Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Autofokus med NEX-6 och 18-200mm LE

Produkter
(logga in för att koppla)

xerent

Aktiv medlem
Jag har kombinationen NEX-6 med Sonys lilla 18-200mm superzoom (LE-objektivet) och det beter sig ytterst märkligt när jag försöker fota på längre brännvidder.

Så fort den tappar fokus det minsta (och det gör den ju hela tiden, för NEX-6 har ju inte stöd för back-button focusing utan fokuserar kontinuerligt eller varje gång man ska försöka ta en bild), så envisas den med att närfokusera och sedan långsamt vandra igenom hela fokusskalan från närgräns till oändligheten vilket kan ta en evighet innan den hittar fokus igen, och då brukar det vara för sent att ta bilden.

Är detta någonting ni känner igen med liknande kombinationer?
Blir det bättre med A6000? Är Sonys lite större 18-200mm för E-mount bättre? Är Tamrons objektiv bättre?

Tacksam för svar.
 

Jenny Jonsson

Aktiv medlem
Jag har precis samma kombination som du och ibland upplever jag autofocus som långsam eller lite trög, men det problem du beskriver har jag inte haft. Har du laddat ner firmwareuppdateringar till ditt objektiv o kamera? Vad använder du för autofocus? Jag använder oftast den semimanuella inställningen (DMF?)

Sammantaget låter det iallafall som att nåt är fel med dina grejor. Jag skulle firmwareuppdatera om du inte redan gjort det. Tyvärr har jag ingen bättre hjälp att ge.
 

xerent

Aktiv medlem
Tack Jenny. Verkar som att jag inte har senaste firmware till NEX-6, som är version 1.03, jag har 1.02. Bland annat lägger 1.03 till stöd för "fast hybrid AF" för 18-200mm LE, så jag testar. Tack! :)
 

xerent

Aktiv medlem
Uppföljning för den intresserade. Det verkar som att autofokusen beter sig bättre efter firmwareuppdateringen. Inte perfekt, men klart bättre! :)
 
ANNONS