Annons

Skriva ut själv till utställning, tips på papper.

Produkter
(logga in för att koppla)

martinwennberg

Aktiv medlem
Hej!

Jag har tänkt att inom kort ha en liten utställning på en 15-20 bilder.
Jag har en Epson SC P600 här hemma så jag tänker skriva ut alla
foton själv. Nu undrar jag vilket papper som kan tänkas rekommenderas.
Det är i A3 jag tänker skriva ut.
Har ganska nyligen skaffat skrivaren så är fortfarande lite novis när
det kommer till papper. Har endast kört på Scandinavian Photos
Satin Professional och Glossy Professional hittills.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Hej!

Jag har tänkt att inom kort ha en liten utställning på en 15-20 bilder.
Jag har en Epson SC P600 här hemma så jag tänker skriva ut alla
foton själv. Nu undrar jag vilket papper som kan tänkas rekommenderas.
Det är i A3 jag tänker skriva ut.
Har ganska nyligen skaffat skrivaren så är fortfarande lite novis när
det kommer till papper. Har endast kört på Scandinavian Photos
Satin Professional och Glossy Professional hittills.
Om du vill kosta på dig lite extra så har Ilford många fina papper.
Det finns ju en uppsjö av olika papper men många är inte så lätta att få tag på.

Scandinavian brukar ha ett urval Ilford papper hemma.
Vilket papper man väljer beror mycket på bilden.

Ibland ett matt grängat papper vara passa bäst. Ibland är det bättre med ett bestruket halvblankt.
 

The Ghost

Aktiv medlem
Scandinaviens papper är säkert ok men dom saknar pappersprofil så det är ett problem.
Ilford, Hanemule och Epson har bra papper kör själv på Hahnemule Glossy Fine Art papper och på deras hemsidor kan man ladda ner pappersprofiler för just din skrivare och papper
 

Curt L

Aktiv medlem
Inget större fel på Scandinavian Photos papper, men pappersprofiler till P600 verkar saknas,

Jag använder papper från Canson, kan verkligen rekommendera dessa. Svensk återförsäljare finns i Strömstad, alltid bra support och snabba leveranser,
 

sjunne

Aktiv medlem
Papper?

Första frågan: Blankt eller matt? För har du tänkt köra på matt papper så kan jag varmt rekommendera Epson Velvet Fine Art! Jag har själv en Stylus Photo R2880 (jag vet, gammal...) och jag har kört uteslutande med matt papper och för utställningar och att hänga på väggen hemma har det blivit Velvet Fine Art ända sedan jag såg det på fotomässan i Göteborg, jag tror det var 2009? Så mitt tips är Epson Velvet Fine Art!
 

ThomazK

Medlem
Hej!

Jag har tänkt att inom kort ha en liten utställning på en 15-20 bilder.
Jag har en Epson SC P600 här hemma så jag tänker skriva ut alla
foton själv. Nu undrar jag vilket papper som kan tänkas rekommenderas.
Det är i A3 jag tänker skriva ut.
Har ganska nyligen skaffat skrivaren så är fortfarande lite novis när
det kommer till papper. Har endast kört på Scandinavian Photos
Satin Professional och Glossy Professional hittills.
Hej. Jag kör med Epson premium luster paper och Epson traditional photo paper fiberpapper mycket bra i sv/v, men för att kunna använda adw i skrivaren på media får man avända premium gloss , för använder man traditional photo paper,får man inte upp adw funtionen .prova med några prov utskrifter sv/v V.H Thomas
 

martinwennberg

Aktiv medlem
Om du vill kosta på dig lite extra så har Ilford många fina papper.
Det finns ju en uppsjö av olika papper men många är inte så lätta att få tag på.

Scandinavian brukar ha ett urval Ilford papper hemma.
Vilket papper man väljer beror mycket på bilden.

Ibland ett matt grängat papper vara passa bäst. Ibland är det bättre med ett bestruket halvblankt.
Precis, tänker nog kosta på mig litet mer nu när det blir utställning för
finaste kvalité=)

Har också funderat på det där med hur bilden påverkar det hela, och
kruxet är att eftersom det blir lite "best of" så kommer det var olika
bilder i både färg och svartvitt så det gäller ju att hitta något som passar allround.
 

martinwennberg

Aktiv medlem
Första frågan: Blankt eller matt? För har du tänkt köra på matt papper så kan jag varmt rekommendera Epson Velvet Fine Art! Jag har själv en Stylus Photo R2880 (jag vet, gammal...) och jag har kört uteslutande med matt papper och för utställningar och att hänga på väggen hemma har det blivit Velvet Fine Art ända sedan jag såg det på fotomässan i Göteborg, jag tror det var 2009? Så mitt tips är Epson Velvet Fine Art!
Det blir nog matt papper, gillar det bäst av det jag skrivit ut hittills!
Så tack för tips!
 

martinwennberg

Aktiv medlem
Hej. Jag kör med Epson premium luster paper och Epson traditional photo paper fiberpapper mycket bra i sv/v, men för att kunna använda adw i skrivaren på media får man avända premium gloss , för använder man traditional photo paper,får man inte upp adw funtionen .prova med några prov utskrifter sv/v V.H Thomas
Berätta gärna mer vad adw innebär, hänger inte riktigt med i alla förkortningar och termer än;-)
 

stefohl

Aktiv medlem
Hej skrev lite fel, det ska vara avanserd sv/v funktion. använer inte färgpatronerna i skrivaren för att slippa färg stick i svart-vit utskrift

V.H Thomas K
Jo, Epsons Advanced Black&White använder de färgade bläcken. Kolla med en lupp så ser du att det finns alla färger. Men man använder betydligt mycket mindre av de färgade bläcken än vad man gör vid en normal utskrift.
 

pgy

Aktiv medlem
Canson

I min printstudio kör jag Canson papper. Lysande nöjd med dem.

Jag har mest kört med Baryta 310 gr. och Rag 310 gr. Enastående kvalitet och enkla att skriva ut på!

Rekommenderas.
 
ANNONS