Annons

Rätt format för 20x30 40x50 osv

Produkter
(logga in för att koppla)

Melmis

Aktiv medlem
Hej

Jag har en Canon 5d III & borde kunna detta...!! Men jag har så himla svårt att fatta & det stör mig.

Om jag vill framkalla på Crimson så vill jag ju att min bild ska passa in redan när jag lägger in den. Jag vill inte behöva välja "passa in på pappret" för då försvinner ju en hel del av bilden.
Kan någon förklara detta på ett bra sätt för mig?? Har gått igenom detta gång på gång, men kommer aldrig ihåg!!
Jag jobbar i Bridge & Photoshop 6. Min kamera är inställd på 3:2.

Säg att jag vill framkalla i 20x30, 40x50, 50x70.
Hur gör jag då?

Mycket tacksam för enkelt förklarande svar ;O)
 

ArneB

Aktiv medlem
I Bridge kan du ställa in olika proportioner och skapa presets i beskärningsverktyget. Då kommer du enkelt kunna beskära till rätt proportioner.
 

Melmis

Aktiv medlem
I Bridge kan du ställa in olika proportioner och skapa presets i beskärningsverktyget. Då kommer du enkelt kunna beskära till rätt proportioner.
Ja det vet jag, men kan jag ändra på något annat sätt om jag redan gjort klart alla bilder i formatet 2:3 på något annat sätt än att ändra dem där?
 

alf109

Aktiv medlem
Om du vill behålla proportionerna får de helt enkelt dividera den långa sidan med 1,5. Det blir då till exempel 50 x 33,33 eller 70 x 46,67 osv.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Ja det vet jag, men kan jag ändra på något annat sätt om jag redan gjort klart alla bilder i formatet 2:3 på något annat sätt än att ändra dem där?
Vill du ha bilderna 20x30 så är det ju samma proportioner som din bild, alltså 2:3. Men vill du ha bilderna 40x50 eller 50x70 måste du beskära ditt original. Eller låta bli att fylla pappret, som Alf föreslår.
 

Melmis

Aktiv medlem
Vill du ha bilderna 20x30 så är det ju samma proportioner som din bild, alltså 2:3. Men vill du ha bilderna 40x50 eller 50x70 måste du beskära ditt original. Eller låta bli att fylla pappret, som Alf föreslår.
Men om jag vill ha 30x40. Alltså jag blir tokig på att jag inte förstår detta!!
 

ArneB

Aktiv medlem
Men om jag vill ha 30x40. Alltså jag blir tokig på att jag inte förstår detta!!
Om du vill ha dem i en specifik proportion och inte vill att delar av bilden ska försvinna vid uppladdning till Crimson, måste du ju beskära dem till önskad proportion först. Du kommer behöva gå igenom alla bilder igen. Storlekarna 20x30, 40x60, 80x120 osv kan du behålla.

Bridge, Lightroom och Photoshop har alla beskärningsverktyg där du kan ställa in vilka proportioner du vill ha. Notera då att 3:2 är samma proportioner som 30x20, 60x40 osv.
 

Melmis

Aktiv medlem
Om du vill ha dem i en specifik proportion och inte vill att delar av bilden ska försvinna vid uppladdning till Crimson, måste du ju beskära dem till önskad proportion först. Du kommer behöva gå igenom alla bilder igen. Storlekarna 20x30, 40x60, 80x120 osv kan du behålla.

Bridge, Lightroom och Photoshop har alla beskärningsverktyg där du kan ställa in vilka proportioner du vill ha. Notera då att 3:2 är samma proportioner som 30x20, 60x40 osv.
Det är så alltså...
Om jag vill ha 30x40? Är det då 3:2? För det funkar inte på Crimson. Nu är det perfekt med 30x45. Och jag har använt 3:2 när jag har beskurit i Bridge.
 

ArneB

Aktiv medlem
Det är så alltså...
Om jag vill ha 30x40? Är det då 3:2? För det funkar inte på Crimson. Nu är det perfekt med 30x45. Och jag har använt 3:2 när jag har beskurit i Bridge.
3:2 läses 3 genom 2 vilket blir 1,5.
40 genom 30 blir 1,3333
45 genom 30 blir 1,5

Proportionerna 3:2 innebär att "3" är den långa sidan och "2" den korta. Den långa sidan är 1,5 gånger den korta.

Du kan inte få in en bild i storleken 30x45 i en ram som är 30x40. Du måste beskära den långa sidan.
 

AFJ

Aktiv medlem
Det är så alltså...
Om jag vill ha 30x40? Är det då 3:2?
Nej det är 4:3

Eftersom din kamera har 3:2 måste du beskära till relationen 4:3 om du vill ha 30x40.

Har du tänkt att rama in bilderna?

I så fall måste du ta ställning till om du vill att bilden skall fylla hela ramen eller om du vill använda en passepartout. Det senare brukar ofta se lite bättre ut tycker jag.

Så om ramen är 40 x 50 och du använder en standardpassepartout som är 10 cm runt om, ja då har du en bildöppning som är 20 x 30 och då helt plötslig så passar ditt originalförhållande på 3:2 utan beskärning!

Det är en del att tänka på men men lite klurande så brukar det lösa sig! :)
 

Melmis

Aktiv medlem
Nej det är 4:3

Eftersom din kamera har 3:2 måste du beskära till relationen 4:3 om du vill ha 30x40.

Har du tänkt att rama in bilderna?

I så fall måste du ta ställning till om du vill att bilden skall fylla hela ramen eller om du vill använda en passepartout. Det senare brukar ofta se lite bättre ut tycker jag.

Så om ramen är 40 x 50 och du använder en standardpassepartout som är 10 cm runt om, ja då har du en bildöppning som är 20 x 30 och då helt plötslig så passar ditt originalförhållande på 3:2 utan beskärning!

Det är en del att tänka på men men lite klurande så brukar det lösa sig! :)
Usch ja..... Tycker de där förhållandena är så svåra att förstå.
Är det bättre att ha kameran inställd på 4:3 om jag vill ha 30X40 som ett "standardmått"?
Eller är det så att nästan alla fotograferar i 3:2 i kameran?

Tack snälla för bra tips!!
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Så här

Usch ja..... Tycker de där förhållandena är så svåra att förstå.
Är det bättre att ha kameran inställd på 4:3 om jag vill ha 30X40 som ett "standardmått"?
Eller är det så att nästan alla fotograferar i 3:2 i kameran?

Tack snälla för bra tips!!
Det är jätteenkelt. Har du svårt att förstå/omvandla bråk kan du bara skriva in måtten direkt. Välj beskärningverktyget i Photoshop och skriv in måtten i centimeter (eller tum eller meter) i rutorna som pilarna visar. Sedan är det bara att dra i hörnen på rutan över bilden så hänger måtten/proportionerna med. Beskär och spara så har du en bild som passar!

PS ändra inte i kameran utan fotografera med största sensoryta = originalinställningar (3:2 för APS-H och 4:3 för 4:3 systemet) så att du har alla val kvar för framtida bilder.
 

Bilagor

Melmis

Aktiv medlem
Det är jätteenkelt. Har du svårt att förstå/omvandla bråk kan du bara skriva in måtten direkt. Välj beskärningverktyget i Photoshop och skriv in måtten i centimeter (eller tum eller meter) i rutorna som pilarna visar. Sedan är det bara att dra i hörnen på rutan över bilden så hänger måtten/proportionerna med. Beskär och spara så har du en bild som passar!
Tack för så fina förklaringar :O)
 

AFJ

Aktiv medlem
Eller är det så att nästan alla fotograferar i 3:2 i kameran?
Jag gissar att de flesta gör så.

Min "taktik" när det gäller beskärning varierar över tid. Ibland har jag en period där jag gillar formatet 5:4 och beskär nästan alla bilder till det formatet. Men så växlar jag och kör 3:2 ett tag. Därför har jag alltid kameran inställd på 3:2 så jag har maximalt med material att jobba med.

I Lightroom som jag använder är det väldigt lätt att beskära till en given proportion. Eftersom man enkelt kan skapa virtuella kopior så kan man t ex ha en beskärning för visning på webben och datorskärmen. Sedan kan man ha t ex en 16:9 beskärning för visning på TV. I
 
ANNONS