-600/5-6,3 så funkade inte AF-S alls tidigare och med AF-C så kunde den ibland hitta fokus, men med ett väldigt knattrande runt fokusområdet hela tiden, också när motivet inte ändrades.

Med fw 1.03 så funkar det alldeles perfekt med telet också, både AF-S och AF-C. Dock inte lika snabbt som med en DSLR (Canon 80D som jag jämfört med), men inte långt ifrån.

Jag har hört uppgifter om att den fungerat med tidigare fw-versioner, men det är inte den erfarenheten jag har.

Så det är en DRASTISK skillnad med den senaste fw-uppgraderingen från den 13 december. Glöm i princip allt som skrivits och sagts innan dess, det är en avgörande skillnad.

Hur bra den funkar på A7R respektive A7RII kan jag ite uttala mig om, men jag skulle gissa att den faktiskt fungerar med bägge nu och riktigt bra på A7RII.


/Mats
 

Photocon

Aktiv medlem
Svarat i den andra tråden där det är ok med lite utsvävningar.


/Mats
Har läst det inlägget och även jag förstår att ditt film/videoengagemang betyder en hel del vid utvärdering av utrustning.

Det gör ju att jag, liksom martinot har annorlunda utvärderingar ibland. Själv är jag helt och hållet stillbildsfotograf. Dels för att jag tycker det är roligare och dels för att jag vet att det fordras helt annat arbetssätt för att få till en BRA film/video. Visst har jag tagit några filmsnuttar då och då, men ändå känns stillbild som min grej.

Det kanske gör att jag har ett icke -problem med surrande objektiv och avsaknad av externa mic-ingångar.
Men ang MC-11 så verkar den ju vara på rätt väg.

Annars är vi nog lika petiga vad gäller kameror, adaptrar och objektiv.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Har läst det inlägget och även jag förstår att ditt film/videoengagemang betyder en hel del vid utvärdering av utrustning.

Det gör ju att jag, liksom martinot har annorlunda utvärderingar ibland. Själv är jag helt och hållet stillbildsfotograf. Dels för att jag tycker det är roligare och dels för att jag vet att det fordras helt annat arbetssätt för att få till en BRA film/video. Visst har jag tagit några filmsnuttar då och då, men ändå känns stillbild som min grej.

Det kanske gör att jag har ett icke -problem med surrande objektiv och avsaknad av externa mic-ingångar.
Men ang MC-11 så verkar den ju vara på rätt väg.

Annars är vi nog lika petiga vad gäller kameror, adaptrar och objektiv.
Hörni, de har klippt in en jämförelse mellan Canons 1Dx II och A6500 på SAR, där man jämför AF vid filmning. A6500 är i princip helt tyst medan Canon-kameran låter ungfär som en MC-11 på ett Sony-hus innan FW 1.3. Slutsatsen är väl att AF funkar rätt bra på båda men jag hör knappast ett ord om att denna Canon-kamera är fullständigt oduglig till just video om den låter som i videon. Det går inte alls, skaru veta som GW brukar säga! Hör själva. Tyst följande AF är ett måste om man nu ska använda AF vid just filmning. I övrigt spelar det kanske ingen roll men nu var det ju filmning det gällde. Obegripliga slutsatser om ni frågar mig!

https://youtu.be/iOUtRfpqJp8
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Jag var inne idag på Scandinavian Photo och hämtade min kran och DEC-adaptern.

Då var Röde där och hade ett demo-bord där de visade grejer och jag pratade med killen om ljud och hur det funkar i olika kameror. Han sa att preamp-förstärkaren i Sony A6300 är grymt bra och jämförde med bl.a. Canon 1DX II som han kallade för "Storforsens brus" och tyckte att det är skamligt att Canon stoppar in sådan medioker ljudhantering i en så dyr och avancerad kamera som 1DXII.

Det finns mera issues med den för filmning, bl.a. det här med motion jpeg som är tungt och svårredigerat, men å andra sidan lämpar sig väl för att plocka ut stillbilder i jpeg-format från en 4K filmsekvens.

Tack vare MC-11 så kan man ju använda Canon-objektiven på Sony-kameror och därmed slippa egenheterna med Canon-kamerorna.

Att Canons USM-objektiv låter en hel del kan jag instämma i.
17-55/2,8 gårr ju inte att montera på MC-11, men jag provade det med Aputure DEC-adaptern och där är det tydligt hur mycket det låter vid små justeringar där den tuggar sig fram. Sigma 18-35/1,8 är i jämförelse nästan helt osannolikt tyst.
(Sigma 18-35 är fantastisk förresten!!!)

Att det låter från objektiven är inget större problem om man använder separat mic, speciellt om man har den en bit ifrån kameran eller på en bom. Kamerans inbyggda mic är i jämförelse så dålig i alla kameror att man alltid använder extern mic och då är det närmast ett icke-problem ändå.

/Mats
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag var inne idag på Scandinavian Photo och hämtade min kran och DEC-adaptern.

Då var Röde där och hade ett demo-bord där de visade grejer och jag pratade med killen om ljud och hur det funkar i olika kameror. Han sa att preamp-förstärkaren i Sony A6300 är grymt bra och jämförde med bl.a. Canon 1DX II som han kallade för "Storforsens brus" och tyckte att det är skamligt att Canon stoppar in sådan medioker ljudhantering i en så dyr och avancerad kamera som 1DXII.

Det finns mera issues med den för filmning, bl.a. det här med motion jpeg som är tungt och svårredigerat, men å andra sidan lämpar sig väl för att plocka ut stillbilder i jpeg-format från en 4K filmsekvens.

Tack vare MC-11 så kan man ju använda Canon-objektiven på Sony-kameror och därmed slippa egenheterna med Canon-kamerorna.

Att Canons USM-objektiv låter en hel del kan jag instämma i.
17-55/2,8 gårr ju inte att montera på MC-11, men jag provade det med Aputure DEC-adaptern och där är det tydligt hur mycket det låter vid små justeringar där den tuggar sig fram. Sigma 18-35/1,8 är i jämförelse nästan helt osannolikt tyst.
(Sigma 18-35 är fantastisk förresten!!!)

Att det låter från objektiven är inget större problem om man använder separat mic, speciellt om man har den en bit ifrån kameran eller på en bom. Kamerans inbyggda mic är i jämförelse så dålig i alla kameror att man alltid använder extern mic och då är det närmast ett icke-problem ändå.

/Mats
Ja jag har också tyckt ljudet är verkligt bra i A6300. Jämför jag mina NEX 7-filmer med de jag får ur A6300 så är det stor skillnad på både film och ljud.

Jag har ju en separat Röde-mick till min A6300 men i det vanliga blixtfästet då jag inte vill ha någon bom om jag slipper och inte ens det hjälpte ju med MC-11 tidigare, så det är frågan om det ljudet denna Canon-kamera gjorde eller gamla MC-11 ens skulle helt försvunnit med en halvmeters bom. Min Röde-mick tar upp minsta lilla knäpp så man vill verkligen ha tysta objektiv och det är ju väldigt kul att Sigma-objektiven är så bra i det avseendet.

Om MC-11 också blir riktigt bra med Canon-objektiven så är ju även det ett stort plus för de som har Canon-objektiv men för de som kommer från Sony-sidan så är ju det trots allt ett ordentligt nerköp att inte kunna dra nytta av alla AF-relaterade finesser som finns i de nya Sony-husen.

Jag har en fråga: Vilka AF-relaterade funktioner tappar en Canon-fotograf när han/hon skruvar på ett Canon-objektiv med en Metabones eller MC-11 -adapter tro? Jag har läst att MC-11 ska ge ungefär samma funktionalitet som om man skruvar på en Sony LA-EA3 adapter (den utan halvigenomskinlig spegel och dedikerad fokussensor).

Annars verkar det väl som om Canon inte primärt avsett att använda 1DXII till video. Proffsmodellerna har ju mycket längre produktcykler också så det är helt naturligt kanske att dessa kommer ur fas med videoutvecklingens frontlinjer alltsom oftast. Det är ju i APS-C -modellerna som det går snabbast med videoutvecklingen vad det verkar nu i alla fall.
 

PMD

Aktiv medlem
Annars verkar det väl som om Canon inte primärt avsett att använda 1DXII till video.
Det är inte helt fel gissat. :)

För video erbjuder Canon Cinema-EOS-serien. Jag antar att de har gjort någon slags analys och prognos på hur det påverkar lönsamheten att differentiera på det viset, men jag har förstås ingen aning om hur resultatet blir.
 

martinot

Aktiv medlem
Tips till Mats (om MC11 fortfarande är OK, och du inte skall köra A7-serien): kampanj just nu hos CyberPhoto på A6500 för under 14 kkr.
 

martinot

Aktiv medlem
Gott att du iaf kunde "hänga på" och få den till ett bra pris (kampanjen var tydligen extremt kort), och grattis till en jättefin ny kamera! 🙂
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det är inte helt fel gissat. :)

För video erbjuder Canon Cinema-EOS-serien. Jag antar att de har gjort någon slags analys och prognos på hur det påverkar lönsamheten att differentiera på det viset, men jag har förstås ingen aning om hur resultatet blir.
Dessutom så får man ju inte helt klart för sig vad det är som genererar oljudet, kameran eller objektivet. De borde kanske satt på ett annat objektiv åtminstone. Canon måste väl ha något bättre än det där.
 

Photocon

Aktiv medlem
Hej å hå, det var snabbt handlat :)
Mats är snabb. I både handling och omdöme...så jag avvaktar med spänning nästa Hej å hå från Jungman Lillnor när han aviserar försäljning av den:):)

Men mindre skämtsamt så tror jag han träffat ganska rätt den här gången. Men i hans kläder skulle jag nog valt att ha en FF-dslr som komplement om det nu ändå ska användas Canonobjektiv ihop med A6500 då MC-11 bara tar EF-objektiv.

Skönt att MC-11 fick en bra FW i alla fall.
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Mats är snabb. I både handling och omdöme...så jag avvaktar med spänning nästa Hej å hå från Jungman Lillnor när han aviserar försäljning av den:):)

Men mindre skämtsamt så tror jag han träffat ganska rätt den här gången. Men i hans kläder skulle jag nog valt att ha en FF-dslr som komplement om det nu ändå ska användas Canonobjektiv ihop med A6500 då MC-11 bara tar EF-objektiv.

Skönt att MC-11 fick en bra FW i alla fall.
Kloka ord Lennart!

Jag kommer nog göra dig besviken den här gången och inte sälja kameran igen. A6500 kommer nog att passa mig alldeles perfekt.!

Jag har varit supernöjd med A6300, men det ska bli ett lyft att få stabilisering och pekskärm, samt rejäl buffert och snabbare hantering och betydligt mindre risk för att råka ut för överhettning (jag har dock inte drabbats av det med min A6300, däremot med en A6000).

Det skulle sitta fint med en FF DSLR och det jag helst skulle vilja ha är en Nikon D760 (eller vad den uppgraderade modellen av D750 kommer att heta), men Canons objektivfattning är ju bättre och funkar bättre ihop med Sony, så det blir därför ingen Nikon också.

Det objektivet som jag mest kommer att använda på både Sony och Canon är 18-35 och det är ju gjort för APS-C och om jag kompletterar med någon vidvinkel sen, t.ex. en Tokina av alla deras lika modeller så passar det rätt bra med en APS-C DSLR också. -det är ju bara Canons EF-S som har den där utstickande plastringen. Andra tillverkares objektiv gjorda för APS-C passar ju med MC-11.

Sen får vi se hur efterföljaren till Canon 60 D blir. Får se...


/Mats
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Det står här: http://www.sonyalpharumors.com/new-firmware-update-sigma-mc-11-converter/
att det kommit en ny firmware till MC-11 men på den länkade sidan sedan (Sonys sida): http://www.sigma-global.com/en/download/lenses/firmware/ så står datum 2016.12.13 på versionen och inte hittar jag var man ska ladda ner den(?).
Den där sidan är från den 28 oktober. Den senaste fw till MC-11 är 1.03 från 2016-12-13.

Du laddar ner och installerar den inifrån programmet Sigma optimization Pro. Starta programmet och koppla in MC-11 och klicka sen på knappen Check Firmware, så sker det automatiskt.

Man måste ha Sigma Optimization Pro 1.4. Den kan du ladda ned här: http://www.sigma-global.com/en/download/lenses/sigma-optimization-pro/

Eller att välja uppgradera inifrån programmet om du redan har det installerat.


/Mats
 

matnyttige

Aktiv medlem
Den där sidan är från den 28 oktober. Den senaste fw till MC-11 är 1.03 från 2016-12-13.

Du laddar ner och installerar den inifrån programmet Sigma optimization Pro. Starta programmet och koppla in MC-11 och klicka sen på knappen Check Firmware, så sker det automatiskt.

Man måste ha Sigma Optimization Pro 1.4. Den kan du ladda ned här: http://www.sigma-global.com/en/download/lenses/sigma-optimization-pro/

Eller att välja uppgradera inifrån programmet om du redan har det installerat.


/Mats
OK. Då får man tacka!
 
ANNONS