Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd stativ

Produkter
(logga in för att koppla)

LinusT

Medlem
Dags att införskaffa ett stativ till kameran men då det är en labyrint (som med det mesta i den här hobbyn) söker jag råd här kring vad jag ska köpa. Det jag är ute efter är både stativ och fäste så tips i form av kit hade uppskattats.

Jag har en Canon EOS 5D M3 som det kommer sitta ett 70-200 f4L IS USM på vid maxbelastning. Annars kommer jag nog mest att ha ett 24-70 f2.8L eller ett 16-35 f4L IS USM på kameran.

Jag kommer att resa en del med stativet så vikt är såklart en faktor att ta med i beräkningen. Jag har inget intresse av makrofotogragering men däremot kommer panoraman att fotograferas flitigt.

Jag hade tänkt mig max 4 000 kr i budget men ju billigare desto bättre såklart. Men samtidigt vill jag inte kompromissa med kvaliten alltför mycket. Vill gärna ha något som kommer att hålla länge. Hoppas detta är tillräckligt med information för att ni hjälpsamma själar ska kunna ge mig lite goda råd inför mitt köp. :)
 

LinusT

Medlem
Wow! Nästan 500 visningar och inte ett enda svar. Verkar vara svåraste frågan i världen att svara på...

Om jag ställer en annan fråga då. Om jag ändå letar efter ett stativ som är lätt att ta med på resan, är det då ens värt att fundera på kolfiber då stabiliteten ändå inte lär vara bättre på grund av den låga vikten på stativet?
 

Urr

Aktiv medlem
Har du kollat beg-marknaden? Där kan man göra fynd. Förr var ju regeln - ju större och tyngre desto stadigare, med risk för att stativet blir kvar hemma. Men nu när det finns kolfiber så är det inte lika enkelt. Manfrotto, Gitzo och Slik är vad jag har erfarenhet av.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Wow! Nästan 500 visningar och inte ett enda svar. Verkar vara svåraste frågan i världen att svara på...
Den här frågan har diskuterats i ganska många trådar tidigare, om du tittar på dem kommer du nog att hitta en del matnyttigt!

Annars tycker jag att Sirui är väldigt prisvärt, i synnerhet deras kulleder.
 

Lars Jn

Aktiv medlem
Regel ett: Ta i mer än du tänkt - du kommer bara ångra dig om du snålar.
Sen finns det säkert en massa andra regler också... :)

Själv har jag ett stort Benro i kolfiber med vinklingsbar mittstång ( man kan vinkla fästet och låta mittstången peka rakt ut eller snett neråt), inte för macro utan för att kunna få kameran där jag vill utan att flytta stativet i sidled. Bra t ex när jag ställer stativet tvärs över en liten bäck och fötterna står på varsin liten sten eller i nån liten spricka - är inte alltid så lätt att flytta då.
På det har jag ett lite grövre Manfrottohuvud.

Sen köpte jag ett litet Benro i aluminium för att ha på resa, i kajaken eller när jag inte vill släpa på det stora. Det är kort i hopfällt skick men ger inte mer än ca 80 cm maxhöjd.
Fördelen är att det är rejält stabilt jämfört med enkla lättviktare med stor höjd.
På det har jag ett litet Manfrottohuvud.

Har tre lösa plattor som jag kan sätta på kamera och tele. Kör med väskrem med karbinhakar i ändan i stället för vanliga kameraremmen. En liten snörögla i högra kamerafästet och stativplattan i botten eller på telet får vara fästpunkter så bär jag kameran nästan uppochner. Lätt att kroka av när jag kör med stativet och man slipper ha en rem som trasslar kring händer och kamera. Dessutom inget vindfång och risken finns ju att man hakar i och river omkull hela kalaset.

Tex Black Rapid har ju ett eget fäste att skruva i kamerans stativfäste om jag har fattat rätt, så då måste man skruva loss den när man ska köra på stativet.

Har dessutom två krokar framtill på axelremmarna på min dagsturssäck. Där kan jag hänga fast kameran med samma fästpunkter så hänger den stabilt och åtkomligt.

Har tagit ett tag att jobba mig fram till dessa lösningar :)

Så regel två kan väl vara: Tänk efter ordentligt vad du vill ha/behöver/hur det ska användas...

Ett felköp är alltid dyrt även om det är billigt...

/Lars
 

unoengborg

Aktiv medlem
Wow! Nästan 500 visningar och inte ett enda svar. Verkar vara svåraste frågan i världen att svara på...

Om jag ställer en annan fråga då. Om jag ändå letar efter ett stativ som är lätt att ta med på resan, är det då ens värt att fundera på kolfiber då stabiliteten ändå inte lär vara bättre på grund av den låga vikten på stativet?
Om inte annat är kolfiber behagligare att bära på när det är kallt.

Och ja det är en svår fråga. Det finns gott om halvbra stativ i den prisklassen.

Sirui gör prisvärda prylar så jag skulle titta på vad de har att erbjuda. Min fru har ett Sirui T-2205x med K-20X kula, som fungerar stabilt och bra med en Nikon D800+24-70/2.8 och borde fungera bra för din vidvinkelzoom också. Med 70-200/2.8 är det lite mer tveksamt i längsta teleläget, men hon valde att leva med det för att hålla vikten nere.

Nu är din kamera inte lika högupplöst som Nikon D800 så skakningsoskärpan blir inte lika uppenbar med din kamera. Canons 70-200/4 bör vara lite lättare än ett 70-200/2.8, så det kanske går vägen även med ditt tele även om du nog egentligen skulle ha en storlek större men då är du tyvärr över budget rätt rejält om du inte kan få tag i det begagnat.

Allmänna råd:
Snåla inte med stativ .Det är något du bara behöver köpa en gång i livet om du väljer rätt.

Se till att det är tillräckligt högt utan att du behöver dra ut mittpelaren, eller de yttersta bensegmenten som ofta är i klenaste laget. Med utdragen mittpelare förlorar man snabbt stabilitet. Använd den bara för att justera höjd någon centimeter hit eller dit inte för att få stativet högre.

Ska du använda stativet ute låt det gärna vara lite högre än ståhöjd så att du kan dra ut två ben lite mer ifall du behöver ställa det i en backe.

Vikten som ett stativ sägs klara säger inget om huruvida det blir stabilt vid den vikten, bara att det inte faller ihop p.g.a belastningen. Har du ett tele på stativet behöver du bra stativ eftersom telet förstorar alla skakningar mer än säg en vidvinkel.

Det är förstås fortfarande inte fel att ha ett stativ som klarar mycket vikt. En tio-femton kilos ryggsäck hängd under stativet kan göra stor skillnad en blåsig dag.
 

PMD

Aktiv medlem
Gitzo 1545 anses av många vara ett av världens bästa resestativ.
https://www.scandinavianphoto.se/produkt/1010357120/gitzo/stativ-traveler-gt1545t-serie-1-kolfiber

Finns även i kombo med ett stativhuvud (kulled) som är anpassat för att sitta kvar på stativet när man fäller ihop det:
https://www.scandinavianphoto.se/produkt/1010358022/gitzo/stativkit-med-traveler-gt1545t-serie-1-kolfiber-gh1382tqd-kulled

Om du mest kommer att använda stativet för panoramafotografering så bör du kanske välja ett huvud som passar bättre till sådant än en kulled. Välj då ett huvud som fungerar ihop med stativets lite speciella sätt att fällas ihop.

Jag har inte provat det själv, men det finns på min "shortlist" om jag får för mig att köpa ett resestativ.

Ett stativ av den här klassen bör man kunna ut och resa med de närmaste 50 åren, så det är inte så dyrt som det ser ut.
Ju yngre man är desto billigare är det. ;-)
 

unoengborg

Aktiv medlem
Gitzo 1545 anses av många vara ett av världens bästa resestativ.
https://www.scandinavianphoto.se/produkt/1010357120/gitzo/stativ-traveler-gt1545t-serie-1-kolfiber

Finns även i kombo med ett stativhuvud (kulled) som är anpassat för att sitta kvar på stativet när man fäller ihop det:
https://www.scandinavianphoto.se/produkt/1010358022/gitzo/stativkit-med-traveler-gt1545t-serie-1-kolfiber-gh1382tqd-kulled

Om du mest kommer att använda stativet för panoramafotografering så bör du kanske välja ett huvud som passar bättre till sådant än en kulled. Välj då ett huvud som fungerar ihop med stativets lite speciella sätt att fällas ihop.

Jag har inte provat det själv, men det finns på min "shortlist" om jag får för mig att köpa ett resestativ.

Ett stativ av den här klassen bör man kunna ut och resa med de närmaste 50 åren, så det är inte så dyrt som det ser ut.
Ju yngre man är desto billigare är det. ;-)
Ja, Gitzo gör verkligen prylar i toppklass, köpte ett av deras större modeller för drygt 30 år sedan som fortfarande fungerar utmärkt trots flitig användning. Vill minnas att jag då gav ca 3000 för det inkl huvud, men det blir mindre än femtio öre om dagen. Problemet ät väl att TS kanske vill kunna ha råd att resa nu. Men har han tur kanske han hittar något begagnat.
 

HenryB

Aktiv medlem
Kör med ett Manfrotto 055 i alu med ett RRS huvud och är nöjd. Tyngsta kombo för mig är D810 + 70-200 f2,8. Finns även i kolfiber om man har spagettiarmar ;-)
 

LinusT

Medlem
Där lossnade det ordentligt minsann! Tackar så mycket för alla svar hittills!

Efter att ha läst det ni sagt har jag blivit mer sugen på ett Gitzo från deras Traveler-serie. Vet inte om jag kan övertala mig själv att lägga mer än dubbelt så mycket på ett stativ som jag tänkt från början men som ni säger är det något man har med sig länge om man köper rätt. Inga beslut fattas idag men jag känner mig betydligt klokare.

Tack åter igen!
 

matissen

Aktiv medlem
Jag tänker slå ett slag för 3 legged thing "Albert". Har haft det ett tag nu och är mycket nöjd! Framför allt storlek och vikt är kanon. Litet, smidigt med riktigt välbyggt. Köpte med deras airhead 360 och funkar klockrent.
 

Ella_a

Aktiv medlem
Jag går också i köptankar, kollade på 3 Legged Thing kolfiberstativ Leo, som finns på Cyberphoto.
35 cm hopfällbart och under två kg. Däremot är maxhöjden lite kort 131 cm. Nu vet jag inte om det är med kulan på dock. Priset är 3990 och är just nu kan man få 20% rabatt.
Frågan är om det inte är lite lågt, själv är jag dryga 170 lång så då kommer man ju att få böja sig.
Albert som tidigare nämndes är både tyngre, högre och dyrare. Men kanske ett bättre alternativ.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag tror att man ska tolka Cyberphotos websida om Leo så att stativet utan huvud är 131 cm högt. Om man klickar på "Tekniska data" så får man upp en tabell för stativet och en för kulleden.

Totalhöjden blir då 140 cm. Det är lite lågt eftersom dina ögon borde vara på knappt 160 cm höjd, men det går kanske. Man får kompromissa lite om man vill bära lätt på en resa. Eller använda den utfällbara skärmen om kameran har en sådan.
 

vealgarden

Aktiv medlem
Där lossnade det ordentligt minsann! Tackar så mycket för alla svar hittills!

Efter att ha läst det ni sagt har jag blivit mer sugen på ett Gitzo från deras Traveler-serie. Vet inte om jag kan övertala mig själv att lägga mer än dubbelt så mycket på ett stativ som jag tänkt från början men som ni säger är det något man har med sig länge om man köper rätt. Inga beslut fattas idag men jag känner mig betydligt klokare.

Tack åter igen!
Fick själv hem GT0545T för ett litet tag sedan och den ihopfällda storleken är imponerande.

Dock är jag lite besviken eftersom jag alltid läst gott om kvalitet från Gitzo. Det jag tänker på är:
När jag ska höja mittpelaren är där ett glapp som gör att kameran vrider sig i sidled. Det kommer sig av att mittpelaren har ett glidspår.
Det har stört mig varje gång eftersom man då måste kolla in både höjden och även "sidledsförhållandet".
Hade nog färväntat mig en bättre passform för det priset.
 

Ella_a

Aktiv medlem
Jag tror att man ska tolka Cyberphotos websida om Leo så att stativet utan huvud är 131 cm högt. Om man klickar på "Tekniska data" så får man upp en tabell för stativet och en för kulleden.

Totalhöjden blir då 140 cm. Det är lite lågt eftersom dina ögon borde vara på knappt 160 cm höjd, men det går kanske. Man får kompromissa lite om man vill bära lätt på en resa. Eller använda den utfällbara skärmen om kameran har en sådan.
Kompromissa är inte alltid lätt vad gäller stativ :)
Nej, ingen utvikt skärm här men man kan också lägga till några centimeter med kameran på stativet.
Jag har ett Manfrotto sedan tidigare men det är rätt tungt och bökigt att ha med sig tyvärr.
 

Jan af Lisö

Aktiv medlem
Man måste nog ha (minst) två stativ:
- en stor och tung som används inom 250 meter från bilen/båten och som står stabilt även vid lätt blåst
- en liten, smidig och lätt (helst under 1 kg) kolfiberstativ som man bär med sig när det behövs utan att bekymra sig om vikt/storlek. Man skall kunna hänga en tyngd för att stabilisera vid behov; t.ex Sirui T-1205X med passande huvud
 

rronnbac

Aktiv medlem
Det finns inget perfekt stativ, för alla ändamål, det är alltid en kompromiss mellan ibland oförenliga önskemål. Då jag för ett år sen eller så köpte några olika stativ så satte jag mig in i de olika aspekter som kunde vara viktiga och sen började jag titta på vad som erbjöds från olika märken och återförsäljare.

Några aspekter

* Pris
* Vikt
* Storlek /Bulk
* Lägsta höjd, med/utan mittpelare
* Högsta höjd, med/utan mittpelare
* Antal bensektioner
* Grovlek på bensektioner
* Typ av lås, t.e.x vrid/snäpplås
* Med eller utan spreader
* Individuellt ställbar benvinkel
* antal benvinklar
* Inbyggt vattenpass
* nivelleringsplatta
* Möjlighet till spikar/utfällbara spikar
* Krok för att hänga vikt på
* Vändbar mittpelare
* Benvärmare
* Vinklingsbar mittpelare
* Material
* Fodral/Bärrem/Fäste för bärrem

Det finns säkert fler aspekter, men lite snabbt så är det ungefär utifrån en sån lista jag började titta

Eftersom jag är hobbyist kände jag inte att jag kan lägga tiotusen per stativ utan istället köpte jag två olika Tripo, vilket absolut inte är något premiummärke, men de hade rätt konstruktion.

Det ena kan bli väldigt högt, men har få, långa och grova bensektioner, vilket gör det stabilt. Även mittpelaren är tämligen stabil. Materialet är magnesium+aluminium

Till detta alternerar jag mellan två olika stativhuvud, dels en Sirui kulled i mellanstorlek med panoreringsfunktion (rekommenderas), samt ett vintage Gitzo trevägshuvud.

Då använder jag också ett L-fäste med Arca-swiss-koppling på kamerahuset,, vilket dels gör det lätt att växla mellan horisontellt och vertikalt läge, och ändå behålla vikten ganska centrerad på stativet.

Det måste du nämligen tänka på, att hur bra stativ du än har så försämras dess egenskaper radikalt vid sned viktfördelning.

För långa/tunga teleobjektiv tjänar du därför på att ha ett stativfäste på objektivet.

Det andra stativet jag köpte i samma veva var ett litet Triopo kolfiberstativ. Det funkar ok för sin vikt, men det krävdes först att jag hittade en liten och lätt kulled, för de huvuden jag använde för det stora stativet blev alldeles för tungt på ett så lätt och förhållandevist vekt stativ och gjorde att svängningar/vibrationer blev för påtagliga.

Jag orkar inte plocka fram beteckningarna nu, och jag tror ändå att det är bäst att man själv funderar vilka av egenskaperna ovan man prioriterar.
 

Ella_a

Aktiv medlem
Det finns inget perfekt stativ, för alla ändamål, det är alltid en kompromiss mellan ibland oförenliga önskemål. Då jag för ett år sen eller så köpte några olika stativ så satte jag mig in i de olika aspekter som kunde vara viktiga och sen började jag titta på vad som erbjöds från olika märken och återförsäljare.

Några aspekter

* Pris
* Vikt
* Storlek /Bulk
* Lägsta höjd, med/utan mittpelare
* Högsta höjd, med/utan mittpelare
* Antal bensektioner
* Grovlek på bensektioner
* Typ av lås, t.e.x vrid/snäpplås
* Med eller utan spreader
* Individuellt ställbar benvinkel
* antal benvinklar
* Inbyggt vattenpass
* nivelleringsplatta
* Möjlighet till spikar/utfällbara spikar
* Krok för att hänga vikt på
* Vändbar mittpelare
* Benvärmare
* Vinklingsbar mittpelare
* Material
* Fodral/Bärrem/Fäste för bärrem

Det finns säkert fler aspekter, men lite snabbt så är det ungefär utifrån en sån lista jag började titta

Eftersom jag är hobbyist kände jag inte att jag kan lägga tiotusen per stativ utan istället köpte jag två olika Tripo, vilket absolut inte är något premiummärke, men de hade rätt konstruktion.

Det ena kan bli väldigt högt, men har få, långa och grova bensektioner, vilket gör det stabilt. Även mittpelaren är tämligen stabil. Materialet är magnesium+aluminium

Till detta alternerar jag mellan två olika stativhuvud, dels en Sirui kulled i mellanstorlek med panoreringsfunktion (rekommenderas), samt ett vintage Gitzo trevägshuvud.

Då använder jag också ett L-fäste med Arca-swiss-koppling på kamerahuset,, vilket dels gör det lätt att växla mellan horisontellt och vertikalt läge, och ändå behålla vikten ganska centrerad på stativet.

Det måste du nämligen tänka på, att hur bra stativ du än har så försämras dess egenskaper radikalt vid sned viktfördelning.

För långa/tunga teleobjektiv tjänar du därför på att ha ett stativfäste på objektivet.

Det andra stativet jag köpte i samma veva var ett litet Triopo kolfiberstativ. Det funkar ok för sin vikt, men det krävdes först att jag hittade en liten och lätt kulled, för de huvuden jag använde för det stora stativet blev alldeles för tungt på ett så lätt och förhållandevist vekt stativ och gjorde att svängningar/vibrationer blev för påtagliga.

Jag orkar inte plocka fram beteckningarna nu, och jag tror ändå att det är bäst att man själv funderar vilka av egenskaperna ovan man prioriterar.
Tack för att du tog dig tid! Verkligen nice input, jag tror att du summerar det mesta här!
Jag kommer att köpa ett Sirui stativ som nämdes ovan, för att använda vid resor etc.
 

stregnil

Aktiv medlem
Jag tänker slå ett slag för 3 legged thing "Albert". Har haft det ett tag nu och är mycket nöjd! Framför allt storlek och vikt är kanon. Litet, smidigt med riktigt välbyggt. Köpte med deras airhead 360 och funkar klockrent.
Tror du att Albert skulle funka med en D750 samt ett 200-500mm?
 
ANNONS